Telewizja Polsat odpowiada na powstanie nC+
Telewizja Polsat podpisała warunkową umowę na zakup 100 proc. udziałów w spółce Polskie Media, operatorze kanałów TV4 i TV6, za 99 mln zł - poinformował Cyfrowy Polsat w komunikacie. Dodano, że proces akwizycyjny ma zakończyć się w lipcu.
- Nabycie kanałów TV4 i TV6 wpisuje się w strategię Grupy Polsat, której celem jest umocnienie pozycji rynkowej Telewizji Polsat poprzez wzrost oglądalności. Kanały TV4 i TV6 mają koncesję na nadawanie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, która obecnie jest najdynamiczniej rozwijającym się segmentem dystrybucyjnym na rynku telewizyjnym - poinformował, cytowany w komunikacie prasowym Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
- Grupa Polsat wraz z nowo nabytymi kanałami TV4 i TV6 miała w 2012 r. 23,5-procentowy udział w oglądalności, a jej udział w rynku reklamy wyniósł 25,3 procent. Spółka Polskie Media odnotowuje rosnące przychody reklamowe w wyniku zwiększania zasięgu technicznego oraz uruchomienia nowego kanału TV6. Okresowo wyższe koszty prowadzonej działalności wynikają głównie z przejściowego efektu podwójnego nadawania analogowego i cyfrowego - dodał.
W komunikacie podano również, że transakcja zostanie sfinalizowana za pomocą środków własnych. Zakończenie procesu akwizycyjnego zaplanowano na lipiec. Aby transakcja doszła do skutku, muszą zostać spełnione dwa warunki zawieszające - kupujący musi uzyskać zgodę UOKiK, a sprzedający muszą wykupić udziałowców mniejszościowych.
Dodano, że wraz z nabyciem spółki Polskie Media, zarząd Cyfrowego Polsatu spodziewa się licznych synergii m.in. programowych, technicznych, marketingowych oraz wynikających z funkcjonowania działów wspierających.
Polskie Media należą do związanych z Zygmuntem Solorzem-Żakiem cypryjskich spółek Karswell Limited oraz Overseas Limited.
Grupa Polsat poinformowała również o sprzedaży spółki RSTV na rzecz Emitela za kwotę 45,5 mln zł.
- W związku z przejściem w ramach telewizji naziemnej z nadawania analogowego na cyfrowe, dalsza działalność spółki RSTV wiązałaby się z koniecznością ponoszenia dodatkowych inwestycji i nie dawałaby Grupie Polsat możliwości uzyskania w przyszłości dodatkowych synergii - napisano w komunikacie.
Dodano, że zgodnie z posiadaną przez Cyfrowy Polsat umową kredytową środki pozyskane ze zbycia udziałów w spółce RSTV w zostaną w całości przeznaczone na częściową spłatę kredytu terminowego zaciągniętego na zakup Telewizji Polsat. Spółka RSTV zajmuje się świadczeniem usług transmisji sygnału.
Cyfrowy Polsat poda decyzję w sprawie wypłaty dywidendy pod koniec kwietnia - poinformował podczas konferencji Dominik Libicki, prezes spółki. Dodał, że kolejna akwizycja jest w najbliższym czasie mało prawdopodobna.
"Niewątpliwie bardzo mało prawdopodobne jest w najbliższym czasie kolejne przejęcie. Tak więc rozmawiamy teraz o przedpłacie długu lub dywidendzie, bądź miksie obu. Decyzję co do dywidendy podamy pod koniec kwietnia" - powiedział Libicki.
W dniach od 11 do 17 marca udział TVN w oglądalności wyniósł 12,75 proc. wobec 13,43 proc. tydzień wcześniej. W przypadku Polsatu udział w oglądalności wyniósł 12,80 proc. wobec 14,10 proc. przed tygodniem - wynika z szacunkowych danych firmy Nielsen Audience Measurement.
Komentarz analityków DM BDM
Strategia Cyfrowego Polsatu przewiduje upowszechnienie usługi transmisji danych (LTE). Budowa modelu dla tej działalności jest obecnie obarczona wysokim ryzykiem błędu. Aktualnie ponoszone koszty przez spółkę są wg nas wysokie. Dodatkowo bliźniaczą ofertę LTE oferuje Polkomtel. Istotnym ryzykiem jest pojawienie się także oferty innych podmiotów, co może zaostrzyć walkę cenową.
Po połączeniu Cyfry+ i "n". nowo powstały podmiot będzie dużo silniejszym konkurentem pod względem osiąganych wyników i bazy abonentów (istotnie wyższe ARPU). W perspektywie 2 lat nie obawiamy się jednak, że połączenie konkurentów będzie miało istotny wpływ na funkcjonowanie Cyfrowego Polsatu.
_ _ _ _ _
-Cyfrowy Polsat ocenia, że potencjał wzrostu rynku płatnej telewizji do pełnego nasycenia to jeszcze ok. 0,5 mln gospodarstw domowych - powiedział wcześniej dziennikarzom Libicki. - Sądzę, że liczba gospodarstw domowych, o które można jeszcze walczyć to ok. 0,5 mln. Generalnie jest tak, że niezależnie od nasycenia, 10-15 proc. klientów jest dostępnych dla platform cyfrowych do pozyskania - powiedział Libicki.
Liczba abonentów Cyfrowego Polsatu na koniec 2012 roku wzrosła o 0,4 proc. do około 3.566,1 tysięcy z około 3.551,7 tysięcy abonentów na koniec 2011 roku.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2012