W sprawie emitentów papierów wartościowych
Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie określenia warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach.
Nowelizacja ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (z 8 grudnia 2000 roku) wprowadziła podział rynku regulowanego na rynek urzędowy
i nieurzędowy. 17 lipca 2001 roku weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów określające warunki, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe, oraz precyzujące zasady upowszechniania informacji o transakcjach i obrotach na tych rynkach.
Praktyka wykazała jednak, że przyjęte rozwiązania wymagają doprecyzowania i uporządkowania, a także dostosowania obowiązujących przepisów do standardów rynków europejskich.
W wydanym rozporządzeniu przyjmuje się, wzorem rynków zagranicznych, publikowanie obliczanych przez spółkę wartości indeksów, które stanowią podstawę do określenia wartości papierów wartościowych będących prawami pochodnymi.
Zaproponowano również rezygnację z wymogu publikowania, po zawarciu każdej transakcji, informacji o średnich cenach ważonych, statystycznych, o charakterze wtórnym. W zamian wprowadza się zapis mówiący o obowiązku upowszechniania danych dotyczących poszczególnych transakcji, z uwzględnieniem wielkości obrotów w ujęciu ilościowym i jakościowym, oraz ceny i czasu zawarcia transakcji.
Kolejna zmiana dotyczy zobowiązania spółki do publikowania, w rzeczywistym czasie, pięciu najlepszych ofert kupna i sprzedaży, liczby zleceń oraz skumulowanego wolumenu przy danym poziomie cenowym.
Zgodnie z nowelizacją, spółce prowadzącej urzędowy rynek giełdowy przyznano możliwość wyboru sposobu upowszechniania informacji między elektroniczną formą przekazu a drukowaną. Jedynym zastrzeżeniem jest konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przekazu danych.
Powyższe rozwiązania przyczynią się do umocnienia pozycji polskiego rynku kapitałowego na arenie międzynarodowej oraz przyspieszą proces integracji tego rynku z rynkami europejskimi.
Wejście w życie znowelizowanego rozporządzenia nie zwiększy obciążeń biurokratycznych, nie wywoła także negatywnych skutków dla budżetu państwa.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie trybu i warunków postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.
Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawy z 26 października 2000 roku o giełdach towarowych, zwanej dalej "ustawą". Rozporządzenie zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z 22 grudnia 1998 roku w sprawie trybu i warunków postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych. Potrzeba wprowadzenia nowego rozporządzenia wiąże się z licznymi zmianami legislacyjnymi wprowadzonymi ostatnimi zmianami do ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Wśród przyjętych zmian można wyróżnić:
- zmiany dotyczące regulacji zasad pośredniczenia przez dom maklerski w nabywaniu i zbywaniu przez klientów praw majątkowych, o których mowa w art. 97 ustawy, a także praw majątkowych dopuszczonych do obrotu na giełdzie towarowej,
- zmiany wynikające z art. 7a znowelizowanej ustawy, który przewiduje możliwość składania oświadczeń woli w publicznym obrocie papierami wartościowymi za pomocą elektronicznych nośników informacji,
- zmiany wynikające z art. 34a ustawy, który przewiduje wprowadzenie instytucji potwierdzenia zawarcia transakcji, jako oświadczenia warunkującego dokonanie rozliczenia transakcji w pewnych wymienionych w ustawie przypadkach,
- zmiany związane z wprowadzeniem możliwości składania przez zarządzającego cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie zbiorczego zlecenia kupna lub sprzedaży papierów wartościowych bez określania liczby papierów kupowanych lub sprzedawanych dla poszczególnych klientów,
- zmiany usuwające dotychczasowe nieścisłości w przepisach rozporządzenia, których istnienie ujawniła praktyka stosowania tych przepisów.
Rozporządzenie nie spowoduje wzrostu obciążeń biurokratycznych dla podmiotów nadzorowanych, ani nie spowoduje ujemnych skutków dla budżetu państwa. Dokument jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie trybu i warunków postępowania towarowych domów maklerskich.
Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawy z 26 października 2000 roku o giełdach towarowych, zwanej dalej "ustawą", zobowiązującej Radę Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia, trybu i warunków postępowania towarowych domów maklerskich przy zawieraniu transakcji i dokonywaniu rozliczeń, przy prowadzeniu ewidencji i archiwizacji tych transakcji, przy ustanawianiu i realizacji zabezpieczeń spłaty kredytów i pożyczek udzielonych na nabycie towarów giełdowych oraz w przypadku zabezpieczenia wierzytelności na towarach giełdowych. Powołany wyżej przepis ustawy zobowiązuje dodatkowo Radę Ministrów do określenia szczegółowego trybu i warunków postępowania w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo obrotu, wiarygodność i zupełność ewidencji, poufność transakcji oraz zapewnić możliwości prawidłowego wykonywania przez komisje nadzoru nad prawidłowością transakcji i rozliczeń.
W rozporządzeniu określono szczegółowo, co powinien zawierać regulamin świadczenia usług maklerskich, w zależności od tego, jaki jest zakres usług świadczonych przez towarowy dom maklerski. Osobno zostały ujęte wymogi dla:
- regulaminu świadczenia usług maklerskich w zakresie praw majątkowych,
- regulaminu prowadzenia rachunku transakcji giełdowych,
- regulaminu świadczenia usług maklerskich w zakresie towarów giełdowych,
- regulaminu prowadzenia rejestru ewidencyjnego,
- regulaminu pośrednictwa towarowego domu maklerskiego w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych,
- regulaminu pośrednictwa w obrocie prawami pochodnymi, oraz regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych .
Szczegółowość unormowania regulaminów świadczenia usług przez towarowy dom maklerski wynika z faktu, że ustawa o giełdach towarowych, podobnie jak prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, nie zawiera wymogu zatwierdzania przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd zmian w regulaminie świadczenia usług maklerskich. Pozostawia to większą swobodę towarowym domom maklerskim i stanowi przejaw odbiurokratyzowania tej dziedziny. Powoduje jednak także konieczność bardziej szczegółowego określenia podstawowych elementów regulaminu świadczenia usług przez towarowy dom maklerski.
Rozporządzenie nie spowoduje wzrostu obciążeń biurokratycznych dla podmiotów nadzorowanych i nie przyniesie żadnych ujemnych skutków dla budżetu państwa.