Variant rusza z szybami za granicę

Dystrybutor części i akcesoriów motoryzacyjnych Variant, który od pierwszego kwartału 2008 roku planuje sprzedawać szyby samochodowe, chce w ciągu 4-5 lat osiągnąć 12 proc. udziału w tym rynku. Spółka zamierza od 2009 roku rozpocząć dystrybucję szyb za granicą - poinformował prezes spółki Wiesław Cholewa.

Dystrybutor części i akcesoriów motoryzacyjnych Variant, który od pierwszego kwartału 2008 roku planuje sprzedawać szyby samochodowe, chce w ciągu 4-5 lat osiągnąć 12 proc. udziału w tym rynku. Spółka zamierza od 2009 roku rozpocząć dystrybucję szyb za granicą - poinformował prezes spółki Wiesław Cholewa.

Variant poinformował, że w nowy projekt zainwestuje 8-10 mln zł, a jej przychody z nowego produktu wyniosą 7-9 mln zł w 2008, docelowo zaś 25-30 mln zł. - Wartość tego rynku szacujemy na około 200 mln zł, nie licząc producentów samochodów. Chcemy w ciągu 4-5 lat pozyskać 12 proc. tego rynku - powiedział Cholewa na spotkaniu z dziennikarzami.

Dodał, że w ciągu 2 lat spółka planuje rozpocząć dystrybucję szyb za granicą.

- Zakładamy dystrybucję szyb w innych krajach, w pierwszej kolejności tam, gdzie mamy swoje oddziały: w Czechach, na Słowacji, Ukrainie, w Rosji i ewentualnie w Serbii. Myślę, że sprzedaż za granicą mogłaby się zacząć w 2009 roku - powiedział.

Reklama

Całkowite nakłady inwestycyjne, które wyniosą 8-10 mln zł, będą przeznaczone na rozbudowę magazynu centralnego w Trzebini, utworzenie 10-12 magazynów terenowych, zakup środków transportu do przewozu szyb oraz pierwsze zatowarowanie.

Środki będą pochodziły z planowanej emisji akcji serii I bez prawa poboru.

Uruchomienie sprzedaży planowane jest na pierwszy kwartał 2008 roku, natomiast prace wdrożeniowe (m.in. budowa sieci dystrybucyjnej) rozpoczną się w drugiej połowie 2007 roku.

Sprzedaż będzie prowadzona poprzez partnerską sieć dystrybucyjną oraz wyspecjalizowane firmy dystrybucyjno-montażowe.
- Zakładamy, że dystrybucja będzie odbywać się poprzez małe warsztaty, chcemy w tym celu zawrzeć umowę np. z siecią warsztatów blacharskich - powiedział Cholewa.

Dodał, że spółka nie zdecydowała jeszcze, czy będzie oferować pełny asortyment już w I kwartale 2008 roku.
- W I kwartale 2008 roku albo zaczniemy już pełną dystrybucję, albo tylko sprzedaż szyb do samochodów osobowych, a z czasem poszerzymy ofertę o inne kategorie pojazdów - powiedział.

Dodał, że spółka zamierza sprzedawać szyby pod własną marką Variant.
Zdaniem prezesa, istnieją wysokie bariery wejścia na rynek dystrybucji szyb, dlatego na tym rynku nie ma dużej konkurencji.
- Aby sprzedawać szyby trzeba mieć duże zapasy, szacujemy, że o wartości 5-7 mln zł oraz odpowiednie magazyny - ocenił Cholewa.

Obecnie, głównym konkurentem dla Variantu w dystrybucji szyb samochodowych w Polsce jest spółka Jaan/Nordglass, przejęta w kwietniu tego roku przez fundusz Enterprise Investors.

Variant oczekuje na sprzedaży szyb wysokiej marży, która powinna przekraczać poziom marż generowanych obecnie na innych produktach spółki.

Variant zamierza dokonać rewizji prognozy na 2007 rok po wynikach II kwartału i nie wyklucza podniesienia prognozy zysku netto. Spółka szacuje, że w wakacje przeprowadzi emisję akcji serii I i J, z której może sfinansować akwizycje

- Prognoza przychodów pozostaje na obecnym poziomie, ale jeśli chodzi o prognozy zysków, to na przełomie II i III kwartału zastanowimy się nad ewentualną korektą w górę - powiedział Cholewa.

Dodał, że Variant podejmie decyzję na ten temat przed planowanymi emisjami: do 2,5 mln akcji serii I bez prawa poboru i 480 tys. akcji serii J z prawem poboru.

- Zakładamy, że w ciągu najbliższych 2 tygodni złożymy prospekt do Komisji Nadzoru Finansowego. Szacujemy, że emisja mogłaby się odbyć pod koniec lipca - powiedział.

Variant informował wcześniej, że może po wynikach za pierwszy kwartał dokonać korekty prognozy na 2007 rok. Prognoza zakłada, że w 2007 roku przychody ze sprzedaży wyniosą 70 mln zł, a zysk netto 7,7 mln zł. W 2006 roku przychody wyniosły 66 mln zł, a zysk netto 5,9 mln zł.

Po I kwartale tego roku spółka osiągnęła 14,3 mln zł przychodów i 4,6 mln zł zysku netto.

Prezes poinformował, że emisja akcji ma na celu sfinansowanie projektów inwestycyjnych na łączną kwotę około 30 mln zł. Jednym z nich jest wejście w segment dystrybucji szyb samochodowych od I kwartału 2008 roku. Na ten cel spółka przeznaczy 8-10 mln zł.

Z emisji ma być także sfinansowana nowa działalność polegająca na recyklingu olejów samochodowych i przemysłowych. Spółka szacuje, że na ten cel zainwestuje w sumie 12 mln zł.

- Nasze cele emisyjne to w sumie około 30 mln zł, a z emisji akcji serii I możemy pozyskać znacznie więcej, licząc obecny poziom kursu akcji. Reszta środków mogłaby zostać przeznaczona na sfinansowanie akwizycji. Dodał, że wielkość emisji akcji serii I będzie zależała m.in. od postępu w rozmowach na temat akwizycji.

- Jeśli nie będzie akwizycji, przynajmniej na etapie listu intencyjnego, emisja akcji będzie mniejsza - powiedział.
Akcjonariusze Variantu zdecydują o ewentualnym podwyższeniu kapitału podczas WZA zwołanego na 29 maja.

Spółka informowała wcześniej, że akcje serii J będą oferowane po cenie emisyjnej 1 zł. Spółka proponuje, by dziesięć akcji serii A, B, C, D, E, F, G lub H uprawniało do objęcia jednej akcji serii J, a także, by dniem prawa poboru był 21 czerwca.

Cholewa poinformował, że spółka prowadzi rozmowy na temat akwizycji z firmami motoryzacyjnymi.

- Interesują nas firmy z branży motoryzacyjnej, produkujące lub importujące asortyment, który poszerzałby naszą ofertę. Zwracamy też uwagę na ewentualne synergie - powiedział.

- Wykluczamy natomiast przejmowanie firm konkurencyjnych - dodał.

Jednym z celów emisji może być także poszerzenie oferty w segmencie lakierów samochodowych.

Variant podpisał w kwietniu umowę o współpracę z Arasystem Jacek Budniok, która ma charakter umowy o zakup niezorganizowanej części przedsiębiorstwa Arasystem. Przedmiotem umowy jest współpraca stron w zakresie produkcji i dystrybucji farb, lakierów w aerozolu i zaprawek lakierowych, dla których głównym rynkiem zbytu jest rynek motoryzacyjny.

Spółka zakłada, że w 2010 roku przychody grupy ze sprzedaży lakierów wyniosą kilka milionów złotych.
- Chcemy rozwijać ofertę lakierów na bazie umowy z Arasystem. Nie wykluczamy, że będzie to jeden z celów emisji - powiedział Cholewa.

Na skutek niedawnej sprzedaży udziałów w spółce Norma Variant, spółka znacznie zmniejszy udział eksportu w sprzedaży, z 25 proc. przychodów w 2005 roku do około 8 proc. w 2007 roku. Prezes poinformował, że spółka zamierza w ciągu 4-5 lat powrócić do takiego poziomu eksportu, jaki był w spółce przez sprzedażą udziałów w Norma Variant.

- Będziemy próbowali w ciągu 4-5 lat powrócić na ten poziom eksportu, który był wcześniej, czyli około 1/4 przychodów - powiedział Cholewa.

W styczniu Variant sprzedał Rasmussen GmbH 25 proc. udziałów w spółce Norma Variant za 900 tys. euro, w związku z połączeniem Norma-Rasmussen z ABA Group. Dla spółki oznaczało to odstąpienie od dystrybucji produktów Norma Group na terytorium Rosji, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Estonii.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: szyby | emisja | norma | szyb
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »