Opoczno liczy na 1 mld przychodów

Opoczno szacuje, że w ciągu 3-4 lat jego przychody wyniosą lekko ponad 1 mld zł, a rentowność netto w tym okresie będzie wynosić 5-6 proc. - poinformował na konferencji Zbigniew Lange, prezes Opoczna.

Opoczno szacuje, że w ciągu 3-4 lat jego przychody wyniosą lekko ponad 1 mld zł, a rentowność netto w tym okresie będzie wynosić 5-6 proc. - poinformował na konferencji Zbigniew Lange, prezes Opoczna.

- Liczymy, że przychody w ciągu 3-4 lat wyniosą nieco ponad 1 mld zł, a marża brutto, między zakupem a ceną sprzedaży towarów, wahać się będzie między 19 a 23 proc. Oczekujemy rentowności netto w tym okresie na poziomie 5-6 proc. - powiedział.

W 2006 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży Opoczna wyniosły 428,3 mln zł.

Z kolei Cersanit szacuje, że w perspektywie pięciu lat osiągnie przychody w okolicach 3 mld zł.

- Jeśli policzymy ceramikę, płytki i dodatkowe elementy wyposażenia łazienki można szacować, że w ciągu 5 lat przychody wyniosą około 3 mld zł - powiedział na konferencji prezes spółki Mirosław Jędrzejczyk.

Reklama

- Będziemy robić wszystko, by zachować obecną rentowność netto, czyli około 19 proc. - dodał.

Prezes Lange poinformował, że Opoczno chce skupić się na dystrybucji, wzmocnieniu marki i konstruowaniu nowej spójnej oferty produktowej. Zapowiedział, że przychody Opoczna istotnie wzrosną w związku z rozszerzeniem oferty produktowej o sprzedaż innych niż płytki elementów wyposażenia łazienki.

Opoczno podpisało z Cersanitem list intencyjny, na postawie którego sprzeda udziały w spółce Opoczno I za 290 mln zł. Opoczno sprzedać ma także Cersanitowi wszystkie posiadane akcje w spółce Dvarcioniu Keramika AB. Cena w tej transakcji zostanie ustalona w oparciu o wycenę rzeczoznawcy. Sprzedaż Opoczna I i Dvarcioniu Keramika AB Cersanitowi warunkowana jest zgodą akcjonariuszy. NWZA w tej sprawie zaplanowano na 19 października.

Lange dodał, że wcześniej rozważane były różne scenariusze dla Opoczna - utrzymanie zakładów w ruchu, przeprowadzenie procesu inwestycyjnego lub też budowa kolejnej fabryki płytek.

Ocenił, że gdyby spółka zdecydowała się jedynie na utrzymanie zakładów w ruchu, linie zużyłyby się w kila lat. Z kolei proces inwestycyjny byłby kosztowny (wymagane inwestycje szacowane są na ponad 200 mln zł).

- Myśleliśmy o budowie kolejnej fabryki od podstaw, o mocach produkcyjnych wielkości 12-13 mln metrów kwadratowych. Pojawia się jednak pytanie gdzie ją postawić, a także czy bylibyśmy w stanie sfinansować inwestycję, czy zdążylibyśmy z potrzebami rynku - powiedział Lange.

Prezes Cersanitu Mirosław Jędrzejczyk ocenił jako zły stan dwóch z trzech zakładów produkcyjnych Opoczna. Wskazuje jednak, że Cersanit będzie mógł przenieść do nich produkcję wyrobów nie wymagających wysokiej technologii.

Jędrzejczyk powiedział, że nie ma jeszcze gruntownych analiz, które pozwoliłyby ocenić, jakie kroki podejmie Cersanit wobec zakładów przejętych od Opoczna. Wskazał, że są różne scenariusze - eksploatacja, modernizacja linii czy budowa kolejnej fabryki.

Moce produkcyjne Cersanitu po przejęciu zakładów produkcyjnych od Opoczna wyniosłyby 47 mln metrów kwadratowych (Opoczno 27 mln m kw., Cersanit ok. 20 mln m kw.).

- W Polsce produkowane jest nieco ponad 100 mln m kw. płytek. Można szacować, że nasz udział w produkcji krajowej to ok. 45-55 proc. - powiedział Jędrzejczyk.

Cersanit rozpoczął budowę fabryki na Ukrainie, gdzie produkcja ma ruszyć na początku 2008 roku. Plan zakłada, że w I etapie moce produkcyjne wyniosą 1 mln sztuk ceramiki sanitarnej i 7 mln m kw. płytek ceramicznych rocznie.

- Już rozpoczęliśmy kolejny etap pod następne 5 mln metrów kwadratowych. Liczymy, że łączne moce wielkości 12 mln m kw. w tym kraju osiągniemy na początku 2009 roku - powiedział.

Spółka zwiększy też produkcję ceramiki sanitarnej na Ukrainie o kolejny milion sztuk.

Firma rozwija się także w Rumunii, gdzie produkuje 600-700 tys. sztuk ceramiki sanitarnej. W pierwszej połowie przyszłego roku produkcja ta ma wzrosnąć do 1,2 mln sztuk.

W dłuższej perspektywie jest też planowana budowa fabryki płytek na Bałkanach.

Cersanit ma również 100 proc. udziałów w rosyjskich spółkach: Avtis LLC, Zolotoy Iris LLC, Tiles Trading LLC, Lira Trade LLC oraz w Frianovo Ceramic Factory LLC. Produkują one i sprzedają płytki ceramiczne pod marką Lira, pozycjonowaną w segmencie wysokim. Prezes Cersanitu poinformował, że moce produkcyjne spółek wynoszą 8,5 mln metrów kw.

- Realne jest, by w ciągu pięciu lat Cersanit produkował 10 mln sztuk ceramiki i około 100 mln metrów kwadratowych płytki - powiedział Jędrzejczyk.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: przychód | fabryka | płytki | budowa | 5-6 | Opoczno | rentowność | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »