100 litrów na głowę nie wypijemy!
Grupa Żywiec liczy, że w 2009 roku jej sprzedaż piwa w Polsce utrzyma się na poziomie z 2008 roku - poinformował PAP Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.
"Mam nadzieję, że sprzedaż w 2009 roku (Grupy Żywiec w Polsce - PAP) utrzyma się na poziomie ubiegłorocznym" - powiedział Tołwiński. Chris Barrow, prezes Grupy Żywiec i prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie informował w czerwcu tego roku, iż ZPPP spodziewa się, że rynek piwa w Polsce spadnie w tym roku o 6-10 proc.
Zdaniem Tołwińskiego, te prognozy są podtrzymywane, jednak duzi producenci nie odczuwają tego spadku tak silnie, jak małe browary. "Rynek spada kosztem małych producentów" - powiedział.
W czerwcu 2009 roku sprzedaż piwa w Polsce spadła rdr o 13,5 proc., w całym II kwartale o 9,5 proc., a w I półroczu o 7,5 proc.
Według Tołwińskiego, w Polsce jest jeszcze potencjał do wzrostu spożycia piwa, które po pierwszym półroczu tego roku wyniosło ok. 88 litrów na osobę na rok, wobec 93 litrów w całym 2008 roku. "Biorąc pod uwagę tradycję warzenia piwa w Polsce, przekroczenie granicy 100 litrów na osobę na rok w czasie niekryzysowym jest możliwe" - powiedział.
Dodał, że tegoroczny spadek sprzedaży piwa to efekt kilku czynników: wzrostu akcyzy od marca tego roku o 13,6 proc., nasycenia rynku piwa, kryzysu finansowego, a także niesprzyjającej pogody.