Rekordowe wyniki grupy Eurocash
Przychody Grupy Eurocash w III kwartale br. sięgnęły niemal 4,4 mld zł i były o 62 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2011 r. Narastająco po trzech kwartałach 2012 r. skonsolidowana sprzedaż wyniosła blisko 12,4 mld zł, co oznacza wzrost o 68 proc.
EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, przekroczyła w minionym kwartale 125 mln zł (wzrost o 91 proc. r/r), a narastająco po trzech kwartałach sięgnęła 296 mln zł (+82 proc.). Zysk netto za trzeci kwartał br. wyniósł niemal 67 mln zł (+83 proc.), a od początku 2012 r. Grupa Eurocash zarobiła "na czysto" prawie 130 mln zł (+61 proc.).
Kilkudziesięcioprocentowy wzrost przychodów Grupy Eurocash, hurtowego dystrybutora produktów spożywczych, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG), wynika w dużej mierze z konsolidacji od początku 2012 r. wyników Grupy Dystrybucyjnej Tradis. Sprzedaż do klientów zewnętrznych zrealizowana przez spółki z grupy Tradis w III kwartale tego roku przekroczyła 1,4 mld zł, co stanowiło 33 proc. sprzedaży całej grupy, a narastająco za trzy kwartały wyniosła 4,2 mld zł, czyli 34 proc. łącznych przychodów.
Istotny wpływ na wzrost sprzedaży miały również bardzo dobre wyniki formatu Cash&Carry, Delikatesów Centrum oraz Eurocash Dystrybucja.
W samym trzecim kwartale sprzedaż hurtowni Cash&Carry do odbiorców zewnętrznych wyniosła ponad 1,1 mld zł i wzrosła o 13 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem 2011 r., a narastająco przekroczyła 3 mld zł, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponad połowę sprzedaży hurtowni dyskontowych (na koniec III kwartału br. były to 142 hurtownie Eurocash Cash&Carry oraz 3 hurtownie Batna) stanowiła sprzedaż do Sieci Sklepów abc. Ta największa w kraju i wciąż dynamicznie rozwijająca się sieć franczyzowa zarządzana przez Eurocash, zrzeszająca niezależne sklepy detaliczne, liczy już ponad 5.000 placówek.
Sprzedaż hurtowa Eurocashu do sieci Delikatesy Centrum wzrosła w trzecim kwartale br. o 12 proc. do 392 mln zł, a w ciągu 9 miesięcy 2012 r. sięgnęła niemal 1,1 mld zł, czyli o 15 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2011 r. Sieć Delikatesy Centrum na koniec września 2012 r. liczyła 735 placówek - w trzecim kwartale powiększyła się o 42 nowe sklepy franczyzowe.
Sprzedaż do klientów zewnętrznych zrealizowana przez Eurocash Dystrybucja (zaopatruje restauracje, hotele i stacje benzynowe), wzrosła w minionym kwartale br. o 11 proc. do 187 mln zł, a narastająco po trzech kwartałach 2012 r. wyniosła 525 mln zł (+19 proc.).
- W trzecim kwartale kontynuowaliśmy m.in. proces konsolidacji w ramach Grupy Eurocash. Choć założyliśmy, że pełne efekty synergii wynikające z przyłączenia i integracji operacyjnej Grupy Tradis, Premium Distributors i Pol Cater będą możliwe do osiągnięcia w ciągu trzech lat od przejęcia kontroli nad tymi podmiotami, to pozytywne efekty działań optymalizacyjnych zaczynają już być widoczne w naszych wynikach - komentuje Jacek Owczarek, dyrektor finansowy i członek zarządu Eurocashu. - Mimo oczekiwanego wzrostu kosztów finansowych, związanych z obsługą zadłużenia zaciągniętego na sfinansowanie przejęć, dzięki wspomnianym działaniom restrukturyzacyjnym utrzymaliśmy rentowność netto na poziomie porównywalnym do ubiegłorocznego - wskazuje Owczarek.
W trzecim kwartale br. skonsolidowana marża EBITDA wyniosła niemal 2,86 proc. (wzrost o 0,44 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r.), a narastająco za trzy kwartały sięgnęła 2,39 proc. (+0,18 p.p.). Rentowność netto w minionym kwartale wyniosła z kolei 1,52 proc. (+0,18 p.p.), a w okresie 9 miesięcy tego roku 1,05 proc. (-0,05 p.p.).
Podstawowe wyniki finansowe Grupy Eurocash przedstawia poniższa tabela: mln PLN 3Q 2011 3Q 2012 Zmiana 1-3Q 2011 1-3Q 2012 Zmiana Przychody 2 716,6 4 391,4 +61,7 proc. 7360,6 12 367,3 +68,0 proc. Zysk brutto 2 44,8 448,4 +83,2 proc. 693,7 1 283,6 +85,0 proc. EBITDA* 65,6 125,5 +91,1 proc. 162,6 295,7 +81,9 proc. Zysk netto 36,5 66,7 +82,7 proc. 80,6 129,5 +60,7 proc. *zysk operacyjny (EBIT) plus amortyzacja
Sprawdź notowania spółki Eurocash na stronach INTERIA.PL
Grupa Eurocash to polska grupa zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, Grupa Eurocash koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. Po połączeniu z Grupą Tradis w ramach prowadzonych przez Grupę różnych formatów franczyzowych skupionych jest około 10 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.
opr. MM