Reklama

Strata netto grupy TVN wyższa od konsensusu

Strata netto grupy TVN, przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniosła w II kwartale 2012 roku 230,6 mln zł i była o 7,8 proc. wyższa od konsensusu na poziomie 213,9 mln zł straty.

Zysk operacyjny grupy w II kwartale 2012 roku wyniósł 125,7 mln zł i był niższy o 9,8 proc. od średniej prognoz na poziomie 139,4 mln zł.

Reklama

Z kolei przychody ze sprzedaży grupy wyniosły 451,8 mln zł i były niższe o 1,2 proc. od konsensusu na poziomie 457,2 mln zł.

Strata netto z działalności kontynuowanej TVN wyniosła 3,82 mln zł w porównaniu do zysku netto z działalności kontynuowanej w wysokości 92,23 mln zł w analogicznym okresie 2011 r.

TVN zanotował stratę netto z działalności zaniechanej w wysokości 230,27 mln zł w porównaniu do straty netto z działalności zaniechanej w wysokości 24,36 mln zł w analogicznym okresie 2011 r.

Wskaźnik EBITDA TVN spadł o 46,56 mln zł do 143,04 mln zł ze 189,6 mln zł w analogicznym okresie 2011 r.

Marża EBITDA spadła do poziomu 31,7 proc. w okresie trzech miesięcy zakończonych 30 czerwca 2012. w porównaniu do 38,6 proc. w analogicznym okresie 2011 r.

Przychody TVN ze sprzedaży segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej spadły o 39,71 mln zł tj. 8,2 proc. do 443,65 mln zł, z 483,36 mln zł w analogicznym okresie 2011 r.

Przychody reklamowe w segmencie TV wyniosły 314 milionów zł w II kwartale, po spadku o 51 milionów zł, tj. o 14 proc. Takie pogorszenie wyników sprzedaży jest wyłącznie efektem bardzo słabego rynku reklamy telewizyjnej. Według szacunków Starlinka, rynek ten spadł o 11,4 proc. w drugim kwartale.

Przychody ze sponsoringu w TV wzrosły o 7 milionów zł do 46 milionów zł w II kwartale, w tempie 17 proc. rok do roku, głównie na skutek dobrych wyników naszego głównego kanału. Opłaty za kanały tematyczne wzrosły o 7 milionów zł lub 15 proc. rok do roku i wyniosły 55 milionów zł.

EBITDA segmentu TV obniżyła się o 51 milionów zł lub 25 proc. rok do roku osiągając 158 milionów zł z marżą 36 proc. w II kwartale.

"Spadek ten odzwierciedla niższe przychody w efekcie znacznego osłabienia rynku reklamy telewizyjnej, które rozpoczęło się w kwietniu uniemożliwiając osiągnięcie znaczących oszczędności kosztów w sytuacji, gdy wiosenna ramówka programowa była już w pełni transmitowana. EBITDA za pierwsze sześć miesięcy wyniosła 263 milionów zł z marżą na poziomie 33 proc." - napisano w komunikacie.

Segment cyfrowej płatnej telewizji satelitarnej TVN zwiększył swoje przychody o 34,82 mln zł, czyli o 19,4 proc., do 214,63 mln zł, z 179,82 mln zł w analogicznym okresie 2011 r.

EBITDA płatnej telewizji zmniejszyła się o prawie 3 miliony zł rok do roku i wyniosła 4 miliony zł w II kwartale.

"Spadek ten, podobnie jak w pierwszym kwartale, był wynikiem wyższych kosztów programowych, zarówno zmiennych - wywołanych przez wzrost bazy abonenckiej, jak i stałych - dotyczących umów na wyłączność w dostępie do bibliotek filmowych z wytwórniami 20th Century Fox i Monolith, efektywnych od stycznia tego roku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku EBITDA płatnej telewizji spadła rok do roku o 6 milionów zł do minus 1 miliona zł na koniec czerwca" - napisano.

Przychody ze sprzedaży segmentu online TVN spadły o 3,14 mln zł, tj. 4,4 proc., do 69,03 mln zł, z 72,17 mln zł w analogicznym okresie 2011 r.

EBITDA segmentu online przekroczyła 27 milionów zł w II kwartale i była o 3 proc. wyższa rok do roku.

"Ponownie, źródłem wzrostu był Onet, którego marża EBITDA wzrosła do 46 proc., podczas gdy gotówkowa marża EBITDA była bliska 51 proc. Niższe przychody z innych serwisów przełożyły się bezpośrednio na ich EBITDA, tym samym równoważąc dobre wyniki Onet. EBITDA segmentu online za pierwszą połowę roku wyniosła blisko 46 milionów zł, o 1 proc. mniej niż rok temu" - napisano w komunikacie.

Wskaźnik zadłużenie netto/EBITDA TVN przed utratą wartości 30 czerwca 2012 r. wyniósł 4,8. TVN dysponował środkami pieniężnymi i ich ekwiwalentami z działalności kontynuowanej o łącznej wartości 421,52 mln zł oraz środkami pieniężnymi i ich ekwiwalentami z działalności zaniechanej w wysokości 113,39 mln zł na dzień 30 czerwca 2012 r.

- - - - -

TVN spodziewa się 6-9 proc. r/r spadku rynku reklamy telewizyjnej w 2012 r. - poinformowała spółka w komunikacie prasowym. Dodano, że rynek reklamy internetowej powinien zachować średnie jednocyfrowe tempo wzrostu.

"Wyniki Grupy TVN wyraźnie odzwierciedlają stan polskiego rynku reklamowego. W drugim kwartale ponownie jego poziom znalazł się poniżej oczekiwań, lipiec i sierpień nadal nie przyniosły poprawy, a perspektywa co do dalszego rozwoju sytuacji jest nadal bardzo ograniczona" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Markus Tellenbach, prezes TVN.

"W takiej sytuacji obniżamy nasze oczekiwania co do wartości rynku reklamy telewizyjnej w bieżącym roku i spodziewamy się, że będzie ona o 6 do 9 proc. niższa niż w roku 2011. Natomiast rynek reklamy graficznej online powinien utrzymać tempo wzrostu na średnim jednocyfrowym poziomie. Przychody reklamowe TVN powinny w przybliżeniu odzwierciedlać dynamikę rynku" - dodał.

Prezes Tellenbach poinformował, że spółka podjęła inicjatywy mające na celu ograniczenie o połowę wpływu spadku rynku reklamy na jej EBITDA.

"W drugim kwartale mieliśmy ograniczone możliwości redukcji kosztów w związku z faktem, że spadek rynku przyspieszył mniej więcej w połowie naszej wiosennej ramówki programowej. Jednakże już wtedy podjęliśmy szereg inicjatyw na drugą połowę roku, które zrekompensują w skali całego roku około połowę wpływu spadku przychodów reklamowych na EBITDA. Mając doświadczenie w efektywnej optymalizacji kosztów przy malejącym rynku reklamowym, jesteśmy pewni, że uda się osiągnąć ten cel" - powiedział prezes.

Poprzednia prognoza TVN zakładała, że wartość rynku reklamy telewizyjnej utrzyma w 2012 r. poziom z 2011 r., zaś rynek reklamy internetowej wzrośnie o 10 proc.

Dowiedz się więcej na temat: Grupa TVN | była | TVN SA | Netta | Netto

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »