Gazowy wyścig z czasem

Do końca marca strona polska, czyli PGNiG musi wskazać Katarowi miejsce dostaw gazu, tymczasem terminal w Świnoujściu nie jest gotowy - informuje "Puls Biznesu".

Wg harmonogramu katarskiej umowy, pierwsze tankowce z gazem mają trafić do Świnoujścia w lipcu 2014 r. Tymczasem, jak się dowiaduje gazeta, gazoport będzie gotowy najwcześniej na koniec tego roku.

Polska stara się wynegocjować z Katarem opóźnienie pierwszej dostawy gazu przynajmniej o pół roku tak, aby terminal w Świnoujściu był już gotowy. Rozważa się także ewentualność dostaw do jakiegoś portu w Europie, a jedyną sensowną opcją wydaje się Rotterdam - czytamy w gazecie.

PGNiG nie podjął jeszcze decyzji co do alternatywnego portu. Również resort skarbu stara się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji.

Reklama

- - - -

Budowany w Świnoujściu terminal LNG jest już gotowy w 75 proc. - podała na swojej stronie kancelaria premiera. Budowa ma zakończyć się jeszcze w 2014 roku.

"W ostatnim czasie realizowane są m.in. prace w zbiornikach magazynowych LNG - montaż i spawanie wewnętrznych zbiorników ze specjalnych blach niklowych, zakończenie montażu stalowych konstrukcji pomostów dachowych pod instalacje na obu zbiornikach. W części morskiej kontynuowany jest m.in. montaż rurociągów LNG i rozpoczęto próby ciśnieniowe rurociągów stalowych" - podano w komunikacie.

Podpisany we wrześniu ub.r. przez spółkę Polskie LNG i budujące terminal konsorcjum Saipem-Techint-PBG aneks do kontraktu przewiduje, że terminal będzie gotowy do eksploatacji do końca 2014 r. Jak podało wtedy Polskie LNG, spółce udało się uzyskać bezpieczne rozwiązanie, bowiem moment oddania terminala do eksploatacji do końca 2014 r. mieści się w przedziale czasowym, w którym - zgodnie z kontaktem na dostawy skroplonego gazu z Kataru - PGNiG musi odebrać pierwszy transport surowca. Pierwotnie umowa przewidywała oddanie terminala do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale od dłuższego czasu wiadomo było, że termin ten odsunie się w czasie, m.in. z powodu ostrego kryzysu branży budowlanej i bankructw wykonawców inwestycji w 2012 r.

Całkowity koszt terminalu to obecnie ok. 3 mld zł, a wydatki kapitałowe związane z oddaniem do użytku wszystkich instalacji zostały oszacowane na około 4,5 mld zł. Inwestycja jest finansowana z kapitału własnego, dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej, a także z kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz kredytów komercyjnych.

Przed podpisaniem aneksu nowy harmonogram zatwierdził minister skarbu. Jak podało ministerstwo, polskie LNG i koordynator inwestycji - spółka Gaz-System zostały zobowiązane do niezwłocznego informowania o wszelkich odchyleniach od założonego w nowym harmonogramie terminu realizacji inwestycji oraz o okolicznościach mogących mieć wpływ na termin zakończenia prac.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Jest pierwszym tego typu projektem w Europie Środkowo-Wschodniej. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.

_ _ _ _ _

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przyjęte zmiany mają ułatwić budowę gazociągów - poinformowały CIR i MSP w komunikatach.

W komunikacie podano, że jednym z najważniejszych celów projektowanej nowelizacji jest rozszerzenie listy inwestycji towarzyszących terminalowi LNG, stworzenie spójnego systemu gazociągów, które umożliwią pełne wykorzystanie możliwości gazoportu, a w konsekwencji zapewnią korzystanie z gazu odbiorcom w całej Polsce.

"Nowe rozwiązania będą sprzyjać budowie strategicznej infrastruktury przesyłowej, niezbędnej do funkcjonowania terminala LNG w Świnoujściu" - podało CIR.

Zgodnie z nowymi przepisami, wojewoda będzie organem uprawnionym do składania wniosków o dokonywanie wpisów w księdze wieczystej i katastrze nieruchomości. Będą obowiązywać również nowe, jednolite zasady regulujące zawiadomienia i doręczenia decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji. Inwestor uzyska z dniem wydania decyzji lokalizacyjnej prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane niezbędne do realizacji i eksploatacji inwestycji.

"Zmiany w zakresie oznaczeń nieruchomości według danych z katastru nieruchomości nie będą przeszkodą do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Nie będzie konieczne uzyskanie zezwolenia wojewody na usunięcie drzew lub krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją lokalizacyjną w przypadkach określonych w ustawie o ochrony przyrody" - napisano.

CIR podaje, że korzystając z ułatwień wprowadzonych ww. ustawą, budowane będą gazociągi międzysystemowe o dużych przepustowościach oraz tłocznie gazu o przepustowości nie mniejszej niż 50.000 metrów sześciennych na godzinę wraz z oprzyrządowaniem koniecznym do utrzymania odpowiedniego poziomu ciśnienia.

"Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom" - powiedział cytowany w komunikacie MSP minister Włodzimierz Karpiński.

Na podstawie obecnie obowiązującej ustawy terminalowej budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in.: Gazociąg Świnoujście-Szczecin, Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Wyścig z czasem | PGNiG | gaz | Katar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »