Polski gigant nie składa broni. Po oskarżeniach poinformował o planach
Grupa LPP - odzieżowy potentat będący właścicielem marek Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp i House - zaprezentowała wyniki za IV kwartał roku obrotowego 2023/2024, czyli za okres listopad 2023 - styczeń 2024 r. Giełdowa spółka poinformowała także przy okazji publikacji raportu kwartalnego, że chce w ciągu trzech lat podwoić liczbę swoich sklepów stacjonarnych i wygenerować dwukrotnie wyższą sprzedaż w stosunku do wyników za 2023 rok.
Odzieżowy gigant podał kwartalne wyniki kilkanaście dni po tym, jak jego kursem wstrząsnął raport amerykańskiej wywiadowni Hindenburg Research na temat działalności polskiej firmy w Rosji. Według tego raportu, LPP miało wyjść z Rosji jedynie w sposób pozorowany - chociaż niemal od razu po zaatakowaniu Ukrainy przez Moskwę w lutym 2022 r. spółka zapowiedziała, że definitywnie kończy z prowadzeniem biznesu w kraju agresora. Szczegółowo o zarzutach wobec LPP pisaliśmy TUTAJ.
Po doniesieniach Hindenburg Research w piątek 15 marca akcje spółki zanotowały spadek o 35,78 proc., a na poniedziałek 18 marca zarząd zwołał specjalną konferencję prasową. Władze spółki stanowczo podkreśliły na niej, że rosyjska część biznesu LPP została sprzedana w 2022 roku do "niepowiązanego inwestora", a transakcja "miała charakter rzeczywisty i definitywny". Kurs spółki zaczął stopniowo odrabiać straty.
Po publikacji wyników kwartalnych w środę 27 marca na otwarciu sesji giełdowej (czyli tuż po godzinie 9:00) akcje grupy - która wchodzi w skład indeksu blue chipów, czyli WIG20 - zyskiwały ponad 2 proc. do 14 400 zł za walor.
Grupa LPP miała w IV kwartale roku obrotowego 2023 roku, czyli w okresie listopad 2023 - styczeń 2024 r., 484,4 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej wobec 183,9 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie finansowym. Wyniki są zgodne z wcześniejszymi szacunkami. Przychody grupy wyniosły w IV kwartale 4,84 mld zł, co oznacza wzrost o 15,7 proc. rdr. Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 2,9 pkt proc. do 52,5 proc.
W całym roku obrotowym 2023/2024 grupa LPP miała 17,41 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 9,3 proc. rdr. Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 1,61 mld zł wobec 869 mln zł przed rokiem. Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 1,2 pkt proc. do 51,5 proc.
Grupa LPP chce w ciągu trzech lat podwoić liczbę sklepów stacjonarnych i wygenerować dwukrotnie wyższą sprzedaż w stosunku do wyników za 2023 rok - podała spółka przy okazji publikacji wyników.
"Przed nami okres intensywnego wzrostu. W ciągu zaledwie 3 najbliższych lat planujemy podwoić naszą sieć stacjonarną i w tym czasie wygenerować dwukrotnie wyższy wolumen sprzedaży w stosunku do wyników, jakie osiągamy dziś. Z optymizmem więc patrzymy w przyszłość, wchodząc w nią z poczuciem zapewnienia LPP mocnych fundamentów do dalszego intensywnego rozwoju" - napisał w liście do akcjonariuszy prezes LPP Marek Piechocki.
Powierzchnia handlowa wszystkich sklepów LPP na koniec roku 2023 wynosiła 1.993,7 m kw., a liczba sklepów wyniosła 2 tys. 275.
Rozwój sieci ma być oparta głównie o markę Sinsay: LPP podało w prezentacji, że w 2024 roku sieć grupy ma się powiększyć o 700 sklepów (w tym 620 sklepy Sinsay), w 2025 roku o 930 salonów (w tym 850 sklepów Sinsay), a rok później o 850 (w tym 800 sklepów Sinsay). To oznacza, że na koniec 2026 roku sieć salonów należących do LPP liczyłaby 4 tys. 755 sklepów.
Ekspansja marki Sinsay ma wynikać z otwarć salonów w mniejszych miejscowościach, głównie retail parkach. Jak podano, największe możliwości rozwoju Sinsay poza Polską to kraje Europy Południowej i Środkowo-Wschodniej.
Grupa LPP poinformowała też, że w latach 2024-25 wzrost powierzchni logistycznej ma wynieść prawie 50 proc. Planowane jest rozpoczęcie rozbudowy centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim o kolejne 85 tys. m kw., uruchomienie nowego magazynu e-commerce w Polsce północnej - to da grupie dodatkowe 100 tys. m kw. - a także uruchomienie dodatkowego magazynu e-commerce w Rumunii o powierzchni 40 tys. m kw. Nakłady inwestycyjne na logistykę mają wynieść około 200 mln zł w tym roku i około 250 mln zł w przyszłym roku.
Giełdowa spółka podtrzymała, że jej celem na rok obrotowy 2024/2025 jest osiągnięcie przychodów na poziomie ok. 21 mld zł. LPP zakłada wzrost sprzedaży offline, czyli w salonach stacjonarnych; z kolei przychody online mają zanotować dwucyfrowy wzrost rok do roku. Marża brutto na sprzedaży zakładana jest na poziomie 52-53 proc. Wydatki inwestycyjne mają wynieść w tym roku 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł przeznaczone będzie na sklepy.
LPP liczy także na dwucyfrowy wzrost sprzedaży kolekcji Wiosna/Lato - wynika z prezentacji spółki. "W naszych planach na 2024 umacnia nas dobra perspektywa I kwartału 2024 wynikająca z pozytywnego przyjęcia kolekcji Wiosna/Lato przez klientki/klientów i wzrostu sprzedaży w okresie od 1 lutego do 25 marca 2024 r." - podała spółka.
Jak dotąd, w sklepach Sinsay wzrost sprzedaży porównywalnej (czyli w sklepach istniejących co najmniej rok) wyniósł 26 proc. rok do roku, a online sprzedaż wzrosła 54 proc. rdr - podała grupa. W pozostałych markach wzrost sprzedaży wyniósł 5 proc. rdr w sklepach porównywalnych i 4 proc. rdr w internecie.