Oferta Polrestu zaostrzy giełdowy apetyt

Operator restauracji tradycyjnych oraz sieci Rooster wybiera się na giełdę i opublikował już prospekt. Polrest chce znacząco rozbudować swoją sieć z 18 obecnie do 45 lokali za dwa lata. Maksymalną cenę emisyjną Polrest podyktował na poziomie 20 zł. Oczekiwania cenowe spółki wydają się rozsądne.

Najpopularniejszy wskaźnik P/E dla urocznionych wyników Polrestu (IV kw. 2005- -III kw. 2006) wynosi 30,3. Z kolei dla AmRestu wartość tego wskaźnika wynosi obecnie 33,4, dla Sfinksa 48,8. Tymczasem P/E dla giełdowego sektora usługi inne jest na poziomie 37,3. Spółka więc ceni się rozsądnie na tle konkurentów. Giełdowi poprzednicy krakowskiej spółki wyrobili branży restauracyjnej bardzo dobrą opinię wśród inwestorów. Perspektywy wzrostu rynku restauracyjnego również rysują się bardzo dobrze. W rezultacie można się spodziewać sporego popytu na akcje Polrestu. Z drugiej strony należy zaznaczyć, że debiutant nie opublikował prognoz finansowych na ten rok, co nie pozwala przyszłym nabywcom walorów poznać, jakiego tempa rozwoju spółka oczekuje po debiucie.

Reklama

W prospekcie dzieli się tylko wynikami z trzech kwartałów ubiegłego roku, gdy znane są już wyniki spółek giełdowych z pierwszego kwartału 2007 r. Oprócz nowych akcji w ofercie znajdą się również walory dotychczasowych udziałowców.

Firma ma obecnie łącznie 18 lokali, w segmencie premium (przede wszystkim restauracje na Krupówkach) i w segmencie casual (Rooster). Formaty tych restauracji wydają się atrakcyjne dla klientów. Dzięki wzrostowi liczby lokali w poprzednich latach spółka zanotowała dynamiczny wzrost sprzedaży. Firma jest zyskowna i osiąga ponadprzeciętne marże. Polrest chce rozwijać się przez wynajem nowych lokali i poprzez przejmowanie firm z atrakcyjnymi lokalizacjami. Wydaje się, że spółka nie powinna mieć problemu z umiejscowieniem na rynku kolejnych 27 restauracji w dwa lata. Jednak kluczem do sukcesu będzie lokalizacja, a konkurencja o bardzo dobre miejsca mocno się zaostrza.

Dotychczas spółka stawiała przede wszystkim na lokalizacje przy deptakach lub w innych atrakcyjnych turystycznie miejscach. W prospekcie informuje o przygotowywaniu dwóch kolejnych lokali Rooster, m.in. w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu. Polrest nie ma lokalizacji w centrach handlowych, a wydaje się, że szybki rozwój nie będzie mógł się odbywać bez wejścia do galerii handlowych.

Spółka ma 0,11-procentowy udział w bardzo rozdrobnionym rynku restauracyjnym. Największy McDonald?s ma około 4 proc. rynku. Perspektywy rozwoju rynku restauracyjnego w Polsce można oceniać jako bardzo dobre. Dynamika jego wzrostu powinna wyraźnie wyprzedzać tempo PKB w najbliższych latach. Wartość tego rynku sięga już 18 mld zł. Spółce sprzyjają zmieniające się trendy. Polacy coraz częściej korzystają z restauracji. Ponadto Polska jest coraz bardziej atrakcyjna turystycznie, a na pozytywne prognozy wpływa też EURO 2012.

Sebastian Gawłowski

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: 18+ | apetyt | +18
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »