Praktiker wchodzi na rynek kapitałowy
Praktiker Polska Sp. z o.o., wiodąca polska sieć marketów budowlano-remontowych, będzie pozyskiwać finansowanie na dalszy rozwój. Spółka przygotowuje się do wprowadzenia do obrotu obligacji na platformie Catalyst.
Pozyskane środki planuje wykorzystać na realizację celów inwestycyjnych.
Obecnie Praktiker Polska to czwarta w Polsce pod względem ilości obiektów handlowych sieć marketów wielkopowierzchniowych specjalizujących się w sprzedaży materiałów budowlano-remontowych, wyposażenia wnętrz i ogrodów oraz artykułów dla majsterkowiczów. Spółka działa w naszym kraju od 1997 roku.
Posiada aktualnie 24 markety budowlane oraz sklep internetowy. Zatrudnia w całym kraju ponad 1,8 tys. pracowników. Firma Praktiker Polska w 2014 roku została przejęta przez polski kapitał rodzinny. W wyniku tej transakcji jedna z najbardziej rozpoznawalnych zagranicznych marek na polskim rynku i czołowy podmiot w swojej branży przeszły w polskie ręce.
Firma Praktiker Polska w 2014 roku została przejęta przez polski kapitał rodzinny. W wyniku tej transakcji jedna z najbardziej rozpoznawalnych zagranicznych marek na polskim rynku i czołowy podmiot w swojej branży przeszły w polskie ręce.
Spółka ma ambitne planu dalszego rozwoju. W związku z tym zdecydowała się na pozyskanie finansowania w formie emisji obligacji. Doradcą w tym zakresie jest Dom Maklerski Banku BPS S.A. Po emisji planowane jest wprowadzenie papierów do obrotu w ASO na platformie Catalyst. Planowana kwota całkowitej emisji to 150 mln zł.
W celu optymalizacji procesu zarządzania tymi środkami spółka zdecydowała się podzielić tę kwotę na mniejsze transze. Pierwszą z nich, do 50 mln zł, planuje pozyskać do końca marca 2016 roku.
"Pozyskane środki zamierzamy przeznaczyć na realizację celów inwestycyjnych. Pierwszy z nich to zwiększenie kapitału obrotowego spółki. Pozwoli nam to skutecznie konkurować na rynku i ugruntować naszą pozycję wśród największych podmiotów w branży DIY ("do it yourself"), w Polsce. Planujemy otwieranie nowych obiektów oraz remodeling naszych obecnych sklepów. Chcemy być bardziej atrakcyjni dla wszystkich, którzy nas odwiedzają i dokonują zakupów. Dodatkowo zamierzamy zainwestować w modernizację infrastruktury i systemów IT." - mówi Sławomir Parczewski, Prezes Zarządu Praktiker Polska Sp. z o.o.
Praktiker Polska ma plany dalszego zwiększenia zatrudnienia i otwierania kolejnych marketów jeszcze w tym roku. Już 28 kwietnia 2016 r. nastąpi otwarcie nowego marketu w Nowym Sączu. Spółka ma zdefiniowaną wizję realizacji planów strategicznych, które zakładają dalsze inwestycje w nowe markety, sklepy w mniejszym formacie oraz rozwój w obszarze e-commerce.
"Bieżące wyzwania stojące przed spółką to dalsza poprawa wskaźników efektywności operacyjnej oraz wzmocnienie kapitałowe, co w konsekwencji pozwoli na dalszy rozwój firmy i skuteczne konkurowanie na polskim rynku DIY w szczególności z sieciami należącymi do zagranicznych właścicieli". - dodaje Sławomir Parczewski.
Prognozy rozwoju rynku branży DIY w Polsce zakładają w najbliższych latach dynamikę wzrostu na poziomie 4-5%. Roczna wartość sprzedaży na tym rynku wynosi ok. 40 miliardów PLN.
"Spółka działa na bardzo konkurencyjnym rynku, dlatego aby mówić o dalszym rozwoju konieczne jest pozyskanie finasowania na kapitał obrotowy przed szczytem sezonu, który przypada na 2Q i 3Q. Uważamy, iż przeprowadzona w ostatnich miesiącach optymalizacja kosztów funkcjonowania wraz ze wzrostem kapitału obrotowego powinna przyczynić się do poprawy efektywności sprzedaży oraz generowanych wyników.
Co do samej efektywności to zestawiając dane z głównymi konkurentami widzimy, iż Praktiker ma duże pole do poprawy tego parametru. Ponadto uważam, iż w dobie wzrostu inwestycji budowlanych, jak i tych oddanych do użytku w ostatnim czasie oraz zamiłowania Polaków do majsterkowania, można oczekiwać, iż to właśnie segment DIY będzie naturalnym beneficjentem zwiększonych wydatków Polaków." - podsumowuje Marcin Stebakow, Dyrektor Departamentu Analiz z Domu Maklerskiego Banku BPS S.A.