1/3 Polaków się leni

Niedokończona reforma emerytalna kosztuje nas ok. 8,2 mld zł rocznie - wynika z raportu fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) i Izby Gospodarczej Towarzystw Ubezpieczeniowych "Co zrobić, aby więcej Polaków pracowało"?.

Zdaniem autora raportu dr. Wiktora Wojciechowskiego - starszego ekonomisty w fundacji Leszka Balcerowicza FOR - aby dokończyć reformę trzeba m.in: wprowadzić emerytury pomostowe oraz zlikwidować świadczenia przedemerytalne.

Jak napisano w przesłanym komunikacie, pomimo silnego wzrostu zatrudnienia, w 2007 r. w Polsce pracowało tylko 57 proc. osób w wieku 15-64 lat, czyli o 10 pkt. proc. mniej niż przeciętnie w krajach "piętnastki UE".

- Gdyby w 2008 r. w Polsce udział pracujących wynosił 67 proc., dodatkowe przychody całego sektora finansów publicznych wyniosłyby 52,6 mld zł. Roczne koszty obsługi długu publicznego w 2008 r. mogłyby być wówczas niższe aż o 2,7 mld zł. - zaznaczył, cytowany w komunikacie, Wojciechowski.

Reklama

Jak wynika z raportu, zwiększanie zasiłków dla bezrobotnych i organizowanie dla nich szkoleń będzie marnotrawieniem pieniędzy, jeżeli najpierw nie zlikwiduje się zasady, że osoby zarejestrowane w urzędach pracy są automatycznie obejmowane ubezpieczeniem zdrowotnym.

1/3 Polaków się leni?

Według obliczeń Wojciechowskiego, ponad 1/3 osób zarejestrowanych w urzędach pracy nie jest faktycznie bezrobotna. W komunikacie napisano, że dotychczasowe szkolenia zawodowe adresowane do bezrobotnych w Polsce nie przyniosły zauważalnych efektów. Zdaniem autorów raportu, aby zwiększyć ich efektywność, należałoby sprywatyzować pośrednictwa pracy.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: leń | FOR | reforma emerytalna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »