60 procent internautów wie, że nas podglądają
Prawie 60 proc. internautów wie o tym, że strony internetowe zbierają dane o ich działalności w sieci - wynika z badań, dotyczących stosunku internautów do kwestii prywatności w internecie, przeprowadzonych przez IAB Polska.
Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" zrealizowane zostało przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z instytutami zajmującymi się przeprowadzaniem badań internetowych - Panel Ariadna, Interaktywny Instytut Badania Rynku oraz NK Research.
Internet za przestrzeń publiczną zdecydowanie uznało 37,6 proc., z kolei 43,4 proc. badanych stwierdziło, że internet jest dla nich przestrzenią zarówno publiczną jak i prywatną, 12,3 proc. uznało, że jest to raczej przestrzeń publiczna, 1,1 proc. stwierdziło, że jest to zdecydowanie przestrzeń prywatna a 1 proc., że raczej prywatna.
Badacze pytali także użytkowników, jakie informacje na swój temat udostępnili w sieci. I tak, 76,7 proc. internautów udostępniło w internecie swój adres e-mail, niewiele mniej, czyli 76,1 proc. swoje imię a 69 proc. swoje nazwisko. Zdjęcie udostępniło w sieci 60,9 proc. użytkowników a 55,1 proc. zostawiło w sieci swój numer telefonu. Z kolei 25,6 proc. internautów zostawiło w sieci informacje o swoich cechach fizycznych a 21,7 proc. opis swojego wyglądu. Z kolei 17,5 proc. zostawiło w sieci informacje o swoich przyzwyczajeniach a 13,9 proc. numer PESEL. Informacje o wysokości swoich zarobków zostawiło w sieci 12 proc.
Internauci pytani byli również o sposoby, jakie stosują, aby zabezpieczyć swoją prywatność w internecie. Na pierwszym miejscu znalazły się programy antywirusowe(72,9 proc.) na drugim miejscu, jako metodę ochrony prywatności wymienili usuwanie z przeglądarki historii dotyczącej odwiedzanych stron internetowych(38,9 proc.) a na trzecim stosowanie ustawień w profilach na serwisach społecznościowych(38,8 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się korzystanie z pseudonimów(38,6 proc.), wykorzystywanie programów blokujących śledzenie(24,8 proc.), kasowanie plików cookies(23,4 proc.), nie umieszczanie zdjęć w sieci(20,8 proc.)i przeglądanie sieci wykorzystując w przeglądarka tzw. tryb incognito(13 proc.).
Z badań wynika także, że tylko 17 proc. internautów czyta regularnie regulaminy czy informacje o polityce prywatności dotyczące odwiedzanych stron, 31 proc. robi to czasami, 27 proc. czyta takie dokumenty rzadko, a 18 proc. nie robi tego nigdy.
Badani użytkownicy pytani byli także czy ich zdaniem serwisy internetowe zbierają informację o zachowaniach internatów. 59,6 proc. internatów stwierdziło, że serwisy internetowe zbierają takie informacje o tym, co robią w internecie, 6,8 proc., że nie robią tego a 33,6 proc. nie potrafiła na to pytanie odpowiedzieć.
Osoby, które stwierdziły, że serwisy internetowe zbierają o nich informacje wypowiadały się na temat, czemu takie informacje mogą służyć. I tak 28 proc. stwierdziło, że informacje zbierane są w celach reklamowych, 13 proc. w celach sprzedaży produktów i usług, 11 proc., że w celach marketingowych a 7 proc. że w celach statystycznych i badawczych. Takie powody jak kontrola, wiedza o użytkownikach i przetwarzania danych wymieniło 5 proc. użytkowników.
Dla badanych internautów tym, co najbardziej narusza granice ich prywatności jest telefon od sprzedawcy(48,1 proc.), następnie reklamy w sms-ach i mms-ach(39,2 proc.), reklama w internecie (27,7 proc.), kamery w miejscach publicznych(26,3 proc.), reklama w poczcie tradycyjnej(24,3 proc.), reklama w telewizji(22,2 proc.). Najmniej granice prywatności przekraczają - zdaniem badanych internautów - reklama radiowa(9,3 proc.) i reklama w prasie(8,4 proc.).
38 proc. badanych użytkowników internetu zadeklarowało, że wie, czym są pliki cookies a 60 proc. spotkało się z akcją informacyjną dotyczącą tematu cookies. Internauci, którzy spotkali się z informacją dotyczącą plików cookies, pytani byli także o znaczenie, jakie dla nich miała akcja informacyjna dotycząca plików cookies. I tak za ważną uznało ją 6,1 proc., za raczej ważną 16,7 proc., 23,3 proc. stwierdziło, że raczej to nie jest dla nich ważna sprawa a 15,6 proc. określiło zdecydowanie jako nieważną informację dotyczącą plików cookies.
Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" przeprowadzono w okresie od 29 maja do 7 czerwca 2013 roku. Ankiety wypełniło 4573 użytkowników internetu. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania internautów oraz częstotliwości korzystania z sieci.