"Solidny pierwszy kwartał" obuwniczego giganta. Wyniki lepsze od oczekiwań
Wyniki finansowe Grupy CCC za I kwartał okazały się lepsze od oczekiwań. Zysk EBITDA wyniósł 304 mln zł wobec konsensusu 217,8 mln zł. Za wzrosyt dynamiki sprzedaży, jak podaje spółka, odpowiedzialna jest sieć sklepów HalfPrice.
Skorygowany zysk EBITDA w Grupie CCC wyniósł w I kwartale 288 mln zł, zaś 152 mln zł to poziom osiągniętego zysku operacyjnego. Przychody grupy wzrosły w I kwartale o 9 proc. rdr do 2,256 mld zł. Analitycy spodziewali się 2,237 mld zł przychodów.
"Dynamika sprzedaży napędzana była głównie przez HalfPrice - szybko rozwijający się szyld, który w marcu zadebiutował na 11. rynku - w Litwie i w Q1’24 odnotował tempo wzrostu przychodów na poziomie 48 proc. Drugim motorem napędowym było CCC, notujące 12 proc. wzrostu rdr, w tym aż 23 proc. wzrostu sprzedaży LFL (czyli w sklepach porównywalnych, istniejących co najmniej rok - red.)" - podano w komunikacie.
Przed rokiem CCC miało 67 mln zł straty operacyjnej, a zysk EBITDA wynosił 89 mln zł. Skorygowana EBITDA wynosiła 75 mln zł. Według szacunków spółki, marża brutto na sprzedaży w I kwartale wzrosła o 5,1 pkt proc. rdr do 51,6 proc. Jak przekazali przedstawiciele firmy, jest to wynik "historycznie wysokiego poziomu marży w CCC - blisko 61 proc. (+8 pkt proc. rdr) oraz dynamicznego wzrostu marży w HalfPrice do poziomu blisko 51 proc. (+11 pkt proc. rdr)."
- Solidny pierwszy kwartał to wstęp do dobrych wyników całego roku - liczę, że wyniki kolejnych kwartałów potwierdzą skuteczność wdrażanych działań, umacniając naszą pozycję lidera rynku obuwia - powiedział Dariusz Miłek, Prezes Zarządu Grupy CCC. Jego zdaniem Grupa może spodziewać się rekordowych marż ze względu m.in. na rosnący udział globalnie rozpoznawalnych marek licencyjnych czy lepsze warunki zakupów produktów marek partnerskich.
W I kwartale, czyli w przypadku CCC w okresie luty-kwiecień 2024 roku, marża EBITDA w CCC wzrosła o 13,4 pkt proc. do 21,2 proc., w HalfPrice o 14,3 pkt proc. do 17,5 proc., a w grupie Modivo o 2,5 pkt proc. do 3,8 proc. Koszty sprzedaży i administracji w grupie CCC spadły w I kwartale o 1 proc. rdr, przy wzroście powierzchni handlowej o 7 proc.
Zadłużenie finansowe netto grupy CCC (z wyłączeniem grupy Modivo) wyniosło na koniec kwietnia 586 mln zł wobec 566 mln zł na koniec stycznia. Zadłużenie finansowe netto w grupie Modivo spadło do 99 mln zł ze 174 mln zł na koniec stycznia tego roku.
- Pierwszy kwartał nie był dla nas wyścigiem o przychody, a o rentowność, która jest dla nas priorytetem. Mamy unikalny na skalę światową model biznesowy, łączący full price z off-price oraz sklepy stacjonarne ze sprzedażą online, co pozwala na zamknięty obieg produktów w Grupie i stałe podążanie za Klientem - dodał Miłek, wskazując, że wzajemne uzupełnianie się linii biznesowych przyniosło skokową poprawę rentowności.
Grupa poinformowała, że zgodnie z planem realizowany jest proces refinansowania zadłużenia Jednostki Biznesowej CCC, którego zakończenie przewidziane jest w połowie roku. Jak podano, jego domknięcie, w ocenie zarządu, wyeliminuje ryzyko wymienione w nocie o kontynuacji działalności.
Na koniec kwietnia sieć CCC liczyła 980 sklepów (978 przed rokiem) o łącznej powierzchni 792,16 tys. m kw. (wzrost o 7 proc. rdr).