Stomil-Olsztyn opublikował wyniki za 2001
Ubiegły rok był rokiem trudnym nie tylko dla branży oponiarskiej, ale i dla wielu innych sektorów światowej ekonomii. Tym samym nie był to łatwy rok również dla Stomilu.
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów Stomilu wyniosły w ubiegłym roku 1,168 mld PLN, co oznacza wzrost o 1,2% w stosunku do roku 2000. Zysk na działalności operacyjnej wyniósł 114,8 mln PLN i był o 23% niższy niż w roku poprzednim. Niższy niż w roku 2000 był też zysk netto Stomilu, który w ubiegłym roku wyniósł 28,2 mln PLN (spadek o 57,7%).
Wpływ na pogorszenie się wyników miała przede wszystkim słaba sprzedaż opon zimowych w sezonie 2000/2001 (zima bez śniegu) oraz ogólne załamanie na rynku opon w Polsce i Europie. Na wyniki wpłynął też wysoki kurs złotego wobec euro (Stomil eksportuje prawie 3 swojej produkcji), oraz pogorszenie się koniunktury ekonomicznej na świecie. Należy jednak zaznaczyć, że na tle branży i konkurencji wyniki Stomilu prezentują się korzystnie.
Stomil-Olsztyn S.A. dotychczas regularnie wypłacał dywidendę swoim akcjonariuszom. Ze względu jednak na niekorzystną sytuację rynkową, i wynikające z tego niski wynik finansowy netto Stomilu oraz wzrost zadłużenia Spółki o 15% w ubiegłym roku, Zarząd zarekomendował nie wypłacanie dywidendy za rok 2001. Jednocześnie Zarząd zaproponował przeznaczenie jej na zmniejszenie zadłużenia Spółki, a tym samym poprawę jej struktury finansowej.
"Ubiegły rok był rokiem trudnym nie tylko dla branży oponiarskiej, ale i dla wielu innych sektorów światowej ekonomii. Tym samym nie był to łatwy rok również dla Stomilu. Warto jednak zaznaczyć, że wyniki naszej firmy na tle konkurencji prezentują się korzystnie i udało nam się w dobrej kondycji przejść przez ten trudny czas. Myślę, że było to możliwe przede wszystkim dzięki naszemu silnemu partnerowi strategicznemu, Grupie Michelin. Współpraca z międzynarodowym partnerem otworzyła przed Stomilem wiele możliwości, takich jak np. niwelowanie skutków niekorzystnych zmian na rynku polskim poprzez zwiększanie sprzedaży eksportowej.
Przyszłość niesie wiele znaków zapytania - nie wiemy jak będzie się kształtowała koniunktura ekonomiczna w następnych latach, czy też jaki wpływ na nasze operacje będzie miał trwający jeszcze konflikt pomiędzy akcjonariuszami Spółki. Jestem jednak przekonany, że Stomil-Olsztyn dysponuje atutami, które pozwolą mu stawić czoła wyzwaniom następnych lat - nasze produkty mają bardzo wysoką jakość, jesteśmy jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych Grupy Michelin, a nasi pracownicy są wysoko wykwalifikowani. -W tym roku zamierzamy poprawić nasze wyniki, poprzez zwiększenie aktywności Spółki oraz zmniejszenie jej kosztów finansowych." - powiedział Benoit de la Breteche, Prezes Stomil-Olsztyn S.A.
Najważniejsze dane finansowe w porównaniu z rokiem 2000:
Rok 2000 Zmiana 2001 Rok 2001 (w tys. PLN) versus 2000 (w tys. PLN) Przychody netto ze sprzedaży 1.154.593 +1,2% 1.168.911 Zysk na działalności operacyjnej 149.168 -23,0% 114.867 Zysk na działalności operacyjnej w % 12,9 9,8 Zysk netto 66.820 -57,7% 28.280 Zobowiązania 555.357 +15,2% 635.417 (stan na 31.12.00) (stan na 31.12.01)