Torpol podpisał w Norwegii największy kontrakt eksportowy na 100 mln zł brutto
Torpol podpisał dzisiaj w Oslo kontrakt na modernizację ulic Prinsens Gate i Tollbrugata w ścisłym centrum norweskiej stolicy. Jest to największy w historii polski kontrakt eksportowy na norweskim rynku. Wartość kontraktu wynosi blisko 197 mln norweskich koron (NOK), czyli ok. 100 mln złotych brutto.
- Specyfiką norweskiego rynku jest to, że bardzo rzadko zdarzają się odwołania od decyzji podejmowanych przez Zamawiających - mówi Tomasz Sweklej, prezes Torpol SA. Rozstrzygnięcia samorządów i zarządców infrastruktury są szanowane przez uczestników postępowań przetargowych. Tym bardziej cieszy nas, że nasza oferta została wybrana do realizacji prestiżowego kontraktu w stolicy Norwegii - dodaje prezes Sweklej.
Inwestycja, polegająca na wymianie nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej zostanie zrealizowana w ścisłym centrum Oslo, w sąsiedztwie głównego dworca kolejowego, siedziby norweskiego parlamentu, opery oraz tuż obok reprezentacyjnego deptaka Karl Johans Gate. W czasie modernizacji ruch tramwajowy zostanie w całości przeniesiony na Prinsens Gate. Podniesiony zostanie standard estetyczny ulicy, która będzie wykończona kamieniami. Trudność inwestycji zwiększa fakt, że przez cały czas pracom będzie towarzyszył normalny ruch tramwajowy.
Wartość podpisanego kontraktu wynosi niemal 197 milionów norweskich koron (NOK) netto, czyli ok. 100 milionów złotych (prawie 158 mln NOK netto). O wyborze Torpol zadecydowała cena (70 proc.) i opis realizacji zadania (30 proc.). Przewidywany termin realizacji kontraktu to czerwiec 2017 r. O wyborze oferty Torpol w przetargu firma poinformowała we wrześniu 2014 r.
Torpol jest obecny w Norwegii od 2010 r., poprzez spółkę Torpol Norge. Przyjęty przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld koron norweskich (NOK), czyli ponad 80 miliardów złotych. Jednocześnie liczba wykonawców infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona. Norweski rynek charakteryzuje się również wyższą marżowością oraz korzystniejszymi warunkami kontraktów w stosunku do rynku polskiego.
Uwzględniając projekt Prinsens Gate, do tej pory Torpol pozyskał w Norwegii kontrakty o wartości ok. 180 milionów złotych netto. Firma zrealizowała w charakterze generalnego wykonawcy fragment budowy lekkiej kolei miejskiej w Bergen, która ma połączyć centrum miasta z portem lotniczym Flesland oraz przeprowadziła kompleksową modernizację linii tramwajowej w Oslo (Nybrua), o wartości ponad 36 mln koron norweskich netto (ok. 18 mln złotych).
- - - - -
Torpol jest liderem polskiego sektora inwestycji kolejowych i tramwajowych. Posiada zdywersyfikowany portfel zamówień o łącznej wartości ponad 2 miliardów złotych netto z wyłączeniem konsorcjantów. 8 lipca 2014 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Od ponad 23 lat buduje i modernizuje szlaki i linie kolejowe, dostosowując ich jakość i parametry do nowoczesnych wymogów. Torpol był m.in. pierwszą w Polsce prywatną firmą przystosowującą linie kolejowe do prędkości 160 km/h. Spółka zatrudnia ok. 400 doświadczonych pracowników. Firmę wyróżnia dbałość o rentowność kontraktów oraz szczegółowa kontrola kosztów i zakresu prac.
. Modernizacja fragmentu linii tramwajowej w ciągu ulic Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate o wartości 28 milionów koron norweskich netto, czyli ok. 14 milionów złotych. Inwestycja prowadzona jest w prestiżowej, zachodniej dzielnicy Oslo. Realizacja projektu potrwa 9 miesięcy (od marca do listopada 2014 r.) i obejmie modernizację torowiska oraz infrastruktury.
. prace torowe w dzielnicy Ekeberg, na odcinku Braten-Ljabru, na zlecenie firmy Implenia, jednego z największych koncernów budowlanych w Norwegii. Projekt zostanie przeprowadzony w okresie od sierpnia do listopada 2014 r., jego wartość wynosi blisko 7 mln koron norweskich netto, czyli ok. 3,5 mln złotych.
. Lorenbanen - budowa nawierzchni torowej oraz instalacji zasilającej (tzw. trzeciej szyny) na 1,6 km odcinku metra w Oslo. Całość prac będzie realizowana w tunelu. Realizacja projektu, na zlecenie Sporveien Oslo AS zaplanowana jest na okres od czerwca 2014 do listopada 2015 roku (z przerwami na prace tunelowe). Wartość kontraktu wynosi 26,5 mln koron norweskich netto (NOK), czyli ok. 13 mln złotych.
Opr. KM
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze