Zysk Orlenu znacznie lepiej od konsensusu

Zysk netto Polskiego Koncernu Naftowego za III kw. 2014 r. wyniósł 538 mln zł i był o prawie 40 proc. wyższy od 388 mln zł konsensusu. Spółce sprzyjała poprawa otoczenia makroekonomicznego i wyższe wolumeny sprzedaży.

Zysk netto Polskiego Koncernu Naftowego za III kw. 2014 r. wyniósł 538 mln zł i był o prawie 40 proc. wyższy od 388 mln zł konsensusu. Spółce sprzyjała poprawa otoczenia makroekonomicznego i wyższe wolumeny sprzedaży.

Zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 1 mld zł wobec 870 mln zł oczekiwań rynkowych.

EBIT Lifo wyniósł 1,66 mld zł, tymczasem rynek spodziewał się, że będzie to 1,317 mld zł.

EBITDA grupy za III kw. wyniosła 1,46 mld zł wobec 1,32 mld zł konsensusu.

W III kwartale wynik EBITDA Lifo Orlenu wyniósł 2,1 mld zł.

"W jego uzyskaniu pomogły pozytywne warunki makroekonomiczne - wzrost marży downstream oraz spadek cen ropy. PKN Orlen wykazał wzrost wolumenów sprzedaży we wszystkich segmentach. W segmencie wydobycia PKN Orlen kontynuował działania z zakresu poszukiwań gazu i ropy w Polsce, a w Kanadzie wydobycie węglowodorów osiągnęło poziom 652 tys. boe" - napisano w komunikacie.

Reklama

"Przychody grupy ukształtowały się na poziomie 29,74 mld zł wobec oczekiwanych 29,16 mld zł.

Pozytywny wpływ zmian czynników makroekonomicznych, związany głównie ze wzrostem modelowej marży downstream, wyniósł 816 mln zł. Natomiast dodatni efekt wolumenowy w kwocie 284 mln zł to głównie wpływ wyższej sprzedaży segmentu downstream w Czechach, zwiększenia sprzedaży detalicznej na wszystkich rynkach oraz ujęcia wyników działalności wydobywczej w Kanadzie.

Dodatni wpływ pozostałych czynników to 252 mln zł. Obejmował on głównie efekt rotacji zapasów ropy naftowej odłożonych w poprzednich latach, ewidencjonowanych według wyceny metodą LIFO po cenach zakupu z okresu nabycia, niższych od obecnych.

Ujemny wpływ spadku cen ropy naftowej na wycenę zapasów w trzecim kwartale 2014 r. wyniósł 656 mln zł.

"Warto zwrócić uwagę na segment detaliczny, w którym udało się poprawić wolumeny sprzedaży, szczególnie w Czechach gdzie przekroczyliśmy próg 15 proc. udziału w rynku, mimo spadającego zapotrzebowania na paliwa na praktycznie wszystkich naszych rynkach. Dobrą informacją jest także piętnastoprocentowy wzrost sprzedaży produktów petrochemicznych" - powiedział cytowany w komunikacie Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.

Segment detaliczny odnotował 441 mln zł na poziomie EBITDA Lifo.

Spółka zwróciła uwagę, że dobre wyniki w obszarze detalicznym udało się wypracować pomimo niższych marż paliwowych w Niemczech i Czechach i wciąż aktywnej szarej strefy. Łączny wzrost wolumenów sprzedaży w segmencie wyniósł 2 proc., przy czym PKN odnotował wzrost udziałów na wszystkich rynkach, głównie w Polsce o 1,6 pp. Na wynik segmentu wpływ miała również poprawa marż pozapaliwowych i rozwój sieci sprzedaży pozapaliwowej.

EBITDA Lifo segmentu downstream wyniosła 1,77 mld zł. W tym czasie koncern odnotował wzrost sprzedaży produktów petrochemicznych łącznie o 15 proc., przy nieznacznym spadku sprzedaży produktów rafineryjnych, o 1 proc.

Koszty finansowe netto w okresie lipiec-wrzesień wyniosły 257 mln zł i obejmowały głównie ujemne różnice kursowe (323 mln zł), koszty odsetkowe netto (31 mln zł) i dodatni wpływ rozliczenia i wyceny instrumentów finansowych netto (99 mln zł). W III kwartale firma zmniejszyła zadłużenie o 0,4 mld zł.

Orlen na koniec września miał 1.757 stacji paliw, Lotos 432, a koncerny zagr. 1.393 - POPiHN

PKN Orlen na koniec III kw. 2014 roku miał w Polsce 1.757 stacji paliw, Lotos 432, koncerny zagraniczne 1.393, a niezależni operatorzy ok. 2.800. Przy sieciach sklepowych funkcjonowało 169 stacji paliw - podała na stronie internetowej Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.

Dla porównania, na koniec grudnia 2013 roku Orlen miał 1.778 stacji, Lotos 439, koncerny zagraniczne 1.423, niezależni operatorzy ok. 2.940, a sieci sklepowe 166.

Najwięcej stacji wśród sieci sklepowych należało na koniec września 2014 r. do Intermarche (50), a w dalszej kolejności do Carrefoura (43), Tesco (29) i Auchan (24).

Liderem, jeśli chodzi o liczbę stacji autostradowych, był Orlen, który posiadał na koniec III kw. 29 lokalizacji. Lotos miał 17 stacji przy autostradach, BP 15, a Shell 8.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »