Wyniki Grupy Eurocash za III kwartał 2015 r. pod znakiem wzrostu i silnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej

W III kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,49 mld zł i były o blisko 22 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2014 r. Narastająco za trzy kwartały br. skonsolidowana sprzedaż sięgnęła 15,27 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku.

W III kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,49 mld zł i były o blisko 22 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2014 r. Narastająco za trzy kwartały br. skonsolidowana sprzedaż sięgnęła 15,27 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku.

* Dynamiczny wzrost sprzedaży to m.in. efekt przejęć dokonanych przez Grupę Eurocash w 2014 r., a także konsekwentnego rozwoju organicznego (bez uwzględniania przychodów przejętych podmiotów, sprzedaż Grupy wzrosła w III kwartale 2015 r. o ponad 4 proc. r/r). Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w III kwartale 2015 r. wyniósł 530,8 mln zł, o ponad 13 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, a łącznie za trzy kwartały 2015 r. przekroczył 1,46 mld zł, co stanowi wzrost o 12 proc. r/r. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, w III kwartale tego roku wyniosła 135,1 mln zł (+20 proc. r/r), a narastająco za 9 miesięcy 2015 r. sięgnęła 290,9 mln zł (+14 proc. r/r). Trzeci kwartał 2015 r. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash znacząco poprawiła przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Przepływy operacyjne netto w tym okresie wyniosły 271 mln zł, a narastająco za trzy kwartały br. prawie 831 mln zł. Pozwoliło to Grupie na dalszą znaczącą obniżkę zobowiązań finansowych. Wskaźnik długu netto do EBITDA na koniec III kwartału br. kształtował się na poziomie 0,61 - najniższym od 4 lat. Redukcja zadłużenia przyczyniła się także do znacznego obniżenia kosztów finansowych. Skonsolidowany zysk netto Grupy Eurocash w III kwartale 2015 r. wyniósł 72,8 mln zł i był o niemal 27 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2014 r. Zysk netto wypracowany w ciągu trzech kwartałów tego roku sięgnął natomiast 121,4 mln zł, tj. o ponad 12 proc. więcej niż przed rokiem.

Reklama

- Sytuacja na rynku FMCG jest wciąż bardzo wymagająca, aczkolwiek w III kwartale tego roku obserwowaliśmy wyraźne wyhamowanie deflacji - ceny żywności i napojów bezalkoholowych spadły w tym okresie średnio o 0,8 proc., podczas gdy w I półroczu spadek cen sięgał 2,9 proc. rok do roku. Grupa Eurocash w tych warunkach zanotowała wzrost sprzedaży o 22 proc. Na ten wzrost w dużej mierze złożyły się przejęcia dokonane w 2014 r., czyli m.in. zakup spółki Service FMCG wyodrębnionej z Kolportera oraz przejęcie ponad połowy udziałów w Inmedio. Jednocześnie kontynuowaliśmy rozwój organiczny w naszych kluczowych formatach. W III kwartale br. otworzyliśmy m.in. 5 nowych lokalizacji Cash&Carry, a zarządzana przez nas franczyzowa sieć sklepów abc powiększyła się o 210 placówek i na koniec września br. liczyła już 7.416 sklepów. Pozytywnie prezentują się wyniki pozostałych segmentów, w tym Eurocash Dystrybucji i Delikatesów Centrum, gdzie zanotowaliśmy 13-proc. wzrosty sprzedaży. Dzięki temu, także po wyłączeniu przychodów przejętych podmiotów, nasza sprzedaż w tym roku rośnie - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.

Wraz z rosnącą sprzedażą, Grupa Eurocash zanotowała również wyraźny wzrost zysków na każdym poziomie rachunku wyników, mimo istotnej zmiany w tzw. miksie sprzedażowym, tj. większego udziału papierosów i wyrobów tytoniowych (w wyniku przejęcia Service FMCG), których sprzedaż zasadniczo charakteryzuje się niższą rentownością. W III kwartale br. zysk brutto na sprzedaży Grupy Eurocash wyniósł niemal 531 mln zł, czyli o ponad 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Narastająco od początku roku skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży przekroczył 1,46 mld zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku.

Skonsolidowana EBITDA w minionym kwartale wyniosła natomiast ponad 135 mln zł, o 20 proc. więcej niż w III kwartale 2014 r., a narastająco za trzy kwartały tego roku sięgnęła niemal 291 mln zł (+14 proc. rok do roku).

- Zgodnie z oczekiwaniami, w III kwartale br. ponownie osiągnęliśmy wysokie dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej - wyniosły 271 mln zł, a narastająco od początku 2015 r. prawie 831 mln zł. To głównie efekt poprawy efektywności zarządzania kapitałem obrotowym i dalszej optymalizacji poziomu zapasów. Pozwoliło nam to znacząco obniżyć zadłużenie Grupy i w efekcie wskaźnik długu netto do EBITDA zmalał na koniec III kwartału do poziomu 0,61 - najniższego od 4 lat, podczas gdy jeszcze na koniec 2014 r. dług netto stanowił ponad 2-krotność EBITDA. Mniejsze zadłużenie oznacza oczywiście także mniejsze koszty finansowe związane z jego obsługą, co z kolei przekłada się na poprawę rentowności netto - wskazał Jacek Owczarek.

Skonsolidowany zysk netto Eurocash za III kwartał 2015 r. wyniósł prawie 73 mln zł i był o 27 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2014 r. Narastająco za trzy kwartały tego roku zysk netto Grupy wyniósł ponad 121 mln zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku.

- - - - -

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash sieci franczyzowych i partnerskich skupionych jest około 13 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wzrost | kwartał | wyniki | wzrosty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »