TP SA grozi operatorom sądem w sprawie VoIP

Władze TP SA domagają się od niezależnych operatorów zaprzestania oferowania usług telefonii międzynarodowej na bazie protokołu VoIP. Ze stanowiskiem TP SA w tej sprawie nie zgadza się Ministerstwo Łączności.

Władze TP SA domagają się od niezależnych operatorów zaprzestania oferowania usług telefonii międzynarodowej na bazie protokołu VoIP. Ze stanowiskiem TP SA w tej sprawie nie zgadza się Ministerstwo Łączności.

Nie zależni operatorzy powinni wykreślić z oferty pakiet usług telefonii międzynarodowej opartej o protokół VoIP (Voice over Internet Protocol). Tak wynika z pisma, jakie Paweł Rzepka, przezes Telekomunikacji Polskiej rozesłał do operatorów.

- Z posiadanej przez TP SA wiedzy wynika, że operator świadczy zabronione telefoniczne usługi międzynarodowe (...). Wobec powyższego TP SA żąda zaprzestania niezgodnej z prawem działalności (...). W przypadku niezaprzestania prowadzenia ww. działalności TP SA zamierza natychmiast wystąpić na drogę sądową - czytamy w piśmie podpisanym przez prezesa narodowego telekomu.

Reklama

Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że jeszcze trzy tygodnie temu TP SA złożyła zażalenie od postanowienia UOKiK, w którym urząd uznał ją za podmiot dominujący na rynku.

- Nie zgadzamy się z postanowieniem UOKiK. Prezes urzędu stwierdza m.in., że mamy wyłączność na świadczenie połączeń międzynarodowych, a na rynku takie usługi - korzystając z technologii VoIP - wykonuje wiele innych firm - mówił przy tej okazji Michał Potocki z TP SA.



Operatorzy milczą

- Otrzymaliśmy od TP SA list w tej sprawie - twierdzi przedstawiciel jednej z firm.

Jednak operatorzy, świadczący usługi VoIP, w większości wypadków nie chcą oficjalnie potwierdzić otrzymania pisma od prezesa Rzepki.

Robert Niczewski, rzecznik Ery, która jako jedyny operator telefonii komórkowej w Polsce oferuje usługi VoIP, zapewnia że do spółki takie pismo nie dotarło. Zapewnia jednocześnie, że Era zamierza rozwijać ofertę w tym zakresie.

Z kolei Justyn Depo, prezes Tele2 Polska, potwierdza jedynie, że niedawno kontrolerzy URT odwiedzili kierowaną przez niego spółkę.

- Przedstawiliśmy dokumenty zaświadczające, że Gadatek (urządzenie Tele2 pracujące w technologii VoIP) jest zgodne z rozporządzeniem ministra łączności i posiada stosowną homologację - mówi Justyn Depo.

I dodaje jednocześnie, że nie spółka, którą zarządza, nie obawia się kroków prawnych ze strony TP SA.

- Nie ma podstaw do żądania zaprzestania wykonywania usług w oparciu o technologię VoIP. Prawo telekomunikacyjne bowiem ich nie definiuje. Na rozwoju tych usług, których świadczenie służy obniżeniu stawek TP SA, zyskuje rynek telekomunikacyjny i klienci - twierdzi prezes Depo.



MŁ za operatorami

Podobne stanowisko prezentują urzędnicy Ministerstwa Łączności.

- TP SA będzie miała problemy z udowodnieniem swoich racji. Po pierwsze usługi VoIP różnią się pod względem jakości od zwykłej telefonii (nie odbywają się bowiem w czasie rzeczywistym, co jest przesłanką, by uznać daną usługę za telefonię). Po drugie zaś pismo dotyczy ruchu telekomunikacyjnego przychodzącego z zagranicy, a TP SA ma monopol tylko na transmisję i kierowanie sygnałów do punktu zlokalizowanego poza granicami Polski - wyjaśnia Anna Streżyńska, doradca ministra łączności.

Według Andrzeja Piotrowskiego, dyrektora instytutu e-gospodarki w Centrum im. Adama Smitha, już sam zapis o utrzymaniu monopolu TP SA do 31 grudnia 2002 jest co najmniej kontrowersyjny.

- Prawo telekomunikacyjne jest w wielu momentach niejasne i jest dobrą pożywką dla prawników. Tak jest choćby w przypadku usług telefonii międzynarodowej i protokołu VoIP, który nie tylko w Polsce funkcjonuje jako narzędzie omijania monopolu - mówi Andrzej Piotrowski.

Technologia VoIP polega na przesyłaniu głosu przez specjalną bramkę, gdzie ulega on zamianie na cyfrowe pakiety IP i jest przesyłany łączami o wysokim standardzie. Dane podlegają kompresji i są przesyłane do innej bramki, która odbiera pakiet i zamienia go na głos. Podstawową korzyścią dla klienta jest znaczna redukcja kosztów rozmów telefonicznych, ale kosztem gorszej jakości połączenia.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: sprawy | operatorzy | pakiet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »