Orlen przejmie Lotos? Są już partnerzy, którzy mu w tym pomogą

Saudi Aramco, największa na świecie firma energetyczno-chemiczna oraz węgierski MOL będą głównymi partnerami Orlenu przy przejęciu Lotosu, tak aby zrealizować warunki (tzw. środki zaradcze) postawione przez Komisję Europejską. W tym procesie wezmą udział także polski Unimot i węgierski Rossi Biofuel Zrt (spółka zależna MOL). 417 stacji paliw sieci Lotos w Polsce przejmie MOL, a PKN Orlen 185 stacji z Grupy MOL na terenie Węgier oraz Słowacji.

Zarząd Orlenu wyraził zgodę na zawarcie umów z następującymi partnerami:

1) w zakresie rynku produkcji paliw, działalności hurtowej oraz paliwa lotniczego: Aramco Overseas Company B.V. z siedzibą w Hadze (Holandia);

2) w zakresie rynku asfaltów i logistyki paliw: Unimot Investments spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie;

3) w zakresie rynku biokomponentów: Rossi Biofuel Zrt. z siedzibą w Komárom (Węgry);

4) w zakresie rynku działalności detalicznej: MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company z siedzibą w Budapeszcie (Węgry).

Reklama

Węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się na terenie Polski za kwotę 610 mln USD, a PKN Orlen ma nabyć 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln euro,  w celu wdrożenia środków zaradczych. Do tej pory PKN Orlen nie był obecny na detalicznym rynku węgierskim.

Węgierski Rossi Biofuel Zrt. jest częścią grupy Envien. Główną działalnością spółki Rossi Biofuel Zrt. jest produkcja biodiesla ze świeżego oleju roślinnego i zużytego oleju spożywczego. Paliwem biodiesel jest gotowy produkt - ester metylowy kwasów tłuszczowych - otrzymywany w procesie transestryfikacji roślinnych i zwierzęcych tłuszczów i olejów, trójglicerydów metanolem w obecności katalizatora - metylanu potasu. Wytwarzanie biodiesla (transestryfikacja) odbywa się na 3 liniach produkcyjnych. Roczna wydajność każdej z nich wynosi 50 000 ton. Przedsiębiorstwo jest spółką zależną MOL Plc. Komárom Bázistelepe. Powstało jako inwestycja typu greenfield w 2006 roku, a swoją produkcję rozpoczęło w grudniu 2007 roku.

UNIMOT S.A. jest niezależną grupą paliwowo-energetyczną z niemal 30-letnim doświadczeniu na rynku paliwowym. W swojej ofercie posiada: olej napędowy (ON), benzyny, biopaliwa (Bio), gaz płynny (LPG), gaz ziemny (w tym LNG), produkty asfaltowe, a także energię elektryczną. Od 2016 r. spółka należy do stowarzyszenia AVIA International. Dzięki temu jako pierwsza polska firma uzyskała prawo do budowania i rozwoju sieci stacji paliw AVIA w Polsce i na Ukrainie. Spółka specjalizuje się w hurtowej sprzedaży oleju napędowego oraz dystrybucji pozostałych paliw płynnych, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Firma rozwija także segment fotowoltaiki, m.in. pod marką AVIA Solar, oraz inwestuje w kolejne sektory OZE. Od marca 2017 r. spółka notowana jest na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych.

PKN Orlen przeznaczy część środków pozyskanych ze sprzedaży stacji paliw na dalsze akwizycje w Europie Centralnej - poinformował prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

- Część środków, pozyskanych ze sprzedaży stacji paliw przeznaczona zostanie na dalsze akwizycje w Europie Centralnej, zgodnie z założeniami strategicznymi - powiedział Obajtek podczas środowej konferencji prasowej. - Jesteśmy bliscy finalizacji negocjacji w zakresie pozyskania kolejnych stu stacji paliw w regionie - dodał. Zgodnie z podpisanym porozumieniem Grupa MOL została partnerem PKN Orlen w segmencie detalicznym.

Około godziny 12.30 akcje PKN Orlen zyskiwały na GPW 2,6 proc., Lotosu 3,3 proc., a Unimotu 7,8 proc. Akcje MOL drożały o ponad 1 proc.

Orlen do 14 stycznia ma przedstawić Brukseli środki zaradcze umożliwiające przejęcie Lotosu.

Jak informuje Orlen w celu realizacji środków zaradczych zawarte zostały wymienione niżej umowy o charakterze warunkowym, których wejście w życie uzależnione jest między innymi od:

1) wydania przez Komisję decyzji akceptującej nabywców aktywów zbywanych w wykonaniu Środków Zaradczych oraz warunków zawartych z nimi umów,

2) realizacji koncentracji pomiędzy Spółką a Grupą LOTOS,

3) uzyskania przez niżej wskazanych nabywców aktywów zbywanych w wykonaniu Środków Zaradczych zgód właściwych organów antymonopolowych oraz innych organów administracji publicznej na zawarcie oraz wykonanie przez nich poniższych umów,

4) uzyskania pozostałych wymaganych prawem zgód właściwych organów na zbycie praw do niektórych składników wchodzących w skład dezinwestowanych aktywów.

Obszar rynku produkcji paliw oraz rynku hurtowej sprzedaży paliw

1) przedwstępna umowa zbycia 30% udziałów w LOTOS Asfalt sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku ("LOTOS Asfalt") ("Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w LOTOS Asfalt") pomiędzy Grupą LOTOS a Aramco Overseas Company B.V. ("Aramco"), do której załącznikami są:

a) wzór umowy joint venture pomiędzy PKN ORLEN, Grupą LOTOS, LOTOS Asfalt a Aramco, realizującej zobowiązanie do zbycia na rzecz niezależnego podmiotu trzeciego 30% udziału w spółce, do której aportem wniesiona została rafineria zlokalizowana w Gdańsku oraz zagwarantowanie temu podmiotowi uprawnień kontraktowych w zakresie ładu korporacyjnego (corporate governance),

b) wzór umowy processingowej i umowy na odbiór produktów (offtake) pomiędzy Grupą LOTOS, LOTOS Asfalt a Spółką Hurtową (zgodnie z definicją poniżej), które zawarte będą na okres obowiązywania umowy joint venture, o której mowa w lit. a) powyżej,

c) wzór umowy ramowej dotyczącej utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej pomiędzy PKN ORLEN a Spółką Hurtową (zgodnie z definicją poniżej), która zawarta będzie na okres 10 lat od dnia jej wejścia w życie,

d) wzór umowy ramowej, dotyczącej outsourcingu logistyki kolejowej paliw pomiędzy PKN ORLEN a Spółką Hurtową (zgodnie z definicją poniżej), która zawarta będzie na okres obowiązywania umowy processingowej lub umowy odbioru produktów (offtake).

Wskazane powyżej umowy zostaną zawarte w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży udziałów w LOTOS Asfalt.

Cena określona w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Asfalt zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Asfalt, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1,15 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego LOTOS Asfalt w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.

Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w LOTOS Asfalt zawiera klauzulę istotnej niekorzystnej zmiany (material adverse change), uprawniającą Aramco do odstąpienia od tej umowy w razie zaistnienia ściśle określonych w umowie zdarzeń.

2) przedwstępna umowa sprzedaży 100% udziałów w LOTOS SPV 1 sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku ("Spółka Hurtowa") pomiędzy Grupą LOTOS a Aramco ("Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w Spółce Hurtowej"). Przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży udziałów w Spółce Hurtowej zostanie wydzielona do niej zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez LOTOS Paliwa sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku ("LOTOS Paliwa") w zakresie hurtowej sprzedaży paliw ("Działalność Hurtowa").

Cena określona w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w Spółce Hurtowej zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w Spółce Hurtowej, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Spółki Hurtowej w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.

Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w Spółce Hurtowej zawiera klauzulę istotnej niekorzystnej zmiany (material adverse change), uprawniającą Aramco do odstąpienia od tej umowy w razie zaistnienia ściśle określonych w umowie zdarzeń.

Obszar rynku biopaliw

1) przedwstępna umowa zbycia 100% udziałów w LOTOS Biopaliwa sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku ("LOTOS Biopaliwa") pomiędzy Grupą LOTOS a Rossi Biofuel Zrt. ("Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w LOTOS Biopaliwa"). Dokumentem dodatkowym do Umowy Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Biopaliwa jest umowa sprzedaży biokomponentów pomiędzy Spółką a LOTOS Biopaliwa, która będzie zawarta na okres 4 lat. Wskazana powyżej umowa sprzedaży biokomponentów zostanie zawarta w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży udziałów w LOTOS Biopaliwa.

W celu wdrożenia Środków Zaradczych w obszarze rynku logistyki paliw zawarte zostały między innymi następujące umowy:

1) przedwstępna umowa zbycia 100% akcji w LOTOS Terminale S.A. z siedzibą w Czechowicach Dziedzicach ("LOTOS Terminale") pomiędzy Grupą LOTOS a Unimot Investments spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Unimot Investments"), do której załącznikiem jest wzór umowy aportowej dotyczącej wniesienia aportem czterech baz paliw PKN ORLEN zlokalizowanych w Gdańsku, Szczecinie, Gutkowie i Bolesławcu do LOTOS Terminale;

2) warunkowa umowa składu paliw pomiędzy PKN ORLEN a Unimot Investments, umożliwiająca PKN ORLEN korzystanie z pojemności magazynowej w bazach paliw zlokalizowanych w Gdańsku, Szczecinie, Gutkowie i Bolesławcu po zbyciu akcji w LOTOS Terminale na rzecz Unimot Investments, zawarta na okres 10 lat od dnia jej wejścia w życie;

3) warunkowa umowa przedwstępna najmu i rozliczenia nakładów pomiędzy Spółką a Unimot Investments i Unimot S.A., określająca zobowiązanie Spółki, Unimot Investments i Unimot S.A. do zawarcia umowy przyrzeczonej precyzującej warunki realizacji inwestycji w zakresie budowy bazy paliw w Szczecinie, której właścicielem i operatorem będzie LOTOS Terminale.

Wskazana powyżej umowa aportowa zostanie zawarta pomiędzy PKN ORLEN a LOTOS Terminale po realizacji koncentracji pomiędzy Spółka a Grupą LOTOS.

Obszar rynku sprzedaży detalicznej paliw

1) przedwstępna umowa zbycia udziałów w LOTOS Paliwa pomiędzy Grupą LOTOS a MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company ("MOL") ("Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa"), z której to spółki przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży udziałów LOTOS Paliwa zostanie wydzielona Działalność Hurtowa, obejmującej łącznie pakiet 417 stacji paliw sieci detalicznej LOTOS znajdujących się na terenie Polski. Dokumentem dodatkowym do Umowy Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa jest warunkowa umowa sprzedaży paliw grupie MOL, pomiędzy PKN ORLEN a MOL, która będzie zawarta na okres do 8 lat.

Cena określona w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa, na którą składa się element stały w kwocie ok. 610 mln USD oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego LOTOS Paliwa w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającym miesiąc, w którym nastąpi podpisanie umowy przyrzeczonej.

Umowa Przedwstępna Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa zawiera klauzulę istotnej niekorzystnej zmiany (material adverse change), zgodnie z którą, w razie zajścia ściśle określonych w umowie zdarzeń cena za udziały w LOTOS Paliwa zostanie odpowiednio zmniejszona w oparciu o uzgodnioną formułę.

W celu wdrożenia Środków Zaradczych w obszarze rynku paliwa lotniczego zawarte zostały następujące umowy:

1) przedwstępna umowa zbycia wszystkich udziałów posiadanych przez Grupę LOTOS w LOTOS-Air BP Polska sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku ("LOTOS-Air BP") pomiędzy Grupą LOTOS a Aramco;

2) warunkowa umowa sprzedaży LOTOS-Air BP paliwa lotniczego pomiędzy PKN ORLEN a LOTOS-Air BP, zawarta na okres do 15 lat od dnia jej wejścia w życie;

3) warunkowa umowa składu paliwa lotniczego LOTOS-Air BP w Olszanicy pomiędzy PKN ORLEN a LOTOS-Air BP, zawarta na okres do 15 lat od dnia jej wejścia w życie;

4) warunkowa umowa świadczenia usług wsparcia działalności operacyjnej w przypadku wystąpienia siły wyższej pomiędzy PKN ORLEN, ORLEN Aviation sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie a LOTOS-Air BP, zawarta na okres do 15 lat od dnia jej wejścia w życie.

W celu wdrożenia Środków Zaradczych w obszarze rynku asfaltu zawarte zostały między innymi następujące umowy:

1) przedwstępna umowa zbycia 100% akcji w spółce LOTOS Terminale, która to spółka, przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży akcji, nabędzie 100% udziałów w spółce LOTOS SPV 2 sp. z o.o. ("Spółka Asfaltowa"), pomiędzy Spółką a Unimot Investments. Do Spółki Asfaltowej zostanie uprzednio wydzielona Działalność Asfaltowa.

2) warunkowa umowa sprzedaży asfaltów pomiędzy Grupą LOTOS, PKN ORLEN a Unimot Investments, która będzie zawarta na okres 10 lat od dnia jej wejścia w życie z możliwością przedłużenia na kolejne dwa pięcioletnie okresy na warunkach uprzednio uzgodnionych pomiędzy stronami.

W terminie 7 dni od dnia zawarcia wyżej wskazanych umów Spółka złoży do Komisji wniosek o zatwierdzenie proponowanych nabywców aktywów zbywanych w ramach realizacji Środków Zaradczych oraz zawartych umów przedwstępnych i umów warunkowych wraz z załącznikami.

Ponadto PKN ORLEN zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży ("Umowa Ramowa"), w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej ORLEN nabędą od MOL 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln EUR ("Transakcje"). Cena na dzień rozliczenia Transakcji będzie podlegała korekcie wynikającej ze zmiany poziomu długu netto oraz kapitału obrotowego w nabywanych aktywach w porównaniu do ich wartości referencyjnych

Zamknięcie Transakcji powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania Umowy Ramowej, przy czym faktyczny odbiór wszystkich nabywanych aktywów zostanie zakończony w ciągu 18 miesięcy od dnia zamknięcia Transakcji.

Warunkami zamknięcia Transakcji jest, między innymi, uzyskanie odpowiedniej zgody Komisji oraz uprzednie nabycie przez MOL 100% udziałów w LOTOS Paliwa.

Umowy z Saudi Arabian

Dodatkowo PKN ORLEN podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej ORLEN. Na podstawie tej umowy, w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą LOTOS, PKN ORLEN zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company do Grupy Kapitałowej ORLEN w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

PKN ORLEN podpisał także z Saudi Arabian Oil Company oraz Saudi Basic Industries Corporation umowę o współpracy celem analizy, przygotowania i realizacji wspólnych inwestycji w sektorze petrochemicznym. Wśród potencjalnych obszarów współpracy analizowane będą m.in. projekty rozwojowe dotyczące olefin i pochodnych, w tym pochodnych aromatów, w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.

PKN ORLEN podpisał również z Saudi Arabian Oil Company umowę o współpracy celem wspólnej analizy, przygotowania i realizacji projektów badawczo rozwojowych, również w ramach technologii zrównoważonego rozwoju.

Zgodnie z przewidywaniami

Eksperci, wśród potencjalnych oferentów na całość lub część aktywów Lotosu, wymieniali: Saudi Aramco, MOL-a, AlimentationCouch-Tard (Circle K) oraz BP.  Według ostatnich nieoficjalnych informacji radia Zet, część rafinerii w Gdańsku miałby kupić saudyjski koncern Saudi Aramco. Stacje Lotosu miałyby z kolei trafić do węgierskiego MOL-a. 

Węgierski MOL posiada obecnie 98 proc. akcji firmy Slovnaft, która jest obecna na polskim rynku. Na koniec września 2021 r. Slovnaft Partner posiadał w Polsce 79 stacji paliw. Saudi Aramco to z kolei światowy potentat na rynku wydobycia i przerobu ropy naftowej.

Orlen otrzymał w listopadzie zeszłego roku zgodę Komisji Europejskiej na wydłużenie do 14 stycznia 2022 r. terminu na realizację środków zaradczych, które zobowiązany jest zrealizować w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos. Poprzedni termin mówił o 14 listopada.

Przejęcie Lotosu planowane jest na pierwsze półrocze tego roku.

PKN Orlen informował, że ramach dokumentacji przekazywanej KE złożony zostanie komplet warunkowych umów sprzedaży na rzecz inwestorów wszystkich aktywów wskazanych przez Komisję Europejską w warunkowej decyzji koncentracyjnej, jak również komplet zgód korporacyjnych po stronie PKN Orlen oraz Grupy Lotos, pozwalających na wdrożenie przygotowanych rozwiązań

Po otrzymaniu tych dokumentów na decyzję KE Orlen może czekać około trzech miesięcy. Do ostatecznego połączenia obu firm konieczne będą też zgody akcjonariuszy obu spółek. Samo głosowanie za połączeniem odbędzie się po uzyskaniu wiążącej zgody Komisji Europejskiej na koncentrację.


Przejęcie Lotosu przez Orlen. Jakie są warunki?

Komisja Europejska zgodziła się w lipcu 202 r. na przejęcie Lotosu przez Orlen m.in. pod warunkiem, że do niezależnego podmiotu trafi 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii. Nowy właściciel ma mieć prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie głównych produktów tj. diesla, benzyny, paliwa lotniczego, a jednocześnie dostęp do magazynów i infrastruktury logistycznej.

KE nakazała także sprzedaż 389 stacji paliw w Polsce (i 14 dzierżawionych), stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej, zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.

Orlen zobowiązał się ponadto do uwolnienia większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach. Środki zaradcze mają zapobiec nadmiernej koncentracji na rynku paliw w kraju.

Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi.

Okazja do dalszego rozwoju?

Po trzech kwartałach 2021 r. PKN Orlen był posiadaczem 1800 stacji paliw w Polsce w tym 22 z logo Bliska. Grupa Lotos miała 516 stacji paliw w tym 184 z logo Optima. W rękach krajowych koncernów było więc 29,6 proc. polskiego rynku sprzedaży paliw.

Niezależni operatorzy dysponowali 31,7 proc. udziałem, koncerny zagraniczne obecne w naszym kraju objęły 20,1 proc. rynku, sieci operatorów niezależnych 16,4 proc., hipermarkety 2,2 proc.

Przedstawiciele Orlenu podkreślali wcześniej, że środki zaradcze nałożone przez KE chcą wykorzystać jako lewar do dalszego rozwoju, wchodzenie na nowe rynki geograficzne, produktowe, nawiązanie współpracy z partnerami z regionu a nawet poza regionem. Zaznaczali, że koncern stoi przed dużym wyzwaniem, jakim jest transformacja energetyczna. Wiąże się to z ogromnymi wydatkami. Synergie, które powstaną w wyniku połączenia z Lotosem, mają uwolnić dodatkowe środki, które grupa przeznaczy na transformację.

Prezes Orlenu Daniel Obajtek przekonywał, że w perspektywie 10-20 lat Lotos nie miałyby szansy funkcjonować samodzielnie w dotychczasowym układzie. Podkreślał, że realizując środki zaradcze wskazane przez Komisję, najchętniej dokonałby wymiany konkretnych aktywów z konkurencją na podobne w innej części Europy.

- Będziemy rozmawiać o tym z firmami w regionie i spoza regionu. Chodzi o aktywa równie atrakcyjne jak te, które my oferujemy. Nie wyobrażam sobie na przykład wymiany detalu, jeśli nie będę miał w danym miejscu hurtu. Musi być detal, dostęp do produktów, do sprzedaży hurtowej - informował w połowie 2020 roku.

Nie tylko Lotos, także PGNiG

Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen rozpoczął w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w Lotosie 53,19 proc. głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. W listopadzie 2018 r. PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację. Na początku lipca 2019 r. do KE trafił wniosek w finalnym kształcie, natomiast 14 lipca 2020 r. płocki koncern otrzymał od Komisji Europejskiej warunkową zgodę na przejęcie Lotosu.

W sierpniu 2020 r. Orlen podpisał porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos, dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji gdańskiej grupy, a w konsekwencji przejęcia nad nią kontroli kapitałowej.

Z kolei w maju 2021 r. Orlen, Grupa Lotos i Ministerstwo Aktywów Państwowych podpisało porozumienie dotyczące struktury nowego koncernu multienergetycznego, którego budowa ma odbywać się w formule połączenia trzech spółek: PKN Orlen, Lotos i PGNiG.

Równolegle do procesu łączenia z Grupą Lotos trwają przygotowania do przejęcia przez PKN Orlen Grupy PGNiG największego dostawcy gazu ziemnego w Polsce. Orlen zaznaczał, że chce stworzyć podmiot o łącznych rocznych przychodach na poziomie około 200 mld zł i łącznym, zróżnicowanym zysku operacyjnym EBITDA, który szacowany jest na około 20 mld zł.

"Pod względem kapitalizacji i osiąganych wyników finansowych przyszły polski koncern multienergetyczny będzie dorównywał, a nawet przewyższał potencjałem europejskich konkurentów" - podawał PKN Orlen

morb

PKNORLEN

66,9000 -0,8000 -1,18% akt.: 24.04.2024, 17:51
  • Otwarcie 68,3700
  • Max 68,7600
  • Min 66,9000
  • Kurs odniesienia 67,7000
  • Suma wolumenu 1 619 488
  • Suma obrotów 109 108 575,62
  • Widełki dolne 61,5400
  • Widełki górne 75,2000
Zobacz również: MOL UNIMOT DMGROUP

LOTOS

- - -
  • Otwarcie -
  • Max -
  • Min -
  • Kurs odniesienia -
  • Suma wolumenu -
  • Suma obrotów -
  • Widełki dolne -
  • Widełki górne -
Zobacz również: NEPENTES SYNTHOS PGNIG
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: fuzja Orlenu i Lotosu | Grupa Lotos SA | Orlen | paliwa | ropa naftowa | surowce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »