Zagraniczne spółki na GPW
W najbliższym czasie możemy się spodziewać masowego napływu zagranicznych firm na warszawską giełdę. Zainteresowanie jest coraz większe, a swoją obecność na parkiecie zapowiedzieli już producenci i dystrybutorzy alkoholu: Belvedere i CEDC, a także AmRest Holdings, zarządzający siecią restauracji KFC i Pizza Hut. Debiutu nie wykluczają również Raiffeisen International oraz Cinema City.
Pod względem liczby zagranicznych firm, notowanych na giełdzie mamy w najbliższym czasie szansę prześcignąć inne konkurencyjne platformy, np. czeską, gdzie notowane są akcje takich potentatów, jak: Philip Morris, ING Bank, Erste Bank, Lafarge Cement czy też NKT Cables.
U nas pojawią się z kolei renomowani producenci i dystrybutorzy alkoholu. Jako pierwszy swoje plany giełdowe przedstawił Belvedere - notowany już na rynku w Paryżu - właściciel firmy Sobieski Dystrybucja. Tuż za nim na naszą giełdę zamierza wkroczyć CEDC (Central European Distribution Corporation), którego akcje znajdują się obecnie w obrocie na amerykańskim rynku Nasdaq. Kolejny z potencjalnych debiutantów to AmRest Holdings, spółka zarządzająca w Polsce i Czechach siecią restauracji Pizza Hut i KFC. O ile dwa pierwsze podmioty zamierzają jedynie zainicjować równoległe notowania akcji, bez wycofywania się z rynków macierzystych, to w przypadku AmRest Holdings możemy mieć do czynienia ze sprzedażą akcji w ramach oferty publicznej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółka będzie chciała pozyskać z rynku około 40 mln USD (118 mln zł).
Na publiczną ofertę akcji możemy także liczyć w przypadku Raiffeisen International - grupy, w skład której wchodzi Raiffeisen Bank Polska. W tym przypadku niewykluczony jest jednoczesny debiut spółki na giełdzie w Wiedniu i Warszawie. Grupa chciałaby pozyskać łącznie ze sprzedaży swoich udziałów około 1 mld euro (około 3,96 mld zł). Z kolei Cinema City - największy w Polsce operator multipleksów - zamierza powrócić do planów giełdowych i prawdopodobnie już niedługo uplasować swoje akcje na warszawskiej giełdzie.
Firma już wcześniej chciała pozyskać na inwestycje w rozwój sieci kinowej, nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, około 40 mln USD.