Spotify wejdzie na nowojorską giełdę
Spotify - szwedzki serwis strumieniowy z muzyką (największy na świecie) - wejdzie na nowojorską giełdę papierów wartościowych NYSE. Wartość rynkowa spółki sięgnąć może 23 mld dol. Jeśli tak się stanie, będzie to najlepszy debiut firmy technologicznej na amerykańskiej giełdzie od 2012 r.
Spotify nie przeprowadzi IPO, czyli oferty publicznej nowych walorów. Wprowadzi na parkiet już istniejące akcje, które sprzedał w ofercie prywatnej. W zeszłym roku po 37,50-125 dol. i w tym roku po 132 dol.
Spotify założono w 2006 r. (Daniel Ek, Martin Lorentzon), strumień działa od 2008 r. Serwis dostępny jest w 61 krajach, ma 159 mln aktywnych użytkowników miesięcznie i 71 mln płatnych subskrybentów (58 mln w Europie).
W zeszłym roku spółka zanotowała 4 mld euro przychodów - to wzrost o 40 proc. rok do roku. Strata w 2017 r. wyniosła 1,2 mld euro.
W swojej historii przedsiębiorstwo wypłaciło już 8 mld euro w postaci dywidend dla artystów i wydawnictw. Spotify planuje w najbliższym czasie utworzenie stacji radiowej.
Dokumenty Spotify trafiły wczoraj do SEC (regulator rynku giełdowego, amerykański odpowiednik polskiej KNF). Daty debiutu jeszcze nie podano.
Krzysztof Mrówka