Opoczno chce zwiększać marże

Producent płytek ceramicznych Opoczno chce w tym roku poprawić marże, m.in. poprzez wypromowanie marki skierowanej do zamożniejszych klientów. Spółka nie rezygnuje z akwizycji w Rosji, ale decyzję w tej sprawie odkłada co najmniej do trzeciego kwartału.

Producent płytek ceramicznych Opoczno chce w tym roku poprawić marże, m.in. poprzez wypromowanie marki skierowanej do zamożniejszych klientów. Spółka nie rezygnuje z akwizycji w Rosji, ale decyzję w tej sprawie odkłada co najmniej do trzeciego kwartału.

Opoczno przygotował strategię na najbliższe trzy lata, która zakłada m.in., że spółka stanie się liczącym dostawcą ceramiki na rynki europejskie. Do 2008 roku spółka chce lokować 45 proc. swojej sprzedaży za granicą. Opoczno zamierza także w ciągu trzech lat zwiększyć udział w krajowym rynku z obecnych 24 proc. do 26 proc.

"Widzimy potrzebę stworzenia nowej marki z klasy premium, aby trafić do klientów bardziej wymagających. W ten sposób mamy możliwość zrealizowania wyższych marż" - powiedział na konferencji prezes Opoczna Mirosław Godlewski.

Reklama

Zdaniem Godlewskiego, na wzrost marż będzie mieć wpływ widoczny już w ubiegłym roku wzrost średniej ceny marki Opoczno oraz nieznaczny wzrost jej udziału w rynku pod koniec 2005 roku. Spółka zamierza także ograniczyć stosowane wcześniej upusty i promocje.

"Rabaty, które stosowaliśmy, powodowały swoistą wojnę cenową. Zamierzamy zmienić politykę rabatową i myślę, że w tym roku marża brutto będzie lepsza niż w 2005 roku" - powiedział Godlewski.

Według informacji podanych przez spółkę, średnia cena marki Opoczno wzrosła z 24 zł za metr kw. na początku 2005 roku do około 27 zł na koniec ubiegłego roku.

Przedstawiciele Opoczna oceniają, że sprzedaż krajowa spółki w pierwszym kwartale nie była jeszcze na zadowalającym poziomie, m.in. z powodu długiej zimy, która spowolniła produkcję budowlaną. Rośnie natomiast sprzedaż zagraniczna produktów Opoczna.

"Sprzedaż krajowa pierwszego kwartału nie była zgodna z naszymi oczekiwaniami, m.in. dlatego, że nie mieliśmy jeszcze zbudowanej silnej sprzedaży, nie pomogła nam też pogoda. Wzrasta natomiast zgodnie z założeniami sprzedaż eksportowa" - powiedział Godlewski.

Dodał, że począwszy od kwietnia, spółka wdroży nową strategię handlową. Ma ona m.in. wzmocnić pozycję Opoczna w sprzedaży inwestycyjnej. W tym celu spółka będzie zbierać informacje o realizowanych inwestycjach oraz przygotowywać kolekcje wyłącznie na potrzeby tego segmentu.

Opoczno zamierza wprowadzać nowe kolekcje nie tylko dla sprzedaży inwestycyjnej. W tym roku ma ich być 31, w następnych dwóch latach 30 każdego roku.

"Chcemy zbudować nowy wizerunek Opoczna, jako kreatora wnętrz, a nie tylko producenta masowego" - powiedział Godlewski.

W tym celu spółka zamierza podjąć działania marketingowe polegające na promowaniu środowiska artystycznego, np. poprzez wspieranie nowych projektantów.

Prezes poinformował, że zapowiadana na to półrocze akwizycja w Rosji opóźni się, ale spółka zamierza na tamtym rynku otworzyć swoje biuro handlowe już w drugim kwartale tego roku.

"Proces akwizycji w Rosji jest spowolniony ze względu na dodatkową formułę weryfikacji naszego partnera. Pierwsza weryfikacja nie była dla nas satysfakcjonująca" - powiedział prezes.

Jego zdaniem, decyzja o ewentualnej akwizycji lub rezygnacji z niej powinna być podjęta pod koniec trzeciego kwartału. W przypadku rezygnacji z akwizycji, spółka być może zdecyduje się na wybudowanie fabryki w Rosji.

Spółka zamierza rozwijać sprzedaż eksportową, chce na przykład, równolegle z biurem handlowym w Rosji, otworzyć podobne biuro na Ukrainie.

Według danych spółki, rynek ceramiczny w Polsce powinien wzrastać w ciągu najbliższych trzech lat. W tym roku rynek powinien wzrosnąć do 69 mln metrów kw. płytek, z 67 mln w 2005 roku. Do 2008 roku rynek wzrośnie do 72 mln, czyli do 1,9 metra kwadratowego na osobę.

W poniedziałek Opoczno opublikowało raport roczny, z którego wynika, że grupa osiągnęła w 2005 roku 417,8 mln zł przychodów wobec 425,9 mln zł w 2004 roku. Zysk netto przypadający akcjonariuszom spółki dominującej spadł z 75,8 mln zł w 2004 roku do 29,7 mln zł w 2005 roku.

Zysk netto grupy skorygowany o koszty publicznej emisji, programu motywacyjnego, zmian w zarządzie oraz projektu akwizycji w Rosji wyniósł w 2005 roku 31,7 mln zł.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Rosji | chciał | Opoczno | marże
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »