Słaba Agora

Zysk netto grupy Agory w III kw.'08 poniżej oczekiwań, wpływ miało spowolnienie na rynku reklamy.

Zysk netto grupy Agory w III kw.'08 poniżej oczekiwań, wpływ miało spowolnienie na rynku reklamy.

Wyniki finansowe grupy Agory były niższe od oczekiwań analityków, a spółka ocenia, że uwidoczniło się w nich spowolnienie na rynku reklamy spowodowane globalnym kryzysem finansowym i niestabilną sytuacją makro. Grupa Agory miała w trzecim kwartale 2008 roku 13,9 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 26,7 mln zł zysku netto w III kw. 2007 r. Wynik okazał się niższy od średniej prognoz rynkowych na poziomie 20,1 mln zł zysku netto. Zysk operacyjny Agory w III kw. 2008 roku wyniósł 17,2 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 30,6 mln zł zysku.

Reklama

Wynik jest niższy niż spodziewał się rynek, bo konsensus zakładał 22,7 mln zł zysku EBIT. Przychody Agory nieznacznie wzrosły w III kw. 2008 roku do 284,7 mln zł z 284 mln zł w III kw. 2007 roku i były niższe od średniej prognoz rynkowych, zakładającej 289 mln zł. "Wyniki trzeciego kwartału odzwierciedlają spowolnienie na rynku reklamy spowodowane globalnym kryzysem finansowym i niestabilną sytuacją makro.

Choć trudno dziś szacować, jak będzie wyglądał rynek reklamy w przyszłym roku, wiemy, że w takich warunkach liczą się fundamenty i pozycja konkurencyjna na rynku oraz odpowiednia dyscyplina kosztowa" - powiedział cytowany w komunikacie prezes Marek Sowa. "Wielokrotnie pokazaliśmy, że potrafimy właściwie wykorzystywać te atuty. Obecna sytuacja rynkowa może sprzyjać spółkom takim jak Agora - płynnym, z gotówką w zasięgu ręki, którą można przeznaczyć na zakup wartościowych dla Spółki aktywów po racjonalnych cenach" - dodał. Narastająco po trzech kwartałach 2008 roku zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 54,1 mln zł wobec 73,8 mln zł rok wcześniej.

Zysk operacyjny Agory po trzech kwartałach 2008 roku wyniósł 70,0 mln zł wobec 89,6 mln zł rok wcześniej Przychody grupy Agory po trzech kwartałach 2008 roku wzrosły o 2,4 proc. i wyniosły 941,8 mln zł wobec 919,9 mln zł rok wcześniej. Wpływy ze sprzedaży reklam wyniosły po trzech kwartałach 2008 roku 678,1 mln zł (wzrost o 11,6 proc. r/r), ze sprzedaży wydawnictw 151,8 mln zł (spadek o 2,1 proc. r/r), a ze sprzedaży kolekcji 40 mln zł (spadek o 58,4 proc.).

Wpływy ze sprzedaży reklam w "Gazecie Wyborczej" wyniosły po trzech kwartałach 370,2 mln zł i wzrosły o 4,4 proc. Przychody ze sprzedaży egzemplarzy były o 4,4 proc. niższe niż przed rokiem i wyniosły 115,3 mln zł. W tym okresie "Gazeta" sprzedawała średnio 409 tys. egzemplarzy, a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł około 42 proc.

Bezpłatna gazeta "Metro" zwiększyła wpływy z reklam o 36,5 proc. do 27,7 mln zł i osiągnęła dodatnią EBITDA operacyjną. Przychody ze sprzedaży reklam internetowych wyniosły 32,7 mln zł, i wzrosły o 99,4 proc. Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach wzrosły o 24,1 proc. do 13,9 mln zł. Przychody grupy AMS wzrosły o 9,2 proc. do 134,7 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wyniosła 15,3 proc. W

pływy segmentu czasopism wyniosły 83,8 mln zł i wzrosły o 8,3 proc., a EBITDA operacyjna wzrosła o 14,3 proc. do 18,4 mln zł. Radiostacje zwiększyły przychody o 22,5 proc. do poziomu 59,9 mln zł i zanotowały dodatnią EBITDA operacyjną 5,1 mln zł. Koszty operacyjne Grupy wyniosły po trzech kwartałach 2008 roku 871,8 mln zł i wzrosły o 5,0 proc. ze względu na: regulacje płacowe w drugim kwartale, wzrost zatrudnienia w internecie i AMS- ie, konsolidację spółki zależnej Trader.com (Polska) oraz wyższe koszty marketingu. EBITDA operacyjna Grupy wyniosła po trzech kwartałach 154,2 mln zł (spadek o 8,1 proc.), a marża EBITDA operacyjna 16,4 proc. Na koniec września 2008 r. Grupa posiadała 267,8 mln zł w gotówce i ekwiwalentach. Dostępna linia kredytowa Grupy wyniosła 800 mln zł, której wykorzystani na dzień sporządzania niniejszego komentarza wyniosło 139,5 mln zł.

Grupa Agory chce rozwijać się w segmencie czasopism, pracować nad nowymi tytułami, jak też brać udział w konsolidacji, zaś w ciągu 2-3 lat zbudować pozycję wszystkich głównych tytułów w internecie - poinformował podczas telekonferencji wiceprezes Agory Zbigniew Bąk.

"Chcemy dalej rozwijać się w czasopismach. Uważamy, że w tym segmencie następuje przesunięcie skali znaczenia na korzyść miesięczników tzn. pozycja tygodników słabnie, a miesięczników rośnie" - powiedział Bąk.

"W związku z tym, że my mamy w swoim portfelu w zasadzie wyłącznie miesięczniki i stąd nasza silna pozycja na tym rynku, będziemy zastanawiać się i pracować nad koncepcjami nowych tytułów, zastanowimy się też nad licencjami. Wszelkie możliwości konsolidacji, jakie się pojawią w momencie tego spowolnienia gospodarczego, będziemy starali się je wykorzystać" - dodał.

"Postawiliśmy sobie ambitny plan, aby w ciągu 2-3 najbliższych lat budować pozycje w internecie wszystkich naszych głównych tytułów" - powiedział również.

Bąk powiedział też, że mimo trudnych czasów ekonomicznych Agora chce rozwijać wszystkie swoje przedsięwzięcia i starać się bardziej wykorzystać ich multimedialny potencjał.

Wpływy segmentu czasopism wyniosły po trzech kwartałach 83,8 mln zł i wzrosły o 8,3 proc. w ujęciu rocznym, a EBITDA operacyjna wzrosła o 14,3 proc. do 18,4 mln zł.

Grupa Agory szykuje się na spowolnienie i trudny okres gospodarczy, a w jego obliczu będzie ostrzej kontrolowała koszty. Takie działania przeprowadzi w ciągu najbliższych miesięcy - poinformował podczas telekonferencji wiceprezes Agory Zbigniew Bąk.

"Jeżeli chodzi o spowolnienie gospodarcze, to nie ulega żadnej wątpliwości, że Europa Środkowo-Wschodnia nie jest wyspą i (...) ten kryzys nas dotknie, w związku z czym musimy przygotować spółkę na bardziej trudny okres roku-dwóch lat, spowolnienia gospodarczego" - powiedział w czwartek Bąk.

"Chcemy podkreślić jednocześnie, że to oznacza ostrzejsze mechanizmy kontroli kosztów. Musimy być jeszcze bardziej sprawni, wykorzystywać wszystkie nasze atuty i wszystkie nasze siły na rynku, aby wyjść z tego okresu spowolnienia gospodarczego, jako firma mocniejsza na rynku niż przed spowolnieniem gospodarczym i wierzymy, że nam się to uda" - dodał.

Bąk powiedział, że cele strategiczne Agory pozostają niezmienione, a spółka będzie starała się dostosować do ciężkich warunków ekonomicznych w taki sposób, aby nie uniemożliwić grupie rozwoju i inwestowania w nowe przedsięwzięcia.

"Z jednej strony musimy działać sprawniej i dużo efektywniej w sensie kosztowym, ale z drugiej strony nie będziemy robili takich ruchów, które uniemożliwią spółce rozwój" - powiedział Bąk.

Pytany czy można oczekiwać ograniczeń w zatrudnieniu Bąk odpowiedział:

"Musimy do tego podejść kompleksowo. Chcemy przygotować firmę na okres spowolnienia gospodarczego, tak aby nie uniemożliwiło nam to rozwoju. Będziemy to robić w sposób kompleksowy i inteligentny, wykorzystując wszystkie możliwe środki, jakie są dostępne".

"Chcemy, aby nasz biznes był bardziej efektywny, bardziej sprawny i jednocześnie bardziej współpracował i wykorzystywał multimedialność i siłę multimedialną naszej grupy i przeprowadzimy takie działania w ciągu najbliższych miesięcy" - dodał.

Na koniec trzeciego kwartału 2008 roku zatrudnienie w Agorze wynosiło 3.685 etatów.

Agora podała, że będzie m.in kontynuować rozwój istniejących przedsięwzięć, wykorzystywać przewagę multimedialną do zwiększenia przychodów i zminimalizowania ewentualnych ich spadków spowodowanych spowolnieniem na rynku oraz konsekwentnie realizować strategię i jeżeli będzie możliwe, wykorzysta obecną sytuację na rynkach kapitałowych do pozyskiwania nowych aktywów.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: rynek reklamy | reklamy | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »