Orange Polska: Wojna komórkowa trwa na całego
Telekomunikacja Polska szacuje, że w 2016 r. będzie zatrudniać 15-16 tys. osób, wobec ponad 22 tys. obecnie - poinformował na konferencji prezes Maciej Witucki. Wynik grupy Telekomunikacji Polskiej w pierwszym kwartale 2013 roku wyniósł 81 mln zł wobec 242 mln zł rok wcześniej. Wyniki odzwierciedlają prawdziwą wojnę na rynku telefonii komórkowej.
Oczekiwania dwunastu analityków dotyczące zysku netto grupy w pierwszym kwartale wahały się od 26 mln zł do 100 mln zł, z medianą na poziomie 46 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 1,033 mld zł wobec 1,224 mld zł rok wcześniej i wobec 1,003 mld zł konsensusu.
Marża EBITDA grupy w pierwszym kwartale wyniosła 31,6 proc. wobec 34,8 proc. rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 241 mln zł i był o 18,7 proc. wyższy od konsensusu na poziomie 203 mln zł.
Przychody telekomu w pierwszym trzech miesiącach 2012 roku zmniejszyły się rdr o 7,2 proc., do 3,267 mld zł, wobec 3,23 mld zł konsensusu.
Grupa podała, że spadek przychodów, z wyłączeniem wpływu regulacji, wyniósł 3,1 proc. w ujęciu rocznym. Niekorzystny wpływ regulacji na sprzedaż wyniósł 145 mln zł.
Organiczne przepływy pieniężne wyniosły 210 mln zł. W całym 2013 roku grupa nadal spodziewa się wypracowań co najmniej 800 mln zł przepływów. Dług netto na koniec pierwszego kwartału spadł o 254 mln zł z 5,04 mld zł na koniec ubiegłego roku.
Liczba klientów telefonii komórkowej Orange w pierwszym kwartale wzrosła o 1,9 proc., do 14,89 mln w porównaniu z I kwartałem 2012 r. i była podobna do liczby klientów na koniec 2012 roku.
Na koniec marca grupa TP miała 6,91 mln klientów abonamentowych i 7,98 mln klientów pre-paid.
Miesięczny zagregowany przychód na abonenta wyniósł 34,9 zł wobec 37,9 zł w czwartym kwartale ubiegłego roku.
Wskaźnik odejść klientów w I kw. wyniósł 3,7 proc. w segmencie post-paid i 15,5 proc. w pre-paid.
Wartościowy udział marki Orange w rynku usług komórkowych wyniósł 28,5 proc. podobnie jak na koniec 2012 roku. Pokrycie dla sieci 3G wzrosło do 69,9 proc. z 69 proc. w 2012.
Łączna liczba stacjonarnych łączy głosowych TP w pierwszym kwartale spadła do 4,995 mln z 5,104 mln na koniec 2012 r. Miesięczny przychód na abonenta usług telefonii stacjonarnej wyniósł 45,1 zł wobec 45,6 zł w IV kwartale 2012 roku. Wartościowy udział grupy TP w rynku telefonii stacjonarnej wyniósł 61,7 proc. w porównaniu z 62,6 proc. na koniec 2012 roku.
Dostępy szerokopasmowe dla rynku detalicznego wyniosły 2,33 mln w stosunku do 2,35 mln w IV kwartale 2012 r. ARPU z usług Orange Polska dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP wyniosło w pierwszym kwartale 59,7 zł wobec 57,8 zł na koniec 2012 r.
Grupa zakończyła pierwszy kwartał z 72 tys. klientów Orange Open. Wzrost liczby klientów 3P w I kw. wyniósł 174 tys. Na koniec pierwszego kwartału w grupie TP zatrudnionych było 22,51 tys. osób, w porównaniu z 22,81 tys. etatami na koniec 2012 r.
Poniżej przedstawiamy wyniki TP SA w pierwszym kwartale 2013 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP.
w mln zł I kw. '13 konsensus PAP różnica zysk netto 81 52 55,8% zysk EBIT 241 203 18,7% zysk EBITDA 1033 1003 3,0% przychody 3267 3231 1,1% I kw. '13 I kw. '12 różnica zysk netto 81 242 -66,5% zysk EBIT 241 404 -40,3% zysk EBITDA 1033 1224 -15,6% przychody 3267 3521 -7,2%
Telekomunikacja Polska chce uruchomić w tym tygodniu nową markę sim-only usług telefonii komórkowej. Dyrektor marketingu w TP, Michał Paschalis-Jakubowicz, poinformował, że szczegóły oferty zostaną przedstawione wraz z wprowadzeniem oferty na rynek. Będzie to oferta zarówno abonamentowa jak i pre-paid, typu sim-only, czyli nie obejmująca sprzedaży telefonów - dodał. Marka NJU.Mobile ma być najtańszą marką komórkową na polskim rynku.
Wynik okazał się wyższy od konsensusu oraz naszych oczekiwań. Spółka zaraportowała 32 mln zł oszczędności wynikających z redukcji zatrudnienia, przy liczbie pracowników, którzy dobrowolnie odeszli na poziomie 1,3 tys. We wszystkich trzech segmentach spada liczba klientów (dużym zaskoczeniem jest spadem w segmencie TV). Wyniki oceniamy negatywnie, przy organicznych przepływach pieniężnych na poziomie 210 mln zł oraz niepokojących trendach w liczbie klientów wydaje się, że sektor telekomunikacyjny dotknięty został we wszystkich segmentach.
Paweł Puchalski, CFA