W kolejce na giełdę
Zakończone niedawno sukcesem oferty PKO BP i WSiP rozbudziły apetyty nowych emitentów. Dopuszczone w ostatnich tygodniach przez KPWiG spółki przystąpiły do ofensywy po okresie wyczekiwania na zakończenie pierwszych od kilku lat prywatyzacji Skarbu Państwa. Spółki nie chciały przeprowadzać swoich subskrypcji w tym samym czasie w obawie przed tym, że inwestorzy skupieni w zasadzie wyłącznie na ofercie największego krajowego banku detalicznego nie dostrzegą ich ofert.
Druga połowa listopada zapowiada się więc dla inwestorów wyjątkowo obficie - będą mogli wybierać wśród ofert aż 9 nowych emitentów. To twardy orzech do zgryzienia - wybrać właściwie. Inwestorzy znacznie baczniej przyglądają się teraz nowym emitentom, choć można przypuszczać, że skoro spółki te przetrwały w czasach słabej koniunktury, mają solidne fundamenty. Sprawdzianem atrakcyjności przedsiębiorstwa są też procedury dopuszczeniowe - KPWiG szczegółowo przygląda się informacjom zawartym w prospektach emisyjnych.
Jeszcze w czasie wakacji zgłaszany przez inwestorów popyt na nowe papiery wielokrotnie przewyższał ówczesną ofertę, mimo że nie wszystkie debiuty przynosiły taki zwrot z inwestycji, jak te z początku roku. Tym razem może być inaczej - kumulacja tak wielu ofert w jednym czasie jest groźna - rynek, choć chłonny, może nie podołać tak wielu ofertom przeprowadzanym jednocześnie. I nie chodzi tu wcale o zasobność kieszeni inwestorów - zarówno drobnych, jak również OFE i funduszy inwestycyjnych, którzy na pewno znajdą potrzebny kapitał, ale raczej o brak możliwości jego szybkiego pomnożenia, aby móc go rozdzielić pomiędzy oferentów i zdywersyfikować portfel "pierwotny".
O tym przekonamy się już wkrótce.
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o rynku pierwotnym, znajdziecie tutaj
LISTOPADOWE OFERTY
Szacunkowa wartość planowanych ofert
Koelner 65-75 mln zł Pekaes 160 mln zł Praterm 100 mln zł Profi 60 mln zł CCC 50 mln zł Polcolorit 150 mln zł Eurofaktor 50 mln zł Drozapol-Profil 20-32 mln zł TVN 100-150 mln USD Oprac. własneKoelner tylko do dzisiaj
W publicznej ofercie wrocławski producent m.in. mocowań budowlanych Koelner proponuje od 5 do 7 mln akcji serii B oraz 1,2 mln istniejących akcji serii A1. Dodatkowo w ramach oferty menedżerskiej, skierowanej do kluczowych pracowników firmy, spółka zaoferuje do 1,06 mln akcji serii C.
Zapisy na akcje trwają od 18 do dzisiaj. Akcje serii B zostaną zaoferowane w transzy detalicznej i transzy inwestorów instytucjonalnych, a w przypadku podjęcia decyzji o uruchomieniu oferty sprzedaży akcji serii A1, oferta ta zostanie przeprowadzona wyłącznie w transzy inwestorów instytucjonalnych. Oferującym akcje jest DI BRE Banku.
Z oferty publicznej spółka chce pozyskać od 65 do 75 mln zł. Przeznaczy je na zakup maszyn i urządzeń produkcyjnych, budowę centrów dystrybucji hurtowej oraz detalicznej, inwestycje budowlane w magazynach, siedzibie i biurach spółki oraz na zakup środków trwałych, promocję i zwiększenie środków obrotowych. W najbliższym czasie przeprowadzi przejęcia spółek z branży w Europie Środkowo-Wschodniej oraz powoła przedstawicielstwa w Europie Zachodniej.
Wrocławski Koelner jest firmą rodzinną, której właścicielami są Krystyna Koelner i jej synowie. Po przeprowadzeniu emisji, nowi akcjonariusze mają kontrolować do 27 proc. kapitału zakładowego spółki. Grupa zajmuje się projektowaniem, wytwarzaniem i sprzedażą mocowań budowlanych i przemysłowych oraz sprzedażą narzędzi ręcznych i elektronarzędzi. W skład grupy wchodzi spółka produkcyjna i spółki dystrybucyjne w Polsce i za granicą. Spółka planuje, że na koniec 2005 roku jej udział w rynku mocowań budowlanych w Polsce wzrośnie do około 20-23 proc. (obecnie 16-18 proc.), a w rynku narzędzi i elektronarzędzi - do około 3-4 proc. (obecnie około 2 proc.).
Prawa do akcji Koelnera mogą zadebiutować na giełdzie na początku grudnia.
Pekaes w końcu na GPWWarszawska firma transportowo-spedycyjna jest spółką publiczną od 1998 r., ale jej akcje nie były dotąd notowane na giełdzie. Debiut miał być poprzedzony publiczną emisją 12 mln akcji serii K, jednak spółka zawiesiła emisję i wejście na warszawską giełdę z powodu niekorzystnej koniunktury na rynkach finansowych.
22 i 23 listopada br. inwestorzy instytucjonalni będą mogli zapisać się na 7-12 mln nowych akcji serii K. W ofercie znajdzie się również ponad 4,1 mln akcji już istniejących, sprzedawanych inwestorom indywidualnym przez cztery spółki z grupy. Przedział cenowy nowych akcji serii K Pekaesu został ustalony na 9,50-11,50 zł, natomiast maksymalna cena sprzedaży oferowanych przez spółki zależne 4.107.188 akcji serii B-I wynosi 11,50 zł.
Pekaes chce zebrać z rynku około 160 mln zł z przeznaczeniem na rozwój magazynów spedycyjno-dystrybucyjnych, unowocześnienie taboru samochodowego i inwestycje w oprogamowanie komputerowe.
Według planów spółki notowanie praw do akcji serii K rozpocznie się w listopadzie, a debiut akcji serii K przewidziany jest na grudzień tego roku.
Po ofercie nowi akcjonariusze znajdą się w posiadaniu prawie 50 proc. akcji Pekaes.
Praterm chce 100 mln złW ramach publicznej subskrypcji spółka zaoferuje 1,742 mln papierów serii A i 4,5 mln akcji serii B nowej emisji. Zapisy na akcje spółki w transzy inwestorów indywidualnych będą przyjmowane od 15 do 19 listopada, a w transzy instytucjonalnej od 22 do 23 listopada br. Cena emisyjna zostanie ustalona na podstawie przeprowadzonego w terminie zapisów detalicznych procesu budowania księgi popytu.
Z emisji Praterm chce uzyskać 100 mln zł. Przeznaczy je głównie na rozbudowę grupy kapitałowej. Spółka zamierza również zmodernizować przedsiębiorstwa ciepłownicze.
Obecnie grupa składa się z dziesięciu ciepłowni i jednej elektrociepłowni.
Profi zadebiutuje w grudniuDo końca tego roku na warszawskiej giełdzie zadebiutuje producent pasztetów i gotowych dań obiadowych z Grabowa nad Prosną. Cena emisyjna zostanie ustalonna pomiędzy 43 a 51 zł za akcję. Spółka zaoferuje 280 tys. akcji serii B inwestorom indywidualnym oraz 1 mln akcji serii A i B instytucjonalnym.
Profi chce uzyskać z emisji ok. 60 mln zł. Przeznaczy je m.in. na akwizycje w kraju, rozbudowę linii produkcyjnych w kraju i budowę zakładów produkcyjnych poza Polską. Profi chce też wydać około 4 mln zł na marketing i około 1 mln zł na uruchomienie przedstawicielstw handlowych i magazynów za granicą.
Wcześniej spółka informowała, że debiut giełdowy może nastąpić w grudniu.
CCC zwiększy sieć sprzedażyZapisy na akcje poznańskiego producenta i dystrybutora obuwia w transzy instytucjonalnej potrwają od 24 do 25 listopada, a w transzy detalicznej 22 i 23 listopada. W ramach publicznej oferty CCC oferuje inwestorom 500 tys. akcji serii B, 1,1 mln akcji serii C oraz do 6,4 mln akcji serii D nowej emisji.
Pozyskany z emisji kapitał w wysokości 50 mln zł. Spółka chce je przeznaczyć na zwiększenie sieci sprzedaży i zwiększenie kapitału obrotowego. Strategia rozwoju spółki zakłada, że od połowy 2004 r. do końca 2007 r. grupa zwiększy sieć sprzedaży o 95 nowych punktów sprzedaży, do około 340 salonów. Planowana jest też optymalizacja sieci sklepów franszyzowych. CCC chce otworzyć 23 nowe placówki i jednocześnie zamknąć podobną liczbę słabiej zlokalizowanych punktów. Według wcześniejszych informacji spółki cały plan rozbudowy sieci dystrybucji będzie kosztował ponad 80 mln zł. Brakująca kwota pochodzić będzie ze środków własnych.
Akcje spółki mogą pojawić się na warszawskim parkiecie na początku grudnia br.
Polcolorit chce niezależnościProducent płytek ceramicznych z Piechowic zaoferuje łącznie ponad 33 mln akcji nowych i już istniejących. Zapisy będą przyjmowane 29 i 30 listopada. Za pozyskane z oferty pieniądze spółka chce wybudować drugi zakład produkcyjny, dzięki któremu zwiększy moce produkcyjne do około 13,5 mln mkw. rocznie z około 4,5 mln mkw. obecnie. Polcolorit chce też uniezależnić się od zagranicznych dostawców i samodzielnie wytwarzać granulat do produkcji płytek.
Eurofaktor drugi na rynkuW ramach publicznej oferty największa w Polsce niebankowa firma faktoringowa zaproponuje inwestorom 2 mln akcji nowej serii G i 400 tys. istniejących akcji serii F. Zapisy rozpoczną się 29 listopada i potrwają do 3 grudnia. W transzy inwestorów detalicznych znajdzie się 600 tys. akcji serii G, a w transzy instytucjonalnej łącznie 1,8 mln akcji serii F i G.
Eurofaktor chce pozyskać z emisji prawie 50 mln zł. Przeznaczy je głównie na zwiększenie wolumenu świadczonych usług faktoringowych, aby w perspektywie 2 lat objąć pozycję co najmniej trzeciej spółki na rynku faktoringowym. Na koniec I półrocza tego roku Eurofaktor miał 9-proc. udziału w rynku. Spółka działa przede wszystkim na rynku faktoringu energetyki i w przemyśle.
TVN - pierwsza telewizja na GPWW ofercie publicznej TVN zaoferuje do 13.522.216 akcji. Przedział cenowy sprzedawanych akcji został ustalony na 26,50-33,50 zł. W transzy inwestorów indywidualnych znalazło się 2.386.273 akcji, a w transzy inwestorów instytucjonalnych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych - 13.522.216 akcji. Zapisy na akcje TVN w transzy drobnych inwestorów potrwają od 22 do 29 listopada br., a w transzy dużych inwestorów od 1 do 2 grudnia br. Wartość oferty publicznej wyniesie 100-150 mln USD.
Debiut akcji spółki na warszawskiej giełdzie planowany jest na 7 lub 8 grudnia.
Drozapol-Profil ostatni w kolejceDuzi inwestorzy będą mogli objąć 3 mln akcji serii C i 1,55 mln akcji serii B. Zapisy będą przyjmowane od 3 do 10 grudnia. Natomiast zapisy na 980 tys. akcji serii B w transzy małych inwestorów potrwają od 3 do 9 grudnia. Ponadto spółka przeznaczy 20 tys. akcji serii C dla pracowników oraz 800 tys. akcji serii D w ramach oferty menedżerskiej.
Drozapol planuje pozyskać z giełdowego rynku 20-32 mln zł. Chce utworzyć nowe hurtownie oraz kupić producentów m.in. konstrukcji stalowych.
Spółka jest dystrybutorem wyrobów hutniczych w Polsce północno-zachodniej. Firma sprzedaje m.in. wyroby hutnicze ze stali niestopowych, prętów oraz profili zamkniętych i rur.