Wszystko w rękach Brukseli
Trzy przetargi o wartości 228,8 mln zł wygrała spółka należąca do inwestora strategicznego Mostostalu Warszawa. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że większość tych robót wykona właśnie warszawska spółka.
Necso, spółka zależna hiszpańskiej Acciony, inwestora strategicznego Mostostalu Warszawa wygrała trzy duże przetargi na budowę dróg w Polsce. Przewiduje się w nich wykonanie robót o łącznej wartość prawie 56,4 mln euro, czyli 228,8 mln zł.
W związku z tym, że w finansowanie inwestycji zaangażowane są środki unijne, procedura przetargowa wymaga jeszcze akceptacji Komisji Europejskiej. Obecnie dokumenty przetargowe są sprawdzone przez ekspertów unijnych. Na decyzję w tej sprawie czekamy już ponad dwa miesiące. Jest wielce prawdopodobne, że zapadnie ona we wrześniu - powiedział PG Krzysztof Szamałek, prezes zarządu Mostostalu Warszawa. Jeżeli decyzja ekspertów okaże się pozytywna dla Necso, wówczas właśnie warszawski Mostostal będzie wykonawcą większości robót.
Największy przetarg dotyczył wykonania drogi krajowej na odcinku od granic Gdańska do Kiezmarku. Roboty drogowe i mostowe wycenione zostały w tym przypadku na 29 mln euro netto. Łączna długość tego odcinka wynosi 19,3 km. Inwestycja finansowana jest z pieniędzy w 75-proc. pochodzących z funduszu ISPA 2000. Drugi przetarg dotyczy budowy drogi ekspresowej na odcinku Skoczków - Cieszyn. Wartość robót drogowych i mostowych szacowana tu jest na 20 mln euro netto. Również ta inwestycja finansowana jest głównie z funduszu ISPA 2000. Długość tego odcinka wynosi 6,7 km. Najmniejszą inwestycją jest budowa drogi ekspresowej na odcinku Zwardoń - Myto. Wartość robót szacowana jest na 7,4 mln euro. Długość całego odcinka wynosi 1,4 km.
Zleceniodawcą wszystkich wymienionych inwestycji była Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (obecna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). Necso określiło termin realizacji dwóch pierwszych kontraktów na 26 miesięcy, natomiast trzeciego najmniejszego na 24 miesiące. Gdyby zatem decyzja pozytywna zapadła we wrześniu, wówczas inwestycje zostałyby zakończone pod koniec 2004 r.