Oleje sprzedają się lepiej, benzyny - gorzej

W II kwartale tego roku grupa Orlenu zarobiła 160 mln zł, o 45 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2002 r. Jednak wyniki operacyjne koncernu pogorszyły się. To efekt wzrostu kosztów. Spółka szuka oszczędności.

W II kwartale tego roku grupa Orlenu zarobiła 160 mln zł, o 45 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2002 r. Jednak wyniki operacyjne koncernu pogorszyły się. To efekt wzrostu kosztów. Spółka szuka oszczędności.

O 50% wzrosły skonsolidowane przychody przedsiębiorstwa. W sprawozdaniu grupy uwzględnione zostały bowiem wyniki Orlen Deutschland, firmy zarządzającej siecią stacji paliwowych w Niemczech (Orlen kupił je od BP w zeszłym roku). Przedstawiciele koncernu na wczorajszej konferencji prasowej tłumaczyli, że rosnąca sprzedaż to również efekt modernizacji krajowej sieci stacji.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy spadła jednak sprzedaż hurtowa, co jest wynikiem między innymi nasilającej się konkurencji (przede wszystkim z Grupą Lotos) oraz rosnącego importu. Firma sprzedała o 4% mniej benzyn, zwiększyła za to sprzedaż olejów napędowych (o 9%) i LPG.

Reklama

Koszty urosły, ale spadną

O prawie 60% zwiększyły się w II kwartale w porównaniu z analogicznym okresem 2002 r. koszty sprzedaży. To efekt wydatków związanych z przejęciem Orlen Deutschland oraz modernizacją stacji paliwowych. W rezultacie jednak wynik na działalności operacyjnej jest o 31 mln zł niższy niż przed rokiem i wynosi 175 mln zł.

W II półroczu, zdaniem Jacka Strzeleckiego, wiceprezesa odpowiedzialnego za finanse spółki, koszty sprzedaży powinny znacznie spaść. Orlen planuje bowiem cięcie w wydatkach i odchudzenie grupy kapitałowej.

Nadzieja w oszczędnościach

W II półroczu płocka firma chce sprzedać około 20 spółek, głównie transportowych. W efekcie do kasy koncernu powinno wpłynąć 108 mln zł (zysk wyniesie około 22 mln zł). Zatrudnienie w grupie zmniejszy się o 2,5 tys. osób.

Szansę na radykalną poprawę sytuacji finansowej koncernu dają jednak zapowiedziane niedawno oszczędności. Do 2005 r. mają one sięgać 800 mln zł rocznie. Spółka wytypowała 600 przedsięwzięć, które mają zaowocować obniżką kosztów. Rozpoczęto już realizację 110. Największe oszczędności (325 mln zł) mają dotyczyć produkcji, sprzedaży (185 mln zł), logistyki (160 mln zł), a także marketingu i PR (50 mln zł).

MOL pomoże Orlenowi przejąć Unipetrol?

Jacek Strzelecki, wiceprezes Orlenu, poinformował wczoraj o rozmowach z węgierskim MOL-em w sprawie wspólnego ubiegania się o przejęcie czeskiego Unipetrolu. Decyzja o tym, czy firmy złożą wspólną ofertę, zapadnie we wrześniu. Drugi przetarg na sprzedaż Unipetrolu zostanie ogłoszony najprawdopodobniej pod koniec tego roku. Orlen podpisał już list intencyjny z czesko-szwajcarską firmą Agrofert Holding (producent nawozów) w sprawie utworzenia konsorcjum, które miałoby kupić prawie 63% akcji Unipetrolu. We wrześniu 2002 r. Agrofert zrezygnował z udziału w pierwszym przetargu na zakup akcji czeskiej firmy. Przyczyną była utrata jej wartości, wywołana ubiegłoroczną powodzią. O zakup czeskiego koncernu ubiegało się również konsorcjum MOL, TVK (węgierska spółka z branży chemii ciężkiej) i austriackiego koncernu OMV.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: mol | oszczędności | oleje | efekt | firmy | Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »