Wielkie problemy w PKP Cargo. Zarząd kolejowego giganta rozwiązuje układ zbiorowy
PKP Cargo rozwiązało za dwuletnim wypowiedzeniem Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy - podaje Polska Agencja Prasowa. Rozwiązanie układu ma pomóc spółce odzyskać stabilność finansową i poprawić rentowność.
PKP Cargo podjęło decyzję o jednostronnym rozwiązaniu za dwuletnim wypowiedzeniem Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP) dla pracowników zatrudnionych przez zakłady PKP Cargo oraz porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy - podała spółka w komunikacie.
Jak podano, decyzja została poprzedzona przedłożoną związkom zawodowym propozycją zawarcia porozumienia o rozwiązaniu ZUZP oraz Porozumienia Walentynkowego z dniem 31 grudnia 2024 roku. Związki nie przystały na tę propozycję.
ZUZP i Porozumienie Walentynkowe zostaną rozwiązane z upływem 24 miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upływa 11 czerwca 2026 roku.
Wskazano, że decyzja zarządu jest jednym z działań mających na celu uzyskanie stabilności finansowej spółki i poprawy jej rentowności oraz odzyskanie silnej pozycji rynkowej.
Rozwiązanie układu zbiorowego to kolejna odsłona trudnej sytuacji w PKP Cargo. Największy przewoźnik towarowy w Polsce odnotował w I kwartale 2024 roku ponad 118 mln zł straty netto.
Jak opisywaliśmy w Interii, lista problemów PKP Cargo jest długa. Spółka od dawna jest w złej kondycji finansowej. Nowe władze szukają sposobów na oszczędności.
Spółka zdecydowała się już wysłać znaczącą część załogi na postojowe. Świadczeniem będzie objętych nawet 30 proc. pracowników zakładu.
Pełniący obowiązki prezesa Marcin Wojewódka, po przejęciu pod koniec kwietnia sterów w firmie, wypowiedział też umowy sponsoringowe podpisane przez PKP Cargo z Widzewem Łódź, Unią Skierniewice i Polskim Komitetem Olimpijskim. Miały się w nich znaleźć poważne zastrzeżenia natury etycznej.
"Przeprowadzone analizy wykazały, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych było całkowicie bezzasadne, a w niektórych przypadkach powodowane było prywatnymi politycznie motywowanymi interesami ówczesnych członków zarządu PKP Cargo, będącymi niestety w pierwszej kolejności w istocie politykami ówcześnie rządzącej partii politycznej, nie zaś managerami dbającymi o dobro spółki PKP Cargo. Co więcej, w części z tych umów zawarte zostały świadczenia osobiste na rzecz osób związanych z PKP Cargo, np. w postaci sponsorowania wyjazdu oraz pobytu takiej osoby na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w lecie 2024 roku" - poinformowała spółka w komunikacie.