Adtranz i PKP Cargo przełamują impas

Po wielu perturbacjach, jeszcze w sierpniu może zostać sfinalizowany kontrakt wrocławskiego Adtranzu Pafawag z PKP Cargo na dostarczenie kolejowemu przewoźnikowi 35 lokomotyw.

Po wielu perturbacjach, jeszcze w sierpniu może zostać sfinalizowany kontrakt wrocławskiego Adtranzu Pafawag z PKP Cargo na dostarczenie kolejowemu przewoźnikowi 35 lokomotyw.

Po wielu perturbacjach, jeszcze w sierpniu może zostać sfinalizowany kontrakt wrocławskiego Adtranzu Pafawag z PKP Cargo na dostarczenie kolejowemu przewoźnikowi 35 lokomotyw. Wartość kontraktu wynosi 650 mln zł. Dzięki temu zostanie oddalone widmo wycofania Adtranzu z Polskia 3400 pracowników spółek grupy Adtranz w Polsce zachowa miejsca pracy.

10 sierpnia odbędzie się robocze spotkanie przedstawicieli PKP z Adtranzem Pafawag z Wrocławia, które ma przybliżyć stanowiska partnerów w sprawie aneksu do zawartej jeszcze w 1996 roku umowy na dostarczenie lokomotyw dla PKP Cargo. To jedyna bariera w sfinalizowaniu, wartego około 650 mln zł kontraktu. Zarząd PKP prawdopodobnie sfinansuje zakup nowego taboru z kredytów przed- i pomostowych, o które przewoźnik ubiega się w instytucjach międzynarodowych.

Reklama

Nowe terminy

Pierwotnie Adtranz Pafawag miał dostarczyć polskiemu przewoźnikowi 50 lokomotyw, w tym 8 dwusystemowych, dostosowanych do trakcji polskiej i niemieckiej. Firma nie dotrzymała jednak przewidzianych umową terminów i dlatego w marcu 2000 roku PKP zrezygnowało z 15 elektrowozów. Opóźnieniu uległy też dostawy pozostałych lokomotyw, dlatego konieczne okazało się renegocjowanie kontraktu.

- Umowa została podpisana w 1996 roku, dlatego zdezaktualizowały się zawarte w niej postanowienia. Konieczny jest aneks, który ustali nowe terminy i warunki dostaw - twierdzi Roman Kostrzewa, zastępca dyrektora naczelnego Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo.

Za niedotrzymanie przewidzianych w kontrakcie terminów strony oskarżają się wzajemnie. Adtranz przyznaje, że pierwotną przyczyną opóźnienia w realizacji kontraktu było wydłużenie prac konstrukcyjnych nad prototypem lokomotywy. Dodaje jednak, że odbiór 20 gotowych już od kilku miesięcy elektrowozów blokował brak certyfikatu Głównego Inspektoratu Kolejnictwa.

- Mamy już certyfikat GIK, dopuszczający nasze lokomotywy do eksploatacji z prędkościa 160 km/h - mówi Beata Piwnik, rzecznik Adtranz Polska.

Obecnie Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa prowadzi testy na prędkość 200 km/h.

Z dnia na dzień

Z chwilą podpisania aneksu nie wykluczone, że lokomotywy trafią na tory, choćby do tzw. przejazdów obserwowanych, nawet jeszcze w sierpniu.

- Lokomotywy praktycznie są już gotowe i następnego dnia po podpisaniu aneksu mogą zostać przekazane do eksploatacji - potwierdza Beata Piwnik.

Adtranz ma więc dostarczyć 35 lokomotyw jednosystemowych. Ze nieoficjalnych informacji wynika, że aby przekonać zarząd PKP koncern zaproponował dodatkowy grant pieniężny w wysokości 130 mln zł z tytułu kar umownych.

Globalne zmiany

Jeżeli kontrakt dojdzie do skutku, profity z jego realizacji mogą jużtrafić w nowe ręce. Niemiecko-amerykański koncern DaimlerChrysler, właściciel Adtranza, wystawił firmę na sprzedaż.

- Partnerem w tych rozmowach jest kanadyjski Bombardier - poinformował Juerden Schrempp, prezes DaimlerChrysler.

Oznaczałoby to, że Kanadyjczycy uzyskaliby potężną bazę produkcyjną w Polsce. Oprócz sieci fabryk Adtranza, Bombardier wymieniany jest jako jeden z poważniejszych kandydatów do przejęcia Fabryki Pojazdów Szynowych z Poznania, spółki zależnej od HCP Poznań, która w tym roku dostarczy polskiej kolei 15 wagonów.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PKP | impas | cargo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »