Płatność gotówką w sklepie. W tych sytuacjach sprzedawca odmówi przyjęcia pieniędzy

Pandemia mocno zamieszała w transakcjach gotówkowych pomiędzy sprzedawcą i konsumentem. Wiele sklepów polecało transakcje bezgotówkowe za pomocą kart płatniczych, telefonu, BLIK-a czy zegarków. To jednak wykluczało z zakupów wiele osób posługujących się tylko gotówką. Czy dziś sprzedawca może odmówić przyjęcia pieniędzy?

Gotówką, kartą, BLIK-iem - sposoby płatności w sklepach

Dzisiaj istnieje wiele metod płatniczych, którymi posługują się klienci. Wiele osób preferuje transakcje bezgotówkowe ze względu na wygodę, szybkość i bezpieczeństwo. Do wyboru jest nie tylko tradycyjna karta płatnicza, ale także system płatniczy BLIK. Ponadto samą kartę można podpiąć do telefonu czy zegarka, co zwalnia z obowiązku noszenia portfela do sklepu.  

Transakcje bezgotówkowe były mocno zalecane w okresie pandemii COVID. Niestety sytuacja taka doprowadziła do sytuacji, w której wielu klientów niemających konta bankowego była wykluczona z możliwości kupowania nawet najpotrzebniejszych i podstawowych produktów.  

Reklama

Po zakończeniu pandemii trend na transakcje bezgotówkowe pozostał, a wielu sprzedawców korzystało z prawa do nieprzyjmowania gotówki. Czy było to podstawne? 

Odmowa przyjęcia pieniędzy przez sprzedawcę

Ówczesny zapis ustawy o usługach płatniczych wskazywał na obowiązujące w Polsce znaki pieniężne wydawane przez NBP w postaci monet i banknotów. Klient mógł zatem zapłacić w sklepie albo gotówką, albo transakcją bezgotówkową, o ile sprzedawca, wieszając odpowiednią informację w widocznym miejscu poinformuje klienta o możliwościach zapłaty za towar. Sytuacja taka często dotyczyła transakcji bezgotówkowej, kiedy np. sklep nie miał terminalu.  

Ustawa nie regulowała jednak odwrotnej sytuacji, kiedy to sprzedawca może odmówić przyjęcia pieniędzy po wcześniejszym poinformowaniu o tym klienta. Sprzedawcy zatem mieli prawo odmówić przyjęcia gotówki. 

Poprawki do ustawy o usługach płatniczych - w końcu wszystko jasne!

Ze względu na wykluczenie części konsumentów z możliwości zakupu towarów i usług z powodu braku konta bankowego, zdecydowano się na wprowadzenie poprawek do ustawy. Dziś obowiązuje ustawa o usługach płatniczych wraz ze zmianami wprowadzonymi 5 listopada 2021 roku. 

  

Zgodnie z obowiązującą ustawą płatność gotówką w sklepie jest możliwa niemal zawsze. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia gotówki lub uzależnić podjęcia transakcji z klientem od dokonania zapłaty w formie bezgotówkowej.  

Sytuacje, w których nie zapłacisz gotówką

W nowej ustawie o usługach płatniczych zapisane są również wyjątki, a dokładnie sytuacje, w których sprzedawca może jednak odmówić przyjęcia pieniędzy. Są to: 

  • transakcje przeprowadzane za pośrednictwem sklepów internetowych, 
  • w sklepach, w których nie ma personelu do obsługi, 
  • podczas masowej imprezy - sprzedawca ma jednak obowiązek poinformować klientów o obowiązujących formach płatności, 
  • kiedy jednorazowa transakcja przekracza wartość przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.  

Przedsiębiorcy mogą płacić gotówką do 15 tysięcy złotych, powyżej tej kwoty muszą zapłacić za pomocą transakcji bezgotówkowej. W sklepie możesz także usłyszeć, że sprzedawca nie przyjmie gotówki, bo nie ma, jak wydać. Jest to zasadne usprawiedliwienie, które może zwolnić go z obowiązku przyjęcia od ciebie pieniędzy, a tym samym przeprowadzenia z tobą transakcji. 

Przeczytaj także:

Wypłata podwyżek dla nauczycieli. Padł termin po rozmowach z ZNP

Najlepsze lokaty w lutym 2024 roku. Tak się przedstawia ranking

Klienci banków w Polsce łapią się za kieszeń. A to nie koniec podwyżek

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: płatności bezgotówkowe | gotówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »