Polmos Lublin w parze z Diageo
Brytyjski właściciel Smirnoffa i Jasia Wędrowniczka może być partnerem Polmosu Białystok. Mimo że nie złożył oferty.
Walka o zakup akcji Polmosu Białystok, właściciela marek Żubrówka i Absolwent, nabiera rumieńców. Wkrótce w grze może pojawić się nowy potencjalny inwestor. Dotychczas oferty złożyli: Bols, Central European Distribution Corporation, Sobieski Dystrybucja, SPI Group, Pernod Ricard, Alti Kraków oraz Polmosy z Siedlec i Lublina.
Dziewiąty chętny
Dołączyć do nich może brytyjski koncern Diageo, którego sztandarowymi markami są Smirnoff i Johnnie Walker (Jaś Wędrowniczek).
- Polmos Lublin i Diageo podpisały porozumienie. Brytyjski koncern może być branżowym partnerem polskiej spółki w przetargu prywatyzacyjnym na Polmos Białystok - mówi jedna z osób zbliżonych do transakcji.
Wiesław Skrobowski, prezes lubelskiej spółki, właściciela znaku Żołądkowa Gorzka, poinformował kilka dni temu "PB", że firma zamierza powalczyć o białostocki zakład wspólnie z innym inwestorem branżowym. Według naszych informacji, jest nim właśnie brytyjski koncern. Szczegółów dotyczących porozumienia nie udało nam się ustalić.
- Na razie nie będziemy komentować tych informacji - mówi Joanna Tauber, reprezentująca Polmos Lublin w kontaktach z prasą.
Przedstawiciele branży nie chcą oficjalnie mówić o polsko-brytyjskim aliansie. Nie wierzą jednak w ich współpracę. Czemu tak sceptycznie oceniają alians - tego nie wiadomo.
Eksportowe wsparcie
Pewne natomiast jest to, że lubelska firma może wiele zyskać na współpracy z Diageo. Zapowiada ona rozwój sprzedaży eksportowej. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że chciałaby wykorzystać do tego międzynarodową sieć dystrybucji Diageo. Brytyjski koncern sprzedaje produkty aż w 180 krajach. Sprzedaż firmy w 2004 r. (rok obrotowy zakończył się w czerwcu) sięgnęła 8,89 mld GBP (52 mld zł), a rok wcześniej 9,2 mld GBP (53,8 mld zł), a zysk brutto - odpowiednio 1,96 mld GBP (11,4 mld zł) i 0,63 mld GBP (3,6 mld zł).
Katarzyna Jaźwińska