Reklama

Właściciel tygodnika "Wprost" mocno uderzony przez giełdowy nadzór

Spółka notowana na giełdzie ma obowiązki informacyjne. Za uchylanie się od nich należy się kara. Ale dlaczego nadzór czekał aż tyle lat?

500 tys. zł kary nałożyła Komisja Nadzoru Finansowego na Platformę Mediową Point Group SA - notowaną na GPW spółkę, właściciela m.in. wydawcy tygodnika "Wprost". Kara dotyczy niedopełnienia obowiązków informacyjnych za lata 2009 i 2010.

Reklama

Jak poinformowała we wtorek w komunikacie KNF, nałożenie kary nastąpiło w związku ze stwierdzeniem szeregu naruszeń ustawy o ofercie. Komisja przypomniała, że na emitentów (spółki giełdowe) nałożony jest obowiązek prezentowania skonsolidowanych raportów finansowych zgodnie z tzw. zapisami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR), co wyklucza dowolność prezentowania danych finansowych. Celem sprawozdań finansowych jest dostarczanie informacji również dla szerokiego kręgu użytkowników przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych - podkreśliła KNF.

Komisja wskazała, że skonsolidowane sprawozdania finansowe spółki Platforma Mediowa Point Group (PMPG) za 2009 i 2010 r. oraz skrócone śródroczne sprawozdania finansowe za rok 2010 zostały sporządzone z naruszeniem MSR, użytkownicy nie otrzymali zatem rzetelnego i kompletnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej podmiotu, w akcje którego zainwestowali swoje środki. KNF oceniła, że naruszenia MSR były istotne zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. "Gdyby spółka dokonała ujęcia wskazanych aktywów w sposób prawidłowy, wówczas w sposób istotny wpłynęłoby to na jej skonsolidowany wynik finansowy w 2009 r. oraz wartość kapitałów własnych wykazywanych w 2009 i 2010 r." - podkreśliła Komisja.

KNF wskazała, że PMPG trzykrotnie nie objęła w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych spółki zależnej Point Group Financial Admobile, co spowodowało, iż w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za 2009 r. zaprezentowano zawyżony wynik finansowy, zaś w sprawozdaniach za 2010 r. oraz I półrocze 2010 r. spółka prezentowała zawyżone skonsolidowane kapitały własne.

Kolejne zastrzeżenie to nieprzeprowadzenie w rocznych sprawozdaniach finansowych za lata 2009-2010 corocznego obowiązkowego testu na utratę wartości firmy, co również istotnie wpłynęło na zmniejszenie wartości informacyjnej raportów okresowych.

Dodatkowo - jak wskazała KNF - PMPG nie przeprowadziła ostatecznego rozliczenia na dzień bilansowy 31 grudnia 2010 r. wartości firmy powstałej w wyniku objęcia udziałów w spółce Agencja Wydawniczo - Reklamowa "Wprost", do czego była zobowiązana. PMPG kupiła AWR "Wprost" na początku 2010 r.

Prezes Platformy Mediowej Point Group Michał Lisiecki nazwał decyzję KNF "skandaliczną" i zapowiedział złożenie odwołania. W jego opinii wysokość kary jest związana z ostatnimi publikacjami tygodnika "Wprost". - Złożymy wniosek do KNF o ponowne rozpoznanie sprawy. W przypadku braku pozytywnej decyzji kolejnym krokiem będzie NSA - powiedział Lisiecki.

- Postępowanie KNF w tej sprawie trwało ponad dwa lata, do tej pory kosztowało nas ponad 100 tys. zł. Wielkość nałożonej przez KNF kary jest nieproporcjonalna w stosunku do wielkości naszej spółki i jej przepływów gotówkowych, dlatego muszę nazwać ją skandaliczną. Uważam, że po wyjaśnieniach i pismach, które przesłaliśmy do KNF, nie powinniśmy otrzymywać kary, a co najwyżej upomnienie lub zalecenie. Takimi środkami również nadzór dysponuje, ale nie stosuje ich prawie nigdy - powiedział.

Jak dodał Lisiecki, zakwestionowane działania zalecał i opiniował spółce doradca, firma Ernst&Young, której profesjonalizmu nie było podstaw kwestionować. - Kiedy audytor je zakwestionował, spółka skorygowała raporty w kolejnych latach. Od 2012 r. biegli nie zgłaszają zastrzeżeń do sposobu sporządzania sprawozdań finansowych PMPG SA i Grupy Kapitałowej PMPG - powiedział Lisiecki.

- Nie można karać spółki za to, że audytor zgłosił zastrzeżenia do sposobu prezentacji danych w sprawozdaniu finansowym. Występowanie ewentualnych zastrzeżeń w opinii biegłego rewidenta świadczy o rzeczywistym i rzetelnym badaniu sprawozdania oraz o tym, że współpraca spółki z audytorem oparta jest na zasadach pełnej przejrzystości - dodał.

Do Grupy Kapitałowej PMPG obok AWR "Wprost należą m.in.: Media Point Group - wydawca miesięcznika "Film" oraz spółka Orle Pióro, wydawca "Tygodnika Lisickiego - Do Rzeczy" oraz magazynu "Historia Do Rzeczy".

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: tygodnik | nadzór | 'Wprost' | Ale | kara | spółka | "Wprost"

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »