Solidny wynik Cyfrowego Polsatu

Grupa Cyfrowego Polsatu miała w IV kw. 2012 roku 121,62 mln zł zysku netto wobec 76,3 mln zł zysku netto w IV kw. 2011 r.

Zysk operacyjny grupy Cyfrowego Polsatu w IV kw. 2012 roku wyniósł 175,45 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 144 mln zł zysku operacyjnego. Zanotowany zysk okazał się wyższy niż oczekiwania analityków, gdyż konsensus zakładał 163,8 mln zł zysku operacyjnego.

Zysk EBITDA wyniósł 247,16 mln zł wobec 197 mln zł rok wcześniej. Średnia prognoz analityków mówiła o zysku EBITDA na poziomie 223,6 mln zł.

Przychody grupy Cyfrowego Polsatu w czwartym kwartale 2012 roku wyniosły 750,62 mln zł wobec 719 mln zł rok wcześniej i wobec prognoz rynkowych na poziomie 733,3 mln zł.

Reklama

W całym 2012 roku zysk netto grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł 598,3 mln zł wobec 160,19 mln zł rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 789,18 mln zł wobec 560,3 mln zł, zysk EBITDA 1.032 mln zł wobec 735,18 mln zł, a przychody ze sprzedaży 1,73 mld zł wobec 1,59 mld zł.

SEGMENT USŁUG ŚWIADCZONYCH KLIENTOM INDYWIDUALNYM

W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym w IV kw. 2012 r. Cyfrowy Polsat wypracował 26 mln zł zysku netto, 130 mln zł zysku EBITDA oraz 475 mln zł przychodów.

Liczba abonentów spółki wzrosła o 0,4 proc. do około 3.566,1 tysięcy abonentów na 31 grudnia 2012 roku z około 3.551,7 tysięcy abonentów na 31 grudnia 2011 roku. Abonenci pakietu Familijnego stanowili 77,4 proc. i 78,4 proc. całej bazy odpowiednio na 31 grudnia 2012 i 2011 roku.

Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) wzrósł o 5,5 proc. do 40,4 zł w czwartym kwartale 2012 roku z 38,3 zł w czwartym kwartale 2011 roku.

"Wzrost osiągnęliśmy dzięki wyższej liczbie abonentów wyższych pakietów programowych oraz przychodom z usług dodatkowych, w tym Multiroom i PPV" - podano w raporcie.

ARPU Pakietu Familijnego wzrosło o 6,6 proc., do 48,2 zł w czwartym kwartale 2012 roku z 45,2 zł w czwartym kwartale 2011 roku. ARPU Pakietu Mini spadło o 3,6 proc., do 13,4 zł w czwartym kwartale 2012 roku z 13,9 zł w czwartym kwartale 2011 roku.

Wskaźnik odpływu abonentów Cyfrowego Polsatu na koniec 2012 roku wyniósł 8,6 proc. wobec 9,6 proc. na koniec 2011 roku. Przy czym, wskaźnik odpływu abonentów dla pakietu Familijnego spadł o 1,6 p.p., a wskaźnik odpływu abonentów dla pakietu Mini o 0,1 p.p.

SEGMENT NADAWANIA I PRODUKCJI TELEWIZYJNEJ

W segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowy Polsat wypracował 96 mln zł zysku netto, 117 mln zł zysku EBITDA oraz 311 mln zł przychodów.

Udział w oglądalności kanałów grupy Cyfrowego Polsatu w 2012 roku spadła do 20,84 proc. z 21,3 proc. w 2011 roku.

Według szacunków domu mediowego Starlink, wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w czwartym kwartale 2012 roku wyniosły 1,1 mld zł i spadły rok do roku o 5,9 proc.

"Opierając się na tych estymacjach, szacujemy, że nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej w czwartym kwartale 2012 roku wzrósł rok do roku do 23,4 proc. z 22,9 proc. udziału w czwartym kwartale 2011 roku. W sumie w czwartym kwartale 2012 roku wygenerowaliśmy o 4,6 proc. mniej GRP niż w analogicznym okresie roku ubiegłego" - podano w raporcie.

Wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w całym 2012 roku, dom mediowy Starlink szacuje na 3,7 mld zł i jest to mniej o 5,6 proc. w porównaniu rokiem 2011.

"W oparciu o te estymacje, nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej w 2012 roku wzrósł rok do roku do 23,2 proc. z 22,6 proc. udziału w 2011 roku. W sumie, w 2012 roku wygenerowaliśmy o 1,8 proc. więcej GRP niż w analogicznym okresie ubiegłego roku" - dodano.

W raporcie podano również, że liczba aktywnych użytkowników serwisy ipla na koniec 2012 roku wyniosła 2,3 mln. Dodano, że ipla w IV kw. 2012 roku miała 0,7 mln zł zysku EBITDA.

Cyfrowy Polsat spodziewa się, że rynek reklamy telewizyjnej w 2013 roku spadnie o 4-6 proc. - podała spółka w prezentacji wynikowej.

W styczniowej rozmowie z PAP członek zarządu Telewizji Polsat Maciej Stec ocenił, że rynek reklamy TV w 2013 roku, zgodnie z prognozami ZenithOptimedia, może spaść o 5,7 proc. rdr.

Ankietowani przez PAP przedstawiciele domów mediowych spodziewają się, że rynek reklamy TV w 2013 roku spadnie o ok. 5-10 proc. W raporcie wynikowym Cyfrowego Polsatu za 2012 r. podano również, że w ocenie spółki rynek reklamy TV w Polsce ma duży potencjał wzrostu w długim terminie.

Cyfrowy Polsat spodziewa się, że wydatki na reklamę wideo online w latach 2012-2016 wzrosną o 37 proc. - podała spółka w raporcie. W ocenie spółki rynek reklamy TV w Polsce ma duży potencjał wzrostu w długim terminie.

"Według naszych wyliczeń opartych na prognozach PwC (Global entertainment and media outlook: 2012-2016) średni wzrost wydatków na reklamę wideo online w latach 2012-2016 wyniesie 37 proc.(CAGR). Uważamy, że dzięki pozycji lidera rynku wideo online (poprzez telewizję internetową ipla) będziemy beneficjentem wzrostu tego perspektywicznego segmentu rynku reklamy" - podała spółka w raporcie.

Poprzednie szacunki spółki mówiły o wzroście reklamy wideo online w latach 2012-2016 w średnim tempie ok. 42 proc.

W ocenie spółki rynek reklamy telewizyjnej w Polsce ma duży potencjał wzrostu w długim terminie.

"Zważywszy jednak na to, że telewizja jest bardzo efektywnym medium reklamowym i biorąc pod uwagę relatywnie niski poziom wydatków na reklamę w Polsce na mieszkańca i jako odsetek PKB w porównaniu do innych rynków europejskich, wierzymy, że rynek reklamy telewizyjnej w Polsce charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostu w perspektywie długoterminowej" - podano w raporcie.

"Warto zaznaczyć, iż pomimo wzrostu znaczenia nowych mediów, szacuje się, że telewizja wciąż będzie atrakcyjną i popularną formą spędzania czasu, głównie dzięki nowym możliwościom technicznym, takim jak m.in.: coraz większa oferta kanałów nadawanych w HD, VOD oraz dzięki rosnącej liczbie odbiorników z dostępem do internetu" - dodano.

W styczniowej rozmowie z PAP członek zarządu Polsatu Maciej Stec poinformował, że rynek reklamy TV w 2013 roku, zgodnie z prognozami ZenithOptimedia może spaść o 5,7 proc. rdr.

Komentarz DM BZWBK : Wyniki na pierwszy rzut oka wydają się solidne z imponującą kontrolą kosztów w obu segmentach i poprawą EBITDA w segmencie telewizyjnym, mimo wciąż mało sprzyjającej sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej. Rynek skupi się na komentarzu zarządu co do perspektyw wypłaty dywidendy w 2013 r. Oczekujemy pozytywnej reakcji rynku.

Dariusz Górski

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: telewizja cyfrowa | telewizja | Polsat | Cyfrowy Polsat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »