Torpol podbija norweski rynek wart do 2023 r. ponad 80 miliardów złotych
Torpol S.A., lider sektora infrastruktury kolejowej, pozyskał dwa nowe kontrakty w stolicy Norwegii. Firma zmodernizuje odcinek linii tramwajowej w prestiżowej zachodniej dzielnicy Oslo oraz drugi w dzielnicy Ekeberg. To szósty i siódmy projekt realizowany w Norwegii przez Torpol Norge. Norweski rynek inwestycji infrastrukturalnych w latach 2014-2023 będzie wart ponad 8 miliardów złotych rocznie.
Pierwszy kontrakt dotyczy przebudowy fragmentu linii tramwajowej w ciągu ulic Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate w prestiżowej, zachodniej dzielnicy Oslo, pomiędzy Biblioteką Narodową, Instytutem Noblowskim a Pałacem Królewskim. Realizacja projektu potrwa 9 miesięcy (od marca do listopada 2014 r.) i obejmie wymianę kanalizacji i wodociągu, płyty betonowej pod torowiskiem, montaż rozjazdów, prace elektroenergetyczne oraz przebudowę istniejącego przystanku tramwajowo-autobusowego. Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej wymagająca wstrzymania ruchu tramwajów będzie zrealizowana w ciągu zaledwie 8 tygodni, od połowy czerwca do połowy sierpnia, co będzie wymagało pracy w systemie dwuzmianowym. Zamawiającym jest Sporveien Oslo, zarządca transportu publicznego w stolicy Norwegii. Wartość inwestycji wynosi 28 milionów NOK netto (koron norweskich), czyli ok. 14 milionów złotych (PLN).
W marcu 2014 r. Torpol podpisał również umowę z firmą Implenia, jednym z największych koncernów budowlanych w Norwegii. W okresie od sierpnia do października 2014 r. Torpol zrealizuje prace torowe w dzielnicy Ekeberg, na odcinku Br?ten-Ljabru. Kontrakt ma wartość blisko 7 mln NOK (ok. 3,5 mln PLN).
- Norwegia jest dla nas atrakcyjna przede wszystkim ze względu na planowane przez rząd norweski inwestycje infrastrukturalne o wartości ponad ośmiu miliardów złotych rocznie - mówi Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol S.A. - Rynek norweski zapewnia wyższą marżowość w porównaniu z Polską, ponieważ cena nie jest jedynym kryterium wyboru wykonawców w przetargach. Oferuje również korzystniejsze warunki kontraktów m.in. minimalizowanie przestojów sezonowych dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii oraz dodatkowe wynagrodzenie za pracę w zimie - dodaje prezes Sweklej.
- Zagranicznym firmom trudno jest wejść na rynek norweski, ponieważ nie mają tutaj bazy sprzętowej i koniecznych certyfikatów - mówi Ole Mortensen, dyrektor zamówień w Bybanen Utbygging, spółce odpowiadającej za rozbudowę lekkiej kolei miejskiej w Bergen. - Firmie Torpol udało się nie tylko rozpocząć działalność i zdobyć kontrakty, ale również wykonać prace o bardzo dobrej jakości, co jest kluczowym aspektem na który zwracamy uwagę - dodaje Mortensen.
Norwegia jest atrakcyjnym rynkiem dla firm budujących infrastrukturę kolejową. Kraj ma słabo rozbudowaną sieć kolejową - przy porównywalnej z Polską powierzchni, długość linii jest niemal pięć razy mniejsza, lecz w najbliższych latach ma być systematycznie rozbudowywana. Przyjęty
przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld NOK, czyli ponad 8 mld PLN rocznie w porównaniu do 9,2-11,3 mld NOK rocznie w latach 2010-2013 (ok. 4,7-5,8 mld PLN). Jednocześnie liczba wykonawców inwestycji infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona.
Torpol S.A. otrzymał zlecenie na modernizację odcinka Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate pokonując dwie inne oferty w przetargu zorganizowanym z wolnej ręki. - Zaproszenie do rywalizacji jest wyrazem zaufania rynku do Torpol Norge i potwierdzeniem jej pozycji w sektorze infrastruktury transportu miejskiego w Norwegii - deklaruje Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol S.A. Do tej pory firma zrealizowała w Norwegii projekty o łącznej wartości ok. 55 mln PLN, w tym wybudowała linię lekkiej kolei miejskiej w Bergen, pierwszego szybkiego tramwaju w tym kraju i pierwszą po 45 latach nową linię w tym mieście. Torpol Norge posiada certyfikaty, zasoby i wiedzę potrzebne do dalszej ekspansji w Norwegii. Firma planuje udział w przetargach na modernizację, rewitalizację oraz budowę nowych linii kolejowych i tramwajowych.
- - - - -
Torpol jest liderem polskiego sektora inwestycji kolejowych i tramwajowych. Posiada zdywersyfikowany portfel zamówień o łącznej wartości ponad 2,2 miliardów złotych netto. Od ponad 23 lat buduje i modernizuje szlaki i linie kolejowe, dostosowując ich jakość i parametry do nowoczesnych wymogów. Torpol był m.in. pierwszą w Polsce prywatną firmą przystosowującą linie kolejowe do prędkości 160 km/h. Torpol zatrudnia ok. 400 doświadczonych pracowników. Firmę wyróżnia dbałość o rentowność kontraktów oraz szczegółowa kontrola kosztów i zakresu prac. W 2010 został założony norweski oddział spółki, Torpol Norge, który zrealizował kontrakty o wartości ponad 55 milionów złotych.