Strategia połączonych BPH i GE Money
23 września br. Zarządy Banku BPH i GE Money Banku uzgodniły, a Rady Nadzorcze obydwu banków zaakceptowały Plan Połączenia Banku BPH i GE Money Banku. Została także przyjęta średnioterminowa strategia rozwoju przyszłego, połączonego Banku na lata 2009-2011.
Zgodnie z przyjętym planem, połączenie Banku BPH S.A. i GE Money Banku S.A. nastąpi poprzez przeniesienie wszystkich aktywów i pasywów GE Money Banku na Bank BPH, z równoczesnym podwyższeniem kapitału zakładowego Banku BPH o nową emisję akcji połączeniowych, które Bank BPH przyzna akcjonariuszom GE Money Banku. W wyniku połączenia, dotychczasowi akcjonariusze GE Money Banku staną się akcjonariuszami Banku BPH.
- Przyjęcie Planu Połączenia banków należących do GE Money w Polsce to milowy krok w procesie przygotowań do konsolidacji naszej działalności na tym rynku. Połączymy w ten sposób silną pozycję GE Money Banku w bankowości konsumenckiej z doświadczeniem Banku BPH w bankowości uniwersalnej i stworzymy nową jakość usług dla naszych klientów - powiedział Dmitri Stockton, Prezes GE Money na Europę Środkowo-Wschodnią. - Polska to dla nas kluczowy rynek, na którym dzięki tej transakcji znacząco umocnimy naszą pozycję - dodał Dmitri Stockton.
Planuje się, że fuzja prawna nastąpi w pierwszym kwartale 2009 r., pod warunkiem uzyskania wszystkich wymaganych prawem zgód, w tym zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Fuzja operacyjna, a więc całkowita unifikacja działalności operacyjnej połączonego już Banku, powinna zakończyć się do połowy 2009 r. Dotychczasowe prace przygotowawcze do fuzji przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem.
- Strategia zakłada wielokanałowy dostęp do produktów i usług bankowych. Połączony Bank zamierza otworzyć do 2011 r. 220 nowych własnych placówek (z czego 40-50 w 2008 r.), dzięki czemu w sumie będzie ich 530, a także uruchomić 450 placówek partnerskich działających na zasadzie franczyzy - powiedział David Kay, Prezes Zarządu GE Money Banku (nominacja warunkowana zgodą KNF).
Dodatkowo, sieć dystrybucji obejmie 450 mobilnych sprzedawców, 4000 agentów i 2300 auto dealerów, a także platformę internetową oraz call center.
Połączony BPH-GE Money Bank nie planuje wypłaty dywidendy w najbliższym okresie - poinformował w środę Dmitri Stockton z GE Money CEE.
- Będziemy wspierać sprzedaż produktów i usług bankowych stosując zaawansowane narzędzia zarządzania relacjami z klientami. Szlifując nasz model biznesowy i operacyjny wykorzystamy najlepsze praktyki obu banków, będziemy także czerpać z globalnego doświadczenia GE Money - dodał David Kay.
Połączony Bank planuje osiągnąć w 2011 r. wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) powyżej 20% oraz wskaźnik relacji kosztów do dochodów (CIR) na poziomie poniżej 50%. Strategia przewiduje także, że wartość aktywów połączonego Banku będzie rosnąć w latach 2009-2011 o ok. 19% rocznie, osiągając 59 mld zł.
- Przewidujemy, że roczne korzyści z efektu synergii do 2011 r. będą wynosiły ok. 280 mln zł przed opodatkowaniem. Będą one głównie wynikały ze wzrostu skali działania oraz rozwoju cross-sellingu - powiedział Józef Wancer. - Już dzisiaj klienci jednego Banku mogą korzystać z wybranych produktów drugiego. To pierwsze widoczne dla nich korzyści, ale zapewniam, że będzie ich zdecydowanie więcej.
Obecnie w oddziałach Banku BPH dostępny jest gotówkowy "Kredyt od ręki" GE Money Banku, zaś telemarketerzy GE Money Banku oferują klientom konta osobiste z rodziny Sez@m. Klienci GE Money Banku mogą także spłacać swoje zobowiązania z tytułu kredytów w punktach TransKasy Banku BPH.
Połączony BPH i GE Money Bank planują, że w latach 2009-2011 ich portfel kredytów detalicznych będzie rósł rocznie o 17 proc. i w 2011 roku wyniesie 38 mld zł - poinformowały BPH i GE w materiałach na środowe spotkanie z inwestorami.
Zgodnie z planami, portfel kredytów dla małych i średnich firm rosnąć ma rocznie o 42 proc. i na koniec 2011 roku ma wynieść 7 mld zł. Banki planują, że liczba klientów zamożnych w 2011 roku wyniesie 110 tysięcy, podczas na koniec 2009 roku ma ich być 70 tysięcy. Banki chcą, by w 2011 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wynosiła 1,5 miliona. Na koniec 2009 roku ma ich być 400 tysięcy.