Orlen wyda około 89 mln złotych na firmę OTP

Orlen (PKN, GPW) kupi największego przewoźnika drogowego paliw płynnych w Polsce - firmę OTP.

Wartość transakcji szacowana jest na około 89 mln zł, a do jej finalizacji potrzebna jest zgoda UOKiK.

PKN Orlen umacnia pozycję na rynku przewozów drogowych oraz inwestuje w rozwój i optymalizację procesów logistycznych. Jednym z elementów strategii w tym obszarze jest zakup spółki OTP.

Spółka OTP powstała na bazie aktywów Orlen Transport, którego sprzedaż do grupy Trans Polonia została zainicjowana w listopadzie 2015 roku.

PKN Orlen podał, że transakcja umożliwi wzrost efektywności dotychczasowych procesów logistycznych w całej grupie. Z kolei pozostawienie marży przewoźnika w strukturach koncernu pozwoli na ograniczenie kosztów.

"Logistyka to jeden z najbardziej kapitałochłonnych obszarów działalności firm. Dlatego każda optymalizacja kosztów w tym zakresie korzystnie przekłada się na osiągane wyniki. Proces dezinwestycji spółki transportowej grupy Orlen realizowany był jeszcze w 2015 r. Dziś widzimy, że tworzenie własnych kompetencji w tym obszarze to skuteczny sposób na rozwój aktywów logistycznych, zwiększanie konkurencyjności i optymalizację kosztów. Stąd nasza decyzja o odzyskaniu perspektywicznych aktywów i zakupie przewoźnika drogowego" - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.

Celem PKN Orlen jest wzmocnienie pozycji na rynku przewozów drogowych. Dalszy rozwój spółki transportowej będzie możliwy dzięki poszerzeniu zakresu działalności w obszarze LPG, JET oraz sprzedaży hurtowej paliw, a także o dodatkowe grupy produktowe. Docelowy model zakłada dywersyfikację mocy transportowych i osiągnięcie optymalnego poziomu struktury floty własnej do zewnętrznej.

Docelowo, po planowanym przejęciu Lotosu, PKN Orlen planuje konsolidację transportu drogowego w ramach jednego wyspecjalizowanego podmiotu.

Jednym z warunków zawieszających transakcję zakupu OTP przez PKN Orlen będzie zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

OTP (dotychczas w Grupie Trans Polonia) jest jednym z największych w Polsce dostawców usług transportu drogowego. W 2019 r. spółka przewiozła prawie 6 mln m3 paliw, paliw lotniczych oraz LPG. Dysponuje flotą ponad 200 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia blisko 700 pracowników, w tym ponad 550 kierowców.

Przychody spółki w 2019 roku wyniosły 160,6 mln zł, EBITDA 36,1 mln zł, a zysk netto 13,3 mln zł. Przychody OTP generowane są głównie w oparciu o długoterminowe umowy z grupą Orlen i innymi koncernami paliwowymi.

Do tej pory przewozy samochodowe Grupy Orlen rozwijane były w ramach spółki Orlen Paliwa. Wielkość jej floty transportowej to około 100 pojazdów. Z końcem 2019 r. spółka pozyskała 6 nowych autocystern do przewozu paliw płynnych. Natomiast w 2020 r. wprowadziła do ruchu logistycznego 42 nowe naczepy-cysterny do przewozu i dystrybucji LPG. W wyniku tych inwestycji zdolności przewozowe Orlen Paliwa w obszarze logistyki wtórnej LPG wzrosły z około 3 proc. do około 40 proc. 

Reklama

PKNORLEN

67,5300 +1,8000 2,74% akt.: 17.04.2024, 17:51
  • Otwarcie 65,9000
  • Max 67,9000
  • Min 65,6300
  • Kurs odniesienia 65,7300
  • Suma wolumenu 2 153 097
  • Suma obrotów 144 581 497,58
  • Widełki dolne 59,3100
  • Widełki górne 72,4900
Zobacz również: MOL UNIMOT DMGROUP

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: koncerny paliwowe | fuzje spółek | transport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »