500 mln na rozbudowę Pyrzowic

Około pół miliarda zł ma kosztować dalsza rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Blisko 200 mln zł z tej kwoty (do 50 mln euro) ma być finansowane z funduszy unijnych - poinformował we wtorek w Katowicach wiceminister transportu, Eugeniusz Wróbel.

Wiceminister przypomniał, że do 2013 roku z unijnych środków na rozwój i modernizację polskich lotnisk, głównie regionalnych, będzie przeznaczone ok. 380 mln euro. Na port w Pyrzowicach może przypaść ponad ósma część tej kwoty. Z tych pieniędzy ma być wybudowany m.in. drugi pas startowy na lotnisku. "Podstawą rozwoju portu w Pyrzowicach będzie plan generalny, nad którym trwają prace. Jedną z priorytetowych spraw jest zarezerwowanie i wykup terenów pod drugą, równoległą drogę startową" - powiedział wiceminister, zachęcając miejscowe samorządy do większej aktywności w tym zakresie.

Reklama

Według Wróbla, drugi pas startowy powinien powstać w najbliższych latach m.in. dlatego, że obecnie użytkowana droga startowa nadaje się do remontu. Zdaniem wiceministra, uzasadniona byłaby budowa drugiego pasa, a potem remont starego, zamiast remontu utrudniającego pracę lotniska. Wiceminister poinformował, że kwota do 50 mln euro na rozwój lotniska w Pyrzowicach umieszczona jest w tzw. planie indykatywnym, natomiast pewne projekty umieszczono także na liście rezerwowej, co jednak nie przekreśla ich szans na realizację z unijnych funduszy.

Inną inwestycją na podkatowickim lotnisku ma być nowy terminal pasażerski, ponieważ istniejący, choć dopiero co oddany do użytku po kolejnej rozbudowie, szybko przestanie wystarczać. Według wiceministra, lokalizacja i specyfika istniejących w Pyrzowicach terminali wyklucza ich modułowy rozwój i rozbudowę. Nowy terminal musiałby więc powstać w innym miejscu, np. między dwoma pasami startowymi, gdy powstanie drugi pas.

Rozbudowane i zmodernizowane mają być też drogi do kołowania i płyty postojowe dla samolotów. Całość inwestycji, oprócz środków unijnych, ma być finansowana także ze środków publicznych oraz prywatnych, m.in. akcjonariuszy zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL). Wróbel zastrzegł, że akcjonariat tego podmiotu może się w przyszłości zmienić. Według wcześniejszych informacji, przed piłkarskimi mistrzostwami Europy Euro 2012 podkatowickie lotnisko będzie w stanie odprawić nawet 9 mln pasażerów. W tym roku ich liczba ma przekroczyć dwa miliony, a w 2009 - trzy.

W lipcu w Pyrzowicach uruchomiono nowy terminal pasażerski, wbudowany i wyposażony kosztem ok. 80 mln zł. Dzięki inwestycji ogólna powierzchnia terminalu lotniska wzrosła trzykrotnie, a przepustowość portu - ponad dwukrotnie. Potencjalne potrzeby są jednak większe, dlatego już w przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowego terminalu.

Statystyki wskazują, że już w tym roku podkatowickie lotnisko odprawi ponad 2 mln pasażerów, wobec blisko 1,5 mln w ubiegłym roku. Do końca sierpnia z usług lotniska skorzystało już blisko 1,3 mln, o 35 proc. więcej niż w tym samym czasie zeszłego roku. Plan na 2008 zakłada 2,5 mln pasażerów, na 2009 ? 3 mln. Podkatowickie lotnisko należy do najszybciej rozwijających się portów regionalnych w Polsce, a przyrost liczby pasażerów należy do największych w Europie. Pod względem liczby odprawianych rocznie pasażerów jest trzecim w Polsce portem, po warszawskim Okęciu i podkrakowskich Balicach. Pod względem wielkości przewożonych ładunków i liczby czarterów zajmuje drugie miejsce po Okęciu.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »