Smyk przymierzał się już wcześniej do debiutu na warszawskim parkiecie - było to w 2018 r., jednak ostatecznie spółka nie weszła wówczas na GPW. Teraz podejmuje drugą próbę.
Rynek poznał szczegóły pierwszej oferty publicznej Smyka
Pierwsza oferta publiczna (IPO) Smyka obejmie nowe akcje emitowane przez Smyk oraz sprzedaż części istniejących akcji przez AMC V Gandalf SA - obecnie jedynego akcjonariusza spółki.
Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych, a także do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w USA.
Oczekuje się, że inwestorom indywidualnym zostanie przydzielone od 10 proc. do 15 proc. ostatecznej liczby akcji oferowanych. Ostateczna liczba i cena akcji oferowanych zostaną ustalone po przeprowadzeniu procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych.
Wpływy z emisji mają zostać przeznaczone na wzmocnienie pozycji finansowej spółki poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz na finansowanie strategii dalszego rozwoju grupy.
"Naszym celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej. Wierzymy, że to dobry moment, aby zaprosić do grona naszych akcjonariuszy nowych inwestorów i zadebiutować na GPW w Warszawie."
Smyk działa na rynku produktów dla dzieci w Polsce. Według raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, grupa w 2024 roku posiadała 14,3-procentowy udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.
Poza działalnością krajową, grupa umacnia pozycję jednego z wiodących sprzedawców detalicznych produktów dla dzieci w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, rozwijając działalność w Rumunii i planując dalszą ekspansję na wybranych rynkach CEE.
Plany Smyka. Międzynarodowa ekspansja i wypłata dywidendy
Na koniec czerwca 2025 roku sieć sprzedaży grupy Smyk obejmowała 253 sklepy własne w Polsce oraz 35 w Rumunii, zlokalizowane w galeriach i parkach handlowych. Grupa prowadzi także w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie (12 sklepów na koniec czerwca 2025 roku).
Smyk planuje rozszerzyć swój model działalności na inne rynki regionu Europie Środkowo-Wschodniej. Międzynarodowa ekspansja grupy zakłada w pierwszej kolejności otwieranie sklepów stacjonarnych na nowych rynkach, a następnie uruchomienie sklepów internetowych.
"Na kluczowych rynkach, czyli w Polsce i Rumunii, Grupa SMYK widzi znaczny potencjał wzrostu zarówno dzięki inicjatywom realizowanym w istniejącej sieci, jak i dalszej jej rozbudowie. (...) W latach 2025-2026 Grupa SMYK planuje otwarcie łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii" - czytamy w komunikacie spółki.
W 2024 roku przychody z umów z klientami osiągnięte przez Smyka sięgnęły około 2,25 mld zł, co oznacza wzrost o około 6 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Wypracowany w ubiegłym roku zysk z działalności operacyjnej wyniósł około 118,9 mln zł (wzrost o 91 proc. rok do roku), z kolei skorygowana EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) sięgnęła około 301,7 mln zł (wzrost o 18 proc. rdr).
W pierwszym półroczu 2025 roku przychody z umów z klientami grupy Smyk wyniosły około 985,1 mln zł (wzrost o 0,5 proc. rdr), zysk z działalności operacyjnej sięgnął około 15 mln zł (wobec straty na poziomie około 12,3 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku), zaś skorygowana EBITDA wyniosła około 105,3 mln zł (wzrost o 26,9 proc. rdr).
Smyk zakłada zarówno w krótkim, jak i średnim okresie wzrost liczby sklepów grupy o około 15-20, wzrost przychodów ze sprzedaży na poziomie od niskich do średnich kilku procent w krótkim okresie oraz na poziomie wysokich kilku procent w średnim okresie.
Zakładane nakłady inwestycyjne odzwierciedlające dalsze inwestycje grupy w nowe sklepy oraz utrzymanie istniejących sklepów określono na poziomie około 60 mln zł rocznie w krótkim i ponad 60 mln zł rocznie w średnim okresie.
Zarząd zamierza rekomendować wypłatę dywidendy akcjonariuszom począwszy od podziału zysku za 2026 rok (wypłacanego w 2027 roku) w wysokości od 30 proc. do 50 proc. zysku netto. W komunikacie spółki zaznaczono, że poziom rekomendowanej dywidendy może zostać podwyższony w latach, w których Smyk osiągnie "wyjątkowo dobre wyniki finansowe".
Będzie trzeci debiut na GPW w 2025 roku?
Jeśli IPO Smyka zostanie przeprowadzone z sukcesem, będzie to trzeci debiut na GPW w 2025 roku.
W lutym na warszawskim parkiecie debiutowała Diagnostyka - spółka zarządzająca siecią punktów pobrań krwi, laboratoriów diagnostycznych oraz pracowni diagnostyki obrazowej.
W czerwcu z kolei na Giełdę Papierów Wartościowych wszedł Arlen - producent odzieży ochronnej i umundurowania dla wojska, policji, straży pożarnej czy kolejarzy.













