WSiP: Prace nad nową strategią

WSiP S.A. - lider wśród polskich wydawców edukacyjnych - osiągnął w 2006 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Restrukturyzacja firmy oraz redukcja kosztów pozwoliły na uzyskanie wyniku netto w wysokości ponad 26,8 mln zł. Równie istotne jest, że zysk z działalności operacyjnej wyniósł niemal 27 mln zł, a to oznacza wynik kilkanaście razy większy od osiągniętego w 2005 r. (który wynosił 1,7 mln zł).

Wyniki Grupy Kapitałowej WSiP są także dużo lepsze niż w roku poprzednim. Skonsolidowany zysk netto w 2006 r. wyniósł niemal 21 mln zł. Zysk netto WSiP S.A. jest wyższy od wyniku przewidywanego w podwyższonej we wrześniu 2006 r. prognozie. Zakładała ona uzyskanie jednostkowego zysku netto na poziomie 25 mln zł.

Osiągnięte przez spółkę wyniki są rezultatem gruntownej restrukturyzacji WSiP oraz znacznej redukcji kosztów. Przykładowo, koszty ogólnego zarządu odnotowane w 2006 r. są o ponad 13,5 mln zł niższe w porównaniu z kosztami poniesionymi w roku 2005 r.

Reklama

Opublikowane wyniki są urzeczywistnieniem ambitnej prognozy wyników na rok 2006, którą ogłosiliśmy we wrześniu. Po raz kolejny zredukowaliśmy koszty ogólnego zarządu. To ważny wskaźnik i w opinii Zarządu czytelny sygnał dla inwestorów, odzwierciedlający naszą determinację w budowaniu wartości dla akcjonariuszy - powiedział Stanisław Wedler, Prezes Zarządu WSiP.

Obecnie pracujemy nad poprawą wskaźników efektywności, przypadających na poszczególnego pracownika. Rozpoczęliśmy również prace nad strategią, którą chcielibyśmy zaprezentować inwestorom w ciągu kilku miesięcy - zapowiedział Stanisław Wedler.

Zmiany w Grupie

Od listopada 2006 r. jeden z największych dystrybutorów książek WKRA S.A. realizuje strategie zmian biznesowych, których celem jest obniżenie kosztów, rozszerzenie oferty produktów i usług oraz podniesienie jakości obsługi klienta. W ciągu ostatnich 4 miesięcy spółka wprowadziła nową strukturę organizacyjną i ograniczyła zatrudnienie w administracji, wzmacniając jednocześnie pion handlowy. Kolejnym istotnym elementem zmiany działania WKRY jest odejście od nieefektywnego, wielooddziałowego modelu logistyki i utworzenie jednego magazynu centralnego.

Zdaniem Mariusza Mola, Prezesa Zarządu WKRA S.A., efektem wprowadzenia sieci sprzedaży, opartej na działających na terenie całego kraju doradcach handlowych i nowoczesnym magazynie centralnym, będzie znaczny spadek kosztów stałych oraz zmniejszenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy, co doprowadzi do polepszenia sytuacji finansowej spółki. "Niezależnie od zmian organizacyjnych, od samego początku położyliśmy szczególny nacisk na odbudowanie naszej oferty produktowej. Ważne jest dla nas nie tylko stworzenie odpowiadającej na potrzeby klientów oferty książek i podręczników, ale również zaoferowanie konkurencyjnych na rynku warunków handlowych" - podkreśla Mol. Jego zdaniem, pierwszym pozytywnym efektem wdrażanej strategii - w obszarze finansów spółki - będzie dodatni wynik operacyjny.

Zdaniem Pawła Warjana, dyrektora handlowego WKRA S.A., dla podniesienia konkurencyjności rynkowej spółki istotne znaczenie miało również zahamowanie utraty kluczowych klientów, a także odnowienie współpracy i renegocjacje umów z najważniejszymi wydawcami. Warjan podkreśla również, że wzmocnienie pionu handlowego oraz komórek zajmujących się analizą rynku i tworzeniem oferty handlowej wpłynęło na wzrost dostępności oferowanych usług i produktów, a także podniesienie jakości obsługi klientów.

Istotnym elementem wdrażanych zmian jest również pełne wykorzystanie potencjału informatycznego spółki. Jak podkreśla Mariusz Mol, narzędzia IT mają być docelowo obecne we wszystkich obszarach działania spółki. "Planujemy pełną informatyzację zarówno procesów wewnętrznych, jak i procesów rynkowych. Chcemy szerzej wykorzystywać narzędzia IT w bezpośredniej obsłudze klientów, zarządzaniu magazynem, a także usprawnić działanie naszej wirtualnej hurtowni" - dodaje Mol.

Strategia zmian zakłada też uporządkowanie wszystkich spraw własnościowych WKRA S.A. "Chcemy, aby zarówno struktura organizacyjna spółki, jak i jej relacje ze spółkami powiązanymi kapitałowo były przejrzyste. Jest to warunek konieczny do skutecznych działań biznesowych" - podkreśla Mol. Dlatego też 25 stycznia br. Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o zakupie 100 udziałów spółki zależnej POLMAP, w wyniku czego WKRA S.A. stała się posiadaczem 100% udziałów tej firmy.

Zdaniem Prezesa Mola, zrealizowane w ciągu ostatnich miesięcy projekty to dopiero początek procesu zmian. W okresie od listopada 2006 r. do marca br. wprowadzono niezbędne procedury wewnętrzne, zmodernizowano logistykę i podniesiono jakość obsługi klienta. "Kolejny etap to sprawdzenie nowych rozwiązań na rynku, podnoszenie kwalifikacji naszych doradców handlowych oraz stała analiza potrzeb klientów" - dodaje Mol. W drugim etapie realizacji strategii zmian biznesowych WKRA zamierza w większym stopniu wykorzystywać potencjał swojego właściciela - Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych "WSiP jest ważnym i naturalnym ogniwem naszych zmian. Chcemy w większym stopniu niż do tej pory korzystać z doświadczenia i silnej pozycji rynkowej naszego właściciela" - podkreśla Mol.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mol | WSiP SA | Strategie | nowa strategia Grupy PZU | Netto | NAD | firmy | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »