W sprawie emitentów papierów wartościowych

Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie określenia warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach.

Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie określenia warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach.

Nowelizacja ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (z 8 grudnia 2000 roku) wprowadziła podział rynku regulowanego na rynek urzędowy

i nieurzędowy. 17 lipca 2001 roku weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów określające warunki, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe, oraz precyzujące zasady upowszechniania informacji o transakcjach i obrotach na tych rynkach.

Praktyka wykazała jednak, że przyjęte rozwiązania wymagają doprecyzowania i uporządkowania, a także dostosowania obowiązujących przepisów do standardów rynków europejskich.

Reklama

W wydanym rozporządzeniu przyjmuje się, wzorem rynków zagranicznych, publikowanie obliczanych przez spółkę wartości indeksów, które stanowią podstawę do określenia wartości papierów wartościowych będących prawami pochodnymi.

Zaproponowano również rezygnację z wymogu publikowania, po zawarciu każdej transakcji, informacji o średnich cenach ważonych, statystycznych, o charakterze wtórnym. W zamian wprowadza się zapis mówiący o obowiązku upowszechniania danych dotyczących poszczególnych transakcji, z uwzględnieniem wielkości obrotów w ujęciu ilościowym i jakościowym, oraz ceny i czasu zawarcia transakcji.

Kolejna zmiana dotyczy zobowiązania spółki do publikowania, w rzeczywistym czasie, pięciu najlepszych ofert kupna i sprzedaży, liczby zleceń oraz skumulowanego wolumenu przy danym poziomie cenowym.

Zgodnie z nowelizacją, spółce prowadzącej urzędowy rynek giełdowy przyznano możliwość wyboru sposobu upowszechniania informacji między elektroniczną formą przekazu a drukowaną. Jedynym zastrzeżeniem jest konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przekazu danych.

Powyższe rozwiązania przyczynią się do umocnienia pozycji polskiego rynku kapitałowego na arenie międzynarodowej oraz przyspieszą proces integracji tego rynku z rynkami europejskimi.

Wejście w życie znowelizowanego rozporządzenia nie zwiększy obciążeń biurokratycznych, nie wywoła także negatywnych skutków dla budżetu państwa.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie trybu i warunków postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.

Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawy z 26 października 2000 roku o giełdach towarowych, zwanej dalej "ustawą". Rozporządzenie zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z 22 grudnia 1998 roku w sprawie trybu i warunków postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych. Potrzeba wprowadzenia nowego rozporządzenia wiąże się z licznymi zmianami legislacyjnymi wprowadzonymi ostatnimi zmianami do ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wśród przyjętych zmian można wyróżnić:

- zmiany dotyczące regulacji zasad pośredniczenia przez dom maklerski w nabywaniu i zbywaniu przez klientów praw majątkowych, o których mowa w art. 97 ustawy, a także praw majątkowych dopuszczonych do obrotu na giełdzie towarowej,

- zmiany wynikające z art. 7a znowelizowanej ustawy, który przewiduje możliwość składania oświadczeń woli w publicznym obrocie papierami wartościowymi za pomocą elektronicznych nośników informacji,

- zmiany wynikające z art. 34a ustawy, który przewiduje wprowadzenie instytucji potwierdzenia zawarcia transakcji, jako oświadczenia warunkującego dokonanie rozliczenia transakcji w pewnych wymienionych w ustawie przypadkach,

- zmiany związane z wprowadzeniem możliwości składania przez zarządzającego cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie zbiorczego zlecenia kupna lub sprzedaży papierów wartościowych bez określania liczby papierów kupowanych lub sprzedawanych dla poszczególnych klientów,

- zmiany usuwające dotychczasowe nieścisłości w przepisach rozporządzenia, których istnienie ujawniła praktyka stosowania tych przepisów.

Rozporządzenie nie spowoduje wzrostu obciążeń biurokratycznych dla podmiotów nadzorowanych, ani nie spowoduje ujemnych skutków dla budżetu państwa. Dokument jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie trybu i warunków postępowania towarowych domów maklerskich.

Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawy z 26 października 2000 roku o giełdach towarowych, zwanej dalej "ustawą", zobowiązującej Radę Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia, trybu i warunków postępowania towarowych domów maklerskich przy zawieraniu transakcji i dokonywaniu rozliczeń, przy prowadzeniu ewidencji i archiwizacji tych transakcji, przy ustanawianiu i realizacji zabezpieczeń spłaty kredytów i pożyczek udzielonych na nabycie towarów giełdowych oraz w przypadku zabezpieczenia wierzytelności na towarach giełdowych. Powołany wyżej przepis ustawy zobowiązuje dodatkowo Radę Ministrów do określenia szczegółowego trybu i warunków postępowania w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo obrotu, wiarygodność i zupełność ewidencji, poufność transakcji oraz zapewnić możliwości prawidłowego wykonywania przez komisje nadzoru nad prawidłowością transakcji i rozliczeń.

W rozporządzeniu określono szczegółowo, co powinien zawierać regulamin świadczenia usług maklerskich, w zależności od tego, jaki jest zakres usług świadczonych przez towarowy dom maklerski. Osobno zostały ujęte wymogi dla:

- regulaminu świadczenia usług maklerskich w zakresie praw majątkowych,

- regulaminu prowadzenia rachunku transakcji giełdowych,

- regulaminu świadczenia usług maklerskich w zakresie towarów giełdowych,

- regulaminu prowadzenia rejestru ewidencyjnego,

- regulaminu pośrednictwa towarowego domu maklerskiego w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych,

- regulaminu pośrednictwa w obrocie prawami pochodnymi, oraz regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych .

Szczegółowość unormowania regulaminów świadczenia usług przez towarowy dom maklerski wynika z faktu, że ustawa o giełdach towarowych, podobnie jak prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, nie zawiera wymogu zatwierdzania przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd zmian w regulaminie świadczenia usług maklerskich. Pozostawia to większą swobodę towarowym domom maklerskim i stanowi przejaw odbiurokratyzowania tej dziedziny. Powoduje jednak także konieczność bardziej szczegółowego określenia podstawowych elementów regulaminu świadczenia usług przez towarowy dom maklerski.

Rozporządzenie nie spowoduje wzrostu obciążeń biurokratycznych dla podmiotów nadzorowanych i nie przyniesie żadnych ujemnych skutków dla budżetu państwa.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »