Wzrost rynku reklamy !

Grupa Agory miała w trzecim kwartale 2007 roku 26,7 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 7,7 mln zł zysku netto w III kwartale 2006 r. Wynik okazał się lepszy od średniej prognoz rynkowych na poziomie 23,4 mln zł zysku netto.

Grupa Agory miała w trzecim kwartale 2007 roku 26,7 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 7,7 mln zł zysku netto w III kwartale 2006 r. Wynik okazał się lepszy od średniej prognoz rynkowych na poziomie 23,4 mln zł zysku netto.

Grupa Agory miała w trzecim kwartale 2007 roku 26,7 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 7,7 mln zł zysku netto w III kwartale 2006 r. Wynik okazał się nieco lepszy od średniej prognoz rynkowych na poziomie 23,4 mln zł zysku netto. Zysk operacyjny Agory w III kw. 2007 roku wyniósł 30,6 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 5,8 mln zł zysku. Wynik jest lepszy niż spodziewał się rynek, bo konsensus zakładał 27,6 mln zł zysku. Przychody Agory wzrosły w III kwartale 2007 roku o niemal 16 proc. do 284,0 mln zł z 245,2 mln zł w III kwartale 2006 roku i były zgodne ze średnią prognoz rynkowych, zakładającą 286 mln zł. "Kolejny kwartał dobrych wyników finansowych i rynkowych wszystkich przedsięwzięć Agory. Cieszy nie tylko dynamiczny wzrost rentowności i przychodów naszych tradycyjnych mediów, ale coraz szybszy rozwój opartej na nich nowej oferty medialnej" - powiedział cytowany w komunikacie prezes spółki Marek Sowa. "To ważne, bo dziś konkurencja na rynku mediów to także umiejętność łączenia własnych zasobów i tworzenia nowych źródeł przychodów. Liczą się silne marki, wysokiej jakości zróżnicowane zasoby treściowe, innowacyjne działania promocyjne i sprzedażowe oraz kreatywność zespołu. Agora doskonale wywiązuje się z tego zadania" - dodał. Narastająco po trzech kwartałach grupa Agory zanotowała 73,8 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 17,4 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł po trzech kwartałach 2007 roku 89,6 mln zł wobec 18,9 mln zł rok wcześniej, a przychody wyniosły 919,9 mln zł wobec 834,3 mln zł. Spółka podała, że przychody ze sprzedaży reklam wyniosły w III kw. 2007 roku 195 mln zł (wzrost o 13 proc.), ze sprzedaży wydawnictw 54 mln zł (wzrost o 49 proc.), a ze sprzedaży kolekcji 15 mln zł (spadek o 11 proc.). "Według szacunków Grupy wydatki na reklamę w trzecim kwartale 2007 r. wzrosły o 18 proc. Lepiej niż oczekiwano rosły wydatki na reklamę w dziennikach (około 8 proc.). Telewizja zanotowała 25 proc. wzrost wpływów" - podała spółka w komentarzu do wyników. Wpływy ze sprzedaży reklam w "Gazecie Wyborczej" wyniosły w trzecim kwartale 2007 roku 117 mln zł (wzrost o 10 proc.), a ze sprzedaży egzemplarzy 43 mln zł (wzrost o 66 proc.).

Reklama

W tym okresie "Gazeta" sprzedawała średnio 435 tys. egzemplarzy (o 3,5 proc. więcej niż przed rokiem), a jej udział w wydatkach na reklamę dzienników wzrósł do 41 proc. Spółka podała, że łącznie w okresie styczeń-wrzesień 2007 roku sprzedaż kolekcji przyniosła ponad 96 mln zł, a zysk operacyjny przedsięwzięcia wyniósł 9 mln zł. W tym okresie Agora sprzedała ponad 6 mln książek i książek z płytami CD/DVD. Agora podała też, że przychody AMS-u wyniosły w III kw. 2007 roku 39 mln zł (wzrost o 15 proc.), a EBITDA operacyjna 7 mln zł. "Nieco niższy niż dynamika rynku wzrost przychodów AMS wynika z niedostatecznej liczby nośników w segmencie Premium od niedawna rozwijanym przez spółkę. Udział spółki w rynku reklamy zewnętrznej (bez reklamy tranzytowej) wyniósł ponad 23 proc." - podała Agora. Przychody czasopism wzrosły w III kw. 2007 roku o 6 proc. do 25 mln zł, a marża EBITDA operacyjna segmentu osiągnęła 19 proc. "Wzrosło rozpowszechnianie płatne naszych magazynów (wzrost o 5 proc.), głównie dzięki Avanti (wzrost o 17 proc.), Czterem Kątom (wzrost o 44 proc.) i Ładnemu Domowi (wzrost o 18 proc.). Udział czasopism Agory w rynku reklamy magazynów ogólnopolskich wzrósł do 7 proc." - podała spółka. Radiostacje zwiększyły przychody w III kw. 2007 o 13 proc. do 16 mln zł i osiągnęły dodatni poziom EBITDA operacyjna w wysokości 0,2 mln zł.

"TOK FM zwiększył udział w rynku słuchalności i przychody ze sprzedaży (o 38 proc.) w okresie styczeń-wrzesień 2007 r. Stacja zmniejszyła poziom straty operacyjnej" - podano. W trzecim kwartale 2007 r. Gazeta.pl uzyskała dwukrotnie wyższe przychody ze sprzedaży reklam niż przed rokiem - wyniosły one 6 mln zł. "W omawianym okresie Agora uruchomiła 12 nowych serwisów (w tym wspólny z ATM Grupa serwis TiVi oraz jeden z największych w Polsce serwisów sportowych Sport.pl), a także unowocześniła 24 istniejące" - podano. Koszty operacyjne Grupy w III kw. 2007 roku wyniosły 253 mln zł i wzrosły o 6 proc. "Wzrost kosztów odzwierciedla przede wszystkim rozwój internetowej działalności Agory, poszerzanie oferty czytelniczej w segmencie prasy codziennej, a także rozwój portfela nośników reklamy zewnętrznej" - podano. Agora podała również, że w pierwszych trzech kwartałach tego roku całkowite koszty działań promocyjnych i marketingowych w Grupie wyniosły 146 mln zł i wzrosły o 4 mln zł. "Wzrost ten jest spowodowany zwiększeniem wydatków na promocję i marketing internetowej działalności Grupy oraz wprowadzeniem na rynek Gazety w wyższej cenie okładkowej z dołączanymi filmami DVD i innymi atrakcyjnymi dla czytelników dodatkami" - podano. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (bez niegotówkowych kosztów planów motywacyjnych) wyniosły w okresie styczeń-wrzesień 2007 roku 188 mln zł i spadły o 3 mln zł. W trzecim kwartale 2007 r. koszty te wyniosły 61 mln zł i wzrosły o 4 proc. "Zwiększenie kosztów zatrudnienia związane jest głównie z rozwojem działalności internetowej Agory" - podano. Zatrudnienie etatowe w Grupie na koniec trzeciego kwartału 2007 r. wyniosło 3.426 etatów i wzrosło o 27 etatów w stosunku do drugiego kwartału 2007 roku (spadek o 121 etatów w stosunku do trzeciego kwartału 2006 r.)

Według szacunków Agory, opartych na dostępnych źródłach danych, w trzecim kwartale 2007 r. wartość rynku reklamy wyniosła ok. 1,4 mld zł i była o 18 proc. wyższa niż w trzecim kwartale ubiegłego roku.

Wpływy reklamowe telewizji wzrosły o 25 proc. i stanowiły prawie 43 proc. wszystkich wydatków na reklamę w tym okresie. z kolei wydatki na reklamę w prasie wyniosły 0,5 mld zł i wzrosły o 7 proc.

W trzecim kwartale reklamodawcy wydali o 7 proc. więcej w magazynach i o około 8 proc. więcej w dziennikach. "Wyższa od oczekiwań spółki dynamika wzrostu tego ostatniego segmentu spowodowana była niską podstawą w lipcu i sierpniu 2006 r., a także dynamicznym zwiększeniem budżetów reklamowych na dzienniki ogólnopolskie. Tylko nieliczne tytuły w tej grupie traciły wpływy reklamowe, w tym należący do Axel Springer tabloid +Fakt+" - napisano.

W trzecim kwartale 2007 r. poziom wydatków na reklamę w stacjach radiowych wzrósł o 11 proc. W tym okresie rozgłośnie lokalne oraz regionalne były częściej wybierane przez reklamodawców (wzrost wydatków odpowiednio o około 15 proc. i 29 proc.), podczas gdy wpływy stacji ogólnopolskich wzrosły tylko o 7 proc.

Podobnie jak w poprzednich kwartałach najbardziej dynamicznym segmentem rynku w trzecim kwartale 2007 r. była reklama internetowa. Wydatki w tym medium wzrosły o prawie 42 proc.

Szybciej niż oczekiwano wzrosła w omawianym okresie wartość budżetów reklamowych w outdorze (o 26 proc.). W sumie, w pierwszych trzech kwartałach 2007 r. wydatki reklamowe na wszystkie media w Polsce sięgnęły 4,7 mld zł i były wyższe od zeszłorocznych o 496 mln zł, czyli 12 proc. Według szacunków Agory największą popularnością w tym okresie cieszyła się telewizja, na którą przypadło około 47 proc. wszystkich budżetów reklamowych. Natomiast w dziennikach reklamodawcy wydali o 26 mln zł więcej niż przed rokiem.

Wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 58 mln zł, zaś na reklamę radiową o 17 mln zł. Wpływy internetu w tym okresie wzrosły o 61 mln zł i stanowiły 4 proc. wszystkich wydatków reklamowych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: wrzesień | wzrosty | reklamy | Netto | wydatki | rynek reklamy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »