Allegro ma śmiałe plany. Po Polsce chce podbić Europę Środkowo-Wschodnią
Największy marketplace w Polsce, spółka Allegro, pokazała wyniki za IV kwartał 2023 r. Chociaż spółka zakończyła go ze stratą netto, to kluczowy dla jej biznesu wskaźnik - skorygowana EBITDA - wzrosła w tym okresie o 12,5 proc. do 751,8 mln zł, przebijając prognozy analityków. W I kwartale br. Allegro spodziewa się wzrostu przychodów grupy. Ma też śmiałe plany dotyczące zagranicznej ekspansji w horyzoncie najbliższych dwóch lat.
Skorygowana EBITDA (zysk przed odliczeniem odsetek, podatków, a także amortyzacji) grupy Allegro w czwartym kwartale 2023 roku wzrosła o 12,5 proc. do 751,8 mln zł. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes zakładali, że będzie to 699,9 mln zł.
Przychody grupy zwiększyły się w IV kwartale 2023 roku o 0,6 proc. do 3,1 mld zł i były zbliżone do oczekiwań rynku na poziomie 3,102 mld zł.
Strata netto grupy wyniosła 233,6 mln zł - to efekt odpisu aktualizującego wartość aktywów należących do Mall Group, czeskiej platformy zakupowej, którą Allegro nabyło w kwietniu 2022 r. Bez tego odpisu spółka zanotowałaby zysk netto - analitycy zakładali, że mogłaby to być kwota rzędu 257,7 mln zł.
Allegro w I kwartale oczekuje wzrostu przychodów grupy w przedziale 4-7 proc. rok do roku - poinformowała spółka w komunikacie prasowym. W samej Polsce oczekiwania zakładają wzrost przychodów o 18-20 proc.
Prezes Allegro Roy Perticucci zauważył w komunikacie, że Allegro ma obecnie już prawie 20 milionów aktywnych kupujących w całej Europie Środkowej i liczba ta rośnie zarówno w Polsce, jak i za granicą, w miarę udostępniania platformy na nowych rynkach.
"Z naszych badań wynika, że przywiązanie kupujących do Allegro idzie w parze z częstotliwością zakupów. Ogólnie rzecz biorąc, im więcej ktoś u nas kupuje, tym bardziej staje się lojalny. Dzięki temu, pomimo nie najłatwiejszego czwartego kwartału, kiedy konsumenci wciąż wstrzymywali się z większymi wydatkami, radziliśmy sobie lepiej niż większość firm sektora sprzedaży detalicznej" - powiedział Perticucci.
"Więcej niż co trzeci Polak i Polka są aktywnymi kupującymi na Allegro. Także co druga polska firma robi zakupy na naszej platformie" - dodał prezes.
Z raportu spółki wynika, że liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce wzrosła siódmy kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,6 mln na koniec 2023 roku.
"Nasz model marketplace świetnie sprawdza się także za granicą - już około 15 proc. czeskiej populacji aktywnie kupuje na Allegro zaledwie sześć miesięcy po uruchomieniu nowej platformy" - napisał Roy Perticucci.
Prezes podkreślił, że Allegro ma silną pozycję w Polsce, coraz mocniejszą w Czechach i właśnie startuje na Słowacji. "Skupiamy się jednocześnie na tym, by przywrócić dobrą kondycję czeskim markom, które przejęliśmy w 2022 roku, a które w dalszym ciągu osiągają wyniki poniżej naszych oczekiwań" - powiedział.
Allegro planuje w ciągu 2 lat uruchomić platformy we wszystkich 5 krajach, w których działała przejęta przez spółkę Grupa MALL. Każda z platform ma osiągnąć rentowność w ciągu czterech lat od uruchomienia - deklaruje spółka w komunikacie prasowym.
Allegro.sk rozpoczęło już działalność na Słowacji. Kolejne rynki w regionie będą uruchamiane stopniowo - zapowiada spółka. W maju 2023 roku Allegro uruchomiło w Czechach platformę zakupową allegro.cz. W dalszej kolejności spółka planuje uruchomienie platform na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji.
Tuż po otwarciu sesji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych kurs Allegro rósł o 5 proc., do 31,9 zł. Pierwsze minuty handlu cechowała duża zmienność - walory przejściowo zyskiwały ok. 6 proc., a około 9:30 akcje Allegro rosną o 4,43 proc. do 31,7 zł.