Puławy zwiększają obroty
Zakłady Azotowe "Puławy" S.A. w I półroczu 2006/2007 uzyskały prawie miliard złotych przychodów ze sprzedaży (998,6 mln.). To o ponad 17 milionów więcej niż, w analogicznym półroczu roku ubiegłego. Złożyły się na to wyższe przychody ze sprzedaży wszystkich produktów chemicznych "Puław" oraz saletry amonowej.
W zakończonym 31 grudnia 2006 r. drugim kwartale roku obrotowego przychody ze sprzedaży wyniosły 538,3 mln zł. "Puławy" zanotowały w tym okresie podobną jak w ub. roku wielkość sprzedaży swoich sztandarowych produktów: nawozów azotowych i chemikaliów.
Prawie połowa produkcji "Puław" (49%) trafiło w drugim kwartale na eksport jednak, w przypadku nawozów - zgodnie z przeprowadzoną na ten rok kontraktacją - wyraźnie zwiększyła się sprzedaż na rynek krajowy. Dało się zauważyć w tym kwartale duży krajowy popyt na nawozy azotowe w związku z brakiem zapasów u dystrybutorów na koniec poprzedniego sezonu.
Kolejny kwartał powinien stać pod znakiem nadal wysokiego popytu z uwagi na zbliżający się sezon nawozowy. Wzrósł też popyt na nawozy na rynku amerykańskim, co zaowocowało wzrostem cen. Także w Europie grudzień był miesiącem dużego wzrostu cen mocznika i RSM'u. Dla tego drugiego nawozu korzystne dla Spółki trendy rysuje, poza poprawą koniunktury na rynku amerykańskim, także przedłużenie przez Komisję Europejską na kolejne 5 lat cła na import do Unii RSM'u z Algierii, Białorusi, Rosji i Ukrainy. Z kolei w zakresie chemikaliów spodziewany jest wzrost cen na melaminę i utrzymanie się wysokiego popytu na kaprolaktam na rynku azjatyckim.
- Ocena rynku pozwala nam podtrzymać realizację założonych na ten rok prognoz finansowych - uważa prezes zarządu Zakładów Azotowych "Puławy" SA, Krzysztof Lewicki.
- W naszych analizach wzięliśmy też pod uwagę tendencje na rynkach naszych strategicznych surowców oraz urealnione założenia dotyczące kształtowania się kursów walutowych.
W minionym kwartale Spółka realizowała 46 zadań inwestycyjnych. 16 z nich zakończyła - w tym instalację do produkcji AdBlue - nowego produktu, którego głównym surowcem jest produkowany w Spółce mocznik. AdBlue został bardzo dobrze oceniony przez konsumentów pod kątem jakości. Jest to produkt stosowany jako środek redukcyjny, dla samochodów z silnikiem Diesla wykorzystujących technologię SCR (selektywną redukcję katalityczną). Wtryskując AdBlue do katalizatora SCR podczas spalania oleju napędowego, substancje zanieczyszczające gazy, powodujące smog i kwaśne deszcze (takie jak tlenek azotu - NOx), zostają natychmiast zredukowane w nieszkodliwy azot i wodę. System SCR znalazł zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym w związku z nowymi legislacjami unijnymi regulującymi normy emisji spalin - Euro IV (2005) i Euro V (2008).