Afera z silnikami Diesla. Wyrok niemieckiego sądu może pomóc milionom konsumentów
Właściciele aut z silnikami Diesla mogą mieć łatwiej, jeśli chcą ubiegać się o odszkodowanie. Jak wskazują eksperci, taki będzie efekt poniedziałkowego orzeczenia niemieckiego sądu w sprawie dotyczącej tzw. okien termicznych w samochodach z silnikami Diesla. Skorzystać może wielu Europejczyków.
Federalny Trybunał Sprawiedliwości (BGH) w poniedziałek otworzył drogę do dalszych roszczeń odszkodowawczych przeciwko producentom samochodów, którzy zainstalowali nielegalne oprogramowanie do oczyszczania spalin z silników Diesla. Zdaniem prawników zaangażowanych w sprawę, orzeczenie może przynieść korzyści "milionom konsumentów w Europie".
W sprawie, w której rozstrzygał BGH, chodzi o okna termiczne w samochodach z silnikiem Diesla. To oprogramowanie, które było stosowane w takich autach. Oprogramowanie ograniczało lub nawet całkowicie wyłączało filtrowanie spalin, gdy temperatura spadała poniżej 15 stopni Celsjusza i przekraczała 33 stopnie Celsjusza.
Kiedy wykryto sprawę, producenci samochodów przekonywali, że korzystanie przez nich z oprogramowania było konieczne do ochrony silnika - nawet jeśli sprawiało, że samochód był bardziej zanieczyszczający środowisko.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł jednak w 2022, że stosowanie okien termicznych jest niedozwoloną manipulacją i narusza prawa konsumentów. W marcu 2023 roku TSUE orzekł także, że konsumenci, których samochody miały zainstalowane okna termiczne, mają prawo do odszkodowania. Trybunał pozostawił jednak sądom niemieckim określenie dokładnego zakresu roszczeń.
Do tej pory niemieckie sądy stawiały bardzo wysokie wymagania konsumentom ubiegającym się o takie odszkodowania. Musieli oni udowodnić, że producenci samochodów umyślnie zaszkodzili im jako kupującym, a nie jedynie dopuścili się zaniedbania.
Poniedziałkowy wyrok BGH może być jednak przełomowy i wzmocnić pozycję konsumentów. Sąd w Karlsruhe orzekł, że właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi, których samochody miały program "okien termicznych", są uprawnieni do odszkodowania, jeśli ich pojazdy były narażone na usunięcie z drogi.
W przypadku pozwów o odszkodowanie zakończonych sukcesem, właściciele Diesla będą uprawnieni do odszkodowania w wysokości od 5 do 15 procent ceny samochodu.
Orzeczenie BGH może przynieść korzyści "milionom konsumentów w Europie" - wskazuje Claus Goldenstein, prawnik, który reprezentuje około 50 tys. wnioskodawców w sprawach dotyczących oszustw związanych z emisjami z aut. "Nigdy nie było łatwiej dochodzić roszczeń odszkodowawczych niż teraz" - dodał Goldenstein.
Okna termiczne to nie jedyny problem z emisjami, jeśli chodzi o auta Diesla. W 2015 roku wybuchł skandal, kiedy Volkswagen przyznał się do instalowania w takich samochodach nielegalnych urządzeń w celu oszukania testów emisji.