Sygnity od 2013 r. chce mieć dodatnią rentowność
Zgodnie z przyjętą strategią średnia rentowność netto Sygnity w latach 2013-15 ma wynieść 4,8 proc., średnia marża EBIT 6,2 proc., średnia marża brutto na sprzedaży 21,1 proc., a przychody mają ukształtować się w tym okresie na średnim poziomie 550 mln zł. Strategia zakłada zmniejszenie zadłużenia spółki w latach 2013-2015, w tym wyzerowanie salda obligacji, z jednoczesnym zwiększeniem środków pieniężnych - podało Sygnity w komunikacie.
Celem strategii jest koncentracja na umacnianiu pozycji w kluczowych segmentach działalności oraz wprowadzenie dyscypliny w zarządzaniu finansowym i budowaniu wartości dla akcjonariuszy poprzez: koncentrację prac rozwojowych na tworzeniu własnych produktów, dalsze umacnianie pozycji rynkowej w kluczowych segmentach, poprawę marżowości i kondycji finansowej, wdrażanie nowoczesnych systemów zarządczych, kontynuację procesu reorganizacji spółki oraz grupy Sygnity i poprawę przewidywalności przychodów spółki.
W 2013 r. Sygnity w szczególności koncentrować się będzie na poprawie marżowości. Priorytety spółki w 2013 roku to:
- wzrost przychodów ze sprzedaży w związku z koncentracją działań na trzech obszarach rynku: public, bankowy oraz utilities;
- wzrost marży brutto w związku z zakończeniem nierentownych projektów oraz wprowadzeniem zmian w kontrolingu spółki, zarządzaniu ryzykiem i centralnym zarządzaniu projektami;
- wzrost marży operacyjnej w związku z dostosowaniem organizacji i struktury kosztów do realnych warunków prowadzonej działalności, w tym w zakresie back office, powierzchni biurowych oraz zasobowania projektów;
- wzrost marży netto w związku z poprawą struktury finansowania.
Spółka w oparciu o realizację planów na 2013 r., w kolejnych latach poszukiwać będzie dodatkowych obszarów generowania przychodów (np. przejęcia, wejścia w nowe segmenty, powrót na rynku zagraniczne).
Sygnity swoje strategiczne kierunki działania na lata 2013-2015 będą realizować, w szczególności, poprzez działania:
- w zakresie poprawy marżowości i kondycji finansowej spółki - optymalizację struktury finansowania spółki, stałą kontrolę kosztów projektów oraz usprawnienie zarządzania przepływami finansowymi;
- w zakresie poprawy przewidywalności przychodów spółki - centralne zarządzanie portfelowe projektami spółki, koncentrację działań sprzedażowych w oparciu o pozycję i silne strony spółki oraz budowanie ścieżek wzrostu na potencjałach segmentów rynku;
- w zakresie kontynuacji procesu reorganizacji spółki i grupy Sygnity - optymalizację backoffice, w tym outsourcing usług, ograniczenie kosztów administracyjnych (np. powierzchni biur) oraz optymalizację kosztów usług zewnętrznych, ubezpieczeń i floty;
- w zakresie wdrażania nowoczesnych systemów zarządczych - zmianę kultury organizacyjnej, dalsze inwestowanie w kluczowe kompetencje pracowników oraz wdrożenie KPI i wprowadzenie zarządzania przez cele (MBO);
- w zakresie dalszego umacniania pozycji rynkowej w kluczowych segmentach - pogłębienie obecności w trzech kluczowych obszarach rynku, reorganizację kanałów sprzedaży dla rozwiązań SMB oraz zmiana obecnego modelu współpracy z Huawei;
- w zakresie koncentracji prac rozwojowych na tworzeniu własnych produktów - rozwój w oparciu o posiadane produkty i technologie oraz obserwowanie i adaptowanie trendów rynkowych w pracach badawczo-rozwojowych.
Spółka stawia sobie za cel osiągnięcie salda końcowego środków pieniężnych na rok 2015 w wysokości 59 mln zł.
Kluczowymi celami strategicznymi dla zarządu Sygnity są: trwałe osiągnięcie dodatniego poziomu rentowności już od roku 2013 oraz przewidywalność przychodów i dostosowanie struktur kosztowych do poziomów najlepszych spółek z branży IT - podała spółka w sprawozdaniu z działalności za rok obrotowy 2011/12.
Dla osiągnięcia wymienionych celów zarząd Sygnity będzie:
- kontynuował proces dostosowywania struktury kosztów do poziomu i profilu biznesowego grupy;
- prowadził prace rozwojowe nad własnymi produktami, a także inwestował w obszary perspektywiczne dla rynku IT;
- inwestował w kapitał ludzki, w tym szczególnie w rozwój kluczowych kompetencji pracowników oraz stworzenie atrakcyjnych systemów motywacyjnych;
- wzmacniał i unowocześniał struktury organizacyjne i systemy zarządcze;
- usprawniał procesy biznesowe, szczególnie w obszarze zcentralizowanego zarządzania operacyjnego aktualnymi i przyszłymi projektami spółki;
- efektywnie monitorował rynek i zarządzał cyklem sprzedaży.
W roku obrotowym 2011/12 Sygnity miało 11,6 mln zł straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej, 1,2 mln zł straty operacyjnej i 870,6 mln zł przychodów.