Qumak SA wykona dla krakowskiego lotniska najnowocześniejszy w Polsce system transportu i kontroli bagażu
Już na początku 2015 roku nowy terminal Kraków Airport zostanie wyposażony w nowoczesny system transportu i kontroli bagażu. Będzie to wynikiem podpisanej właśnie umowy z Qumak SA (GPW: QMK), której wartość opiewa na kwotę 55,8 mln zł netto. Projekt zostanie dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
Qumak SA wykona nowy system transportu oraz kontroli bagażu rejestrowanego (BHS - Baggage Handling System) w budowanym właśnie terminalu krakowskiego lotniska. Jest to pierwsza instalacja tak nowoczesnego sprzętu w Polsce i jedna z pierwszych w Europie. Montaż oraz uruchomienie systemu odbywać się będzie etapowo. Zgodnie z umową prace zakończą się do 30 stycznia 2015 roku.
Warszawska spółka będzie odpowiedzialna za dostawę oraz montaż systemu przeznaczonego do wielopoziomowej kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego. W ramach wdrożenia BHS krakowskie lotnisko zostanie wzbogacone o specjalną sortownię odlotową oraz system transportu bagażowego przylotowego.
Ponieważ zgodnie z obecnymi przepisami prawnymi każdy port cywilny musi stosować procedury EDS (Explosive Detection System) - system w Kraków Airport będzie wyposażony w najwyższej klasy urządzenia kontrolne EDS - tzw. Standard 3. Qumak będzie również odpowiedzialny za świadczenie usług serwisowych oraz przeszkolenie personelu.
Zamówienie dla krakowskiego lotniska związane jest z rozbudową portu. Nowy, czterokrotnie większy od obecnego terminal będzie mógł obsłużyć do 8 milionów pasażerów rocznie.
- Realizacja systemu BHS w Balicach to już kolejny projekt dla branży lotniskowej, w którym bierzemy udział. Obecność w tym przedsięwzięciu traktujemy jako potwierdzenie faktu, że nasze kompetencje są na rynku wysoko oceniane - mówi Paweł Jaguś, prezes zarządu Qumak SA. - Cieszy to tym bardziej, że rozwój działalności w segmencie infrastrukturalnym jest ważnym elementem w naszej strategii biznesowej - dodaje.
- Wprowadzenie nowoczesnego systemu BHS pozwoli na bardziej efektywny proces obsługi naszych pasażerów. Dzięki zastosowanym technologiom, bagaż będzie dostarczany jeszcze szybciej, co przełoży się na większą przepustowość terminalu pasażerskiego - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.
Qumak wykonał już kompletny system kontroli bagażu dla portu lotniczego w Lublinie i jest w trakcie realizacji takiego projektu w terminalu I warszawskiego Lotniska Chopina. Natomiast w Katowicach i Modlinie spółka zrealizowała inwestycje dotyczące przebudowy oświetlenia nawigacyjnego. Równocześnie w Modlinie w budynku terminala wdrożyła instalacje teletechniczne i elektryczne. Na swoim koncie integrator ma również wykonanie serwerowni dla Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w Warszawie.
W ramach projektów infrastrukturalnych Qumak zrealizował lądowiska śmigłowców sanitarnych dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej oraz Szpitalnego Oddziału Ratunkowego ZZOZ w Wadowicach. Obecnie firma realizuje w formule "Zaprojektuj i Wybuduj" lądowisko dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Szamotułach.
Zlecenia dla lotnisk nie są jedynymi przedsięwzięciami infrastrukturalnymi realizowanymi przez integratora. Aktualnie wykonuje on np. Inteligentny System Transportowy dla Trójmiasta - TRISTAR, którego głównym celem jest poprawa efektywności i bezpieczeństwa w transporcie na terenie trójmiejskiej aglomeracji.
Sprawdź notowania spółki Qumak na stronach INTERIA.PL
- - - - -
Qumak to polska spółka giełdowa, czołowy integrator polskiego rynku teleinformatycznego. Firma projektuje, realizuje i serwisuje innowacyjne rozwiązania informatyczne i technologiczne. Odbiorcami firmy są instytucje i urzędy administracji publicznej, jednostki naukowe, przedsiębiorstwa i korporacje działające w sektorach m.in.: telekomunikacyjnym, bankowo-finansowym, energetycznym, przemysłowym czy budowlanym.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce, obsługującym rocznie ok. 3,5 mln pasażerów. Obecnie realizuje największy w historii lotniska program inwestycyjny obejmujący m.in. rozbudowę terminalu pasażerskiego, budowę stacji kolejowej, rozbudowę płyty postojowej i modernizację dróg kołowania. Inwestycje są finansowane z obligacji, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Opr. MD