700 firm upadło w 2009 roku

W 2009 roku upadło w Polsce 691 firm, czyli o 68 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem firmy Coface, międzynarodowego ubezpieczyciela należności, wiele naszych przedsiębiorstw nie przetrwało kryzysu finansowego.

Firma opublikowała w środę raport na temat upadłości w ubiegłym roku. Wynika z niego, że w stosunku do 2008 roku liczba upadłości wzrosła ok. trzykrotnie w przetwórstwie stali i transporcie; ucierpiał też handel, gdzie liczba bankrutów wzrosła dwukrotnie.

Ubiegły rok nie był też najlepszy dla branży budowlanej, poligraficznej i AGD - wskazują analitycy.

Coface zaznacza jednocześnie, że 2008 rok był wyjątkowo łaskawy dla firm. "Po sześciu latach spadku, rok 2009, zgodnie z przewidywaniami zaowocował znacznym wzrostem niewypłacalności polskich firm" - czytamy w raporcie.

Reklama

Analitycy przewidują, że w tym roku liczba upadłości na pewno wzrośnie i "może to być wzrost drastyczny". Ma to być efektem zakończenia postępowań upadłościowych, które są w toku, a także "upadłości firm, które obecnie zmagają się ze wzrostem wymagalnych zobowiązań".

Bankructwa w czasie tego kryzysu - wskazuje Coface - mają podłoże przede wszystkim w problemach przedsiębiorstw z płynnością. To z kolei wynika z utrudnionego dostępu do finansowania i obniżonych przychodów ze sprzedaży.

"O ile w pierwszym przypadku sytuacja ulega stopniowej poprawie dzięki powolnemu zwiększaniu akcji kredytowej przez banki, o tyle na utrzymywanie się mniejszych obrotów firm w 2010 roku może mieć wpływ rosnące bezrobocie, mogące ograniczać popyt wewnętrzny" - oceniają eksperci firmy.

Czytaj również:

Zbankrutuje nawet 1500 firm

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »