Program rozwoju systemu katastralnego
Komitet przyjął kierunkowo Perspektywiczny program rozwoju systemu katastralnego oraz rekomendował Radzie Ministrów projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program przygotowawczy budowy zintegrowanego systemu katastralnego" i projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw systemu katastralnego, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Sprawne gospodarowanie majątkiem, w tym wykorzystywanie nieruchomości, jest uwarunkowane możliwością szybkiego dostępu do informacji.
Realizacja strategicznych celów państwa wymaga zatem zbudowania infrastruktury informacyjnej kraju, której ważnym elementem są publiczne, kompleksowe zasoby informacji zawie-rającej dane o nieruchomościach.
18 marca 1999 roku prezes Rady Ministrów powołał Zespół ds. opracowania i koordynacji rządowego programu rozwoju systemu katastralnego. Przygotował on materiał informacyjny dla rządu, zawierający propozycje działań niezbędnych do rozwoju systemu katastralnego i jest on punktem wyjścia do opracowania programu rozwoju systemu katastralnego w latach 2000 - 2003.
Utworzenie systemu katastralnego pozwoli realizować ważne cele, do których należy m.in.:
- stworzenie warunków do prowadzenia racjonalnej gospodarki przestrzenią;
- stymulowanie rozwoju rynku nieruchomości i ułatwienie obrotu gospodarczego nieru-chomościami;
- wzmocnienie roli ksiąg wieczystych oraz usprawnienie funkcjonowania sądów powszechnych, zwłaszcza gdy chodzi o ochronę praw rzeczowych do nieruchomości, w tym zapewnie-nie ochrony interesów majątkowych stron biorących udział w obrocie nieruchomościami;
- stworzenie warunków do skuteczniejszego egzekwowania zobowiązań podatkowych;
- sprawniejsze udostępnianie informacji o gruntach, budynkach i lokalach.
Opracowanie programu jest też dążeniem do osiągnięcia zgodności z priorytetami zawartymi w dokumentach "Partnerstwo dla członkostwa" w Unii Europejskiej oraz "Narodowy pro-gram przygotowania do członkostwa". Istotne znaczenie przywiązuje się w nich do wzmac-niania zdolności instytucjonalnej i administracyjnej w służbach wymiaru sprawiedliwości, działań na rzecz rozwoju rynku nieruchomości i poprawy rejestracji własności ziemi oraz wspomagania działań administracji publicznej.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 17 rejestrów publicznych zawierających dane obejmujące w różnym zakresie nieruchomości osób i jednostek organizacyjnych posiadających prawa do nieruchomości. Księgi wieczyste - pomimo obowiązywania zasady ich powszechności - nie obejmują wszystkich nieruchomości, a jedynie około 13,5 mln. Natomiast zewidencjonowane są kompleksowo grunty oraz położenie budynków.
Utworzenie systemu katastralnego będzie realizacją programu, za który będzie odpowiadać pełnomocnik rządu. Organem opiniodawczym i doradczym pełnomocnika będzie Rada Katastralna.
Funkcjonowanie oraz ustrój systemu będą określone w ustawie o systemie katastralnym. Bę-dzie on się składać z trzech podsystemów:
1) katastru nieruchomości, którym zarządzać będzie główny geodeta kraju;
2) ksiąg wieczystych, podległych ministrowi sprawiedliwości;
3) katastru fiskalnego, zarządzanego przez ministra finansów.
Podstawowym przedmiotem, do którego odniesione są dane zawarte w systemie katastralnym jest nieruchomość, podmiotem wiodącym i wspólnym dla wszystkich podsystemów jest zaś
właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości.
System katastralny zostanie powiązany z innymi rejestrami publicznymi.
Jednym z celów podsystemu kataster nieruchomości jest określenie wartości katastralnej nie-ruchomości.
Przygotowanie ustawy o systemie katastralnym oraz wieloletniego programu jego realizacji należeć będzie do zadań pełnomocnika rządu ds. systemu katastralnego.
Opracowanie programu przygotowawczego w okresie od 1 stycznia 2001 roku do 30 czerwca 2003 roku kosztować będzie 73030 tys. zł. Tworzenie systemu katastralnego finansowane będzie z budżetu państwa, środków pomocowych oraz funduszy celowych i innych źródeł.