67 procent Polaków uważa, że 2020 rok był jednym z najgorszych okresów w ich życiu

Mimo że ponad połowa Polaków przyznaje, że ich sytuacja zawodowa nie zmieniła się w 2020 roku, to jednak co trzeci badany twierdzi, że stracił zawodowo w tym roku. 28 proc. respondentów uważa, że nadchodzący rok będzie dużo lepszy od obecnego – wynika z badania ARC Rynek i Opinia opisanych przez wiadomoscihandlowe.pl.

67 proc. Polaków uważa, że 2020 rok był jednym z najgorszych okresów w ich życiu. Co trzeci badany (31 proc.) przyznaje, że stracił w tym roku zawodowo, a 43 proc. respondentów twierdzi, że 2020 rok miał negatywny wpływ na ich życie osobiste. 37 proc. Polaków uważa, że najbliższy rok będzie tak samo zły jak obecny. Co trzeci Polak przyznaje, że nie wie, czego ma się spodziewać po 2021 roku (35 proc.), a 28 proc. uważa, że będzie lepszy. Najmniej optymistyczne są osoby w wieku 45-65 lat, najbardziej optymistyczne - w wieku 18-34 lata - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Reklama

Polacy negatywnie oceniają 2020 rok, przy czym oceny kobiet są bardziej negatywne niż mężczyzn. Aż 71 proc. kobiet twierdzi, że 2020 rok był jednym z najgorszych okresów w ich życiu, podczas gdy w przypadku mężczyzn jest to 64 proc.. Patrząc na grupy wiekowe - osoby miedzy 45-tym a 65-tym rokiem życia najgorzej oceniają ten czas.

Mimo, że ponad połowa Polaków przyznaje, że ich sytuacja zawodowa nie zmieniła się w 2020 roku, to jednak co trzeci badany twierdzi, że stracił zawodowo w tym roku. W tej grupie dominują osoby w wieku 25-34 lata. Z kolei wśród osób, które zyskały zawodowo jest dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet (16 proc. versus 7 proc.).

Aż 43 proc. respondentów przyznaje, że 2020 rok miał negatywny wpływ na ich życie osobiste. Dotyczy to w większym stopniu ludzi młodszych w wieku 18-24 lata (48 proc.) oraz 25-34 lat (46 proc.).

28 proc. respondentów uważa, że nadchodzący rok będzie dużo lepszy od obecnego. Najmniej optymistyczne są osoby w wieku 45-65 lat - w tej grupie wiekowej tylko 22 proc. respondentów uważa, że najbliższy rok będzie lepszy, zaś 21 proc. - że będzie gorszy.

- Nie jest zaskoczeniem to, że aż tylu Polaków bardzo negatywnie ocenia ten rok. W ostatnich dziesięcioleciach, po wojnie, nie było drugiego takiego czasu, który spowodował tak wiele ofiar śmiertelnych. To, że więcej osób dostrzega negatywny wpływ na życie osobiste niż na życie zawodowe może być spowodowane faktem, że do sytuacji, kiedy możliwa jest utrata pracy, już się przyzwyczailiśmy, natomiast niemożność przemieszczania się, spotykania z rodziną, normalnego funkcjonowania społecznego jest dla wszystkich nas nową sytuacją - komentuje dr nauk społecznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. 

Jego zdaniem, przewidywania dotyczące przyszłego roku mogą się z czasem zmieniać na bardziej pozytywne. - Wraz z postępem akcji szczepień i luzowaniem pewnych ograniczeń, może pojawiać się stopniowo większy optymizm. W drugiej połowie roku lub w 2022 możemy mieć do czynienia z wielkim boomem gospodarczym, gdyż zakończenie sytuacji krytycznych, ograniczających, jaką na pewno jest pandemia, powoduje chęć nadrobienia straconego czasu. Tak było na przykład po wojnie. Dlatego jest teraz doskonały moment na inwestowanie w różne dziedziny. Czas po pandemii może być wielką szansą dla gospodarki - komentuje dr nauk społecznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

- - - - -

Trwa wielka loteria na 20-lecie Interii!

Weź udział i wygraj! Każdego dnia czeka ponad 20 000 złotych - kliknij i sprawdź

W tym roku świętujemy swoje 20-lecie i mamy dla Ciebie niespodziankę. Masz szansę wygrać wielką gotówkę już dziś! Zapraszamy do udziału w Multiloterii. Każdego dnia do wygrania minimum 20 000 złotych, a w wybrane dni grudnia nawet 40 000 złotych! Dołącz do tysięcy internautów biorących udział w grze! Kliknij link GRAM o duże pieniądze już teraz! 


wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: makroekonomia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »