Polkomtel zostaje w tyle
Oczekiwanie na zmiany własnościowe nie służy Polkomtelowi. Jego przychody rosną wolniej niż konkurencji, a EBIDTA nie zachwyca.
182 mln zł zysku i 1,323 mld zł przychodów - to wyniki Polkomtela, operatora sieci Plus. Zadłużenie spółki spadło o 8,5 proc. do nieco ponad 1 mld zł.
- Mimo ostrej rywalizacji na rynku telefonii komórkowej Polkomtel wciąż polepsza swój wynik finansowy. Optymalizacja wydatków i redukcja zadłużenia pozwoliły obniżyć koszty finansowe. Daje to Polkomtelowi silną pozycję w reagowaniu na zmiany rynkowe - twierdzi Finn Schkolnik, dyrektor finansowy spółki.
Czy na pewno? Wyniki utwierdziły analityków w przekonaniu, że spółka nie nadąża za konkurentami. Zdaniem Boba Creamera, analityka branży telekomunikacyjnej z CDM Pekao, ma to bezpośredni związek z odwlekającą się transakcją sprzedaży udziałów przez polskich akcjonariuszy spółki (m. in. PKN Orlen, KGHM i PSE).
- To wyraźnie nie służy Pol-komtelowi. Spółka jest w kiepskiej sytuacji, bo w obliczu zbliżających się zmian własnościowych trudno jest wdrażać ryzykowną, agresywną strategię. Tymczasem konkurenci nie śpią. Pojawiła się Heyah, na którą Plus nie odpowiedział. Dlatego systematycznie traci udziały w rynku i ugruntowuje się na trzeciej pozycji. Wprawdzie pod względem przychodów po I kwartale 2004 r. Polkomtel nadal wyprzedzał Centertela, ale operator Idei rozwija się znacznie szybciej i, jeśli nic się nie zmieni, jeszcze jeden, dwa kwartały i przeskoczy Plusa - ocenia Bob Creamer.
Przychody Polkomtela rzeczywiście rosną wolniej niż rynek. W I kw. wzrost wyniósł 10-proc. W tym samym czasie przychody PTC urosły o 15 proc., a Centertela - aż o 34 proc. Średnio rynek wzrósł o 19 proc.
Analityka CDM Pekao nie zachwyca też poziom marży
EBITDA.
- 35,1 proc. to mniej niż przed rokiem. Byłoby to jednak zrozumiałe w spółce, która się rozwija i ponosi wysokie koszty związane z dynamicznym wzrostem bazy klientów. Niestety, Polkomtela to nie dotyczy - uważa Bob Creamer.
Koszty sprzedaży wzrosły w Polkomtelu aż o 23,4 proc. do poziomu 601,4 mln zł. Po pierwszych trzech miesiącach Plus miał blisko 5,740 mln klientów, w tym 2,630 mln abonamentowych.